اعتراض تند نمایندگان به توافق ایران با آژانس انرژی اتمی؛

مجلس توافق ایران و آژانس را تخلف نامید و خواستار برخورد قوه قضاییه شد!

قالیباف: مجلس شورای اسلامی مصمم به توقف کامل پروتکل الحاقی است؛ طبعا هرگونه تخلف از قانون را نمی‌پذیریم و براساس مصوبات مجلس امورات را پیگیری می‌کنیم

تهران (پانا) - به دنبال توافق شب گذشته سازمان انرژی اتمی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نمایندگان امروز روند بررسی بودجه 1400 را متوقف کردند و بعد از برگزاری جلسه غیرعلنی در صبح امروز، در جلسه علنی حضور یافتند و در نطق‌هایی هیجانی به دولت حمله کردند و در نهایت با ارسال گزارش مجلس در رابطه با تخلف دولت در اجرای قانون راهبردی موافقت کردند.

کد مطلب: ۱۱۶۵۶۳۴
لینک کوتاه کپی شد
مجلس توافق ایران و آژانس را تخلف نامید و خواستار برخورد قوه قضاییه شد!

بخشی از صحبت‌های نمایندگان و تصمیم مجلس به شرح زیر است:

مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی: تا اجرا شدن قانون اقدام راهبردی، قانون جدیدی تصویب نکنیم/ دولت طمع را در دشمن افزایش داد!

«مجلس شورای اسلامی در اقدام انقلابی و به نفع ملت قانونی تصویب کرد برای اینکه طرف مقابل تکان داده شود و دشمن وارد عمل شود. در ابتدا شاهد زمزمه دولت برای عدم اجرا بودیم که مقام معظم رهبری به اجرای قانون تاکید کردند، سپس دولت مسائل را به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گره زد و پالس‌های سازشگرانه و سازش‌پذیر ارسال کرد و دشمن را تحریک کرد تا امتیازی ندهد و از قانون مجلس حساب نبرد. طبق قانون دولت باید به مجلس درخصوص رفع تحریم‌ها گزارش دهد. دولت به دشمن پالس‌های فریبنده داد و طمع را در دشمن افزایش داد که پشمی به کلاه قانون نیست. این در حالی است که قانونی که شما نمایندگان تصویب کردید چنین اختیاری را به دولت نمی‌دهد. امروز زمان تعیین شده در قانون منقضی شد و هیچ حرکتی برای رفع تحریم‌ها صورت نگرفت و یک روز قبل از مهلت دوم قانونی نوکر خود را به ایران فرستادند تا اراده ملت و قانون را زیرپا بگذارند. در قانون مصوب مجلس برای استنکاف از اجرای قانون جرم انگاری و مجازات هایی تعیین شد. رئیس جمهور در این قانون مسئول اجرای مفاد در نظر گرفته شد اما متاسفانه در قرارداد بین آژانس و سازمان انرژی اتمی نظارت‌های آژانس به دور از چشم مردم ادامه دارد. در واقع ادامه نظارت‌ها را قانونی کردند و نقض قانون اقدام راهبردی را رقم زدند. اگر قرار است مجلس شورای اسلامی قانونی برای اجرانشدن تصویب کند تمام هزینه‌های آن نامشروع است، مجلس باید بر روی اجرایی‌شدن قانون خود پافشاری کند و براساس ماده 234 آئین‌نامه داخلی آقای رئیس جمهور و تمام کسانی که در این سلسله مراتب در مسیر نقض قانون اقدام کرده است را به قوه قضائیه ارسال و این قوه خارج از نوبت و تشریفات به آن بپردازد. امروز مجلس باید بایستد و بگوید قرار نیست شأن مجلس را به توپ ببندند و با یک حلب شیر سر آن را شیره بمالند پس تا قانون اجرایی نشود هیچ یک از مقامات دولتی اجازه ورود به مجلس را ندارند تا وقت دولت و ملت را درباره چیزی بگیرند که قبلا تصمیم گیری شده و سه ماه مجلس و کشور را تعطیل کنند و بعد از این مدت زیر سیبیلی مسائل را بگذرانند تا زمان انتخابات با پالس های غلط دوباره سکان دولت را به دست بگیرند و نوکر و سازش گر غرب باشند، قرار نیست مجلس چنین مسیری را برود. خواهش من از مجلس و رئیس مجلس این است که باید حرمت امامزاده را متولی آن نگه دارد بنابراین اگر بر اجرای قانون پافشاری نکنیم نباید توقع داشته باشیم به حرف ما گوش دهند. موافقتنامه آژانس و سازمان انرژی اتمی نقض صریح قانون است، روح قانونی که مجلس تصویب کرد این است که از فردا 5 اسفندماه تمام نظارت های آژانس منهای نظارت های پادمانی لغو شود. آیا موافقتنامه اخیر پذیرش شرط و شروط از طرف مقابل نیست؟ از این رو تقاضا دارم تا اجرا شدن قانون اقدام راهبردی، قانون جدیدی تصویب نکنیم، بعد از اجرایی شدن آن نسبت به قانون بودجه تعیین تکلیف داشته باشیم.»

فریدون عباسی دوانی، رئیس کمیسیون انرژی: آمدن شخصی گِروسی حاوی این پیام است که ما باید مصوبه مجلس را به تاخیر بیندازیم/ جواب شیفتگان غرب را بدهیم!

«برخی در پشت همین تریبون مجلس رآکتور اراک را برای اغفال نمایندگانی که اطلاعات فنی نداشتند با چرنویل اوکراین مقایسه کردند در حالی که آن رآکتور 3 هزار مگاوات حرارتی بود و این رآکتور 40 مگاوات است آن هم از نوع آب سنگین، در حالی که این آقایان به نمایندگان مجلس طوری جلوه دادند که در مورد رآکتور اراک کشور را خطر تهدید می‌کند و خوب شد که آمریکایی‌ها کاری کردند که ما مجبور به تعطیل کردن آن شویم، حالا شما می‌خواهید همان افراد را به مجلس دعوت کنید تا همان حرف‌های قبلی را زده و توجیهات قبلی را ارائه کنند. بعد از این مصوبه عاقلانه مجلس، اینها مگر نگفتند چرا شورای نگهبان این را تایید کرد و این دولت نبود که می‌خواست در آیین نامه اجرایی آن اخلال ایجاد کند؟ و اگر مجلس برای عدم اجرای آن مجازات نگذاشته بود، محال بود که شکل اجرایی به خود بگیرد. بزرگ جامعه ما باید فریاد بزند که همان دولتی که تعلیق کرده باید تعلیق‌ها را بردارد. ما باید متوجه باشیم که آمدن شخصی گِروسی حاوی این پیام است که ما باید مصوبه مجلس را به تاخیر بیندازیم، در حال که هیچ اقدامی از سوی طرف‌های غربی صورت نگرفته است. فرصت سه ماهه به طرف‌های غربی و آمریکایی‌ها اشتباه محض است. ما نباید در این دام بیفتیم، ما باید تا رفع کامل تحریم‌ها با آژانس هیچ همکاری‌ای نداشته باشیم و اگر کاری بخواهند در سه ماه آینده انجام دهند، در چند سال گذشته انجام داده بودند. ما نباید فریب وعده‌های آنها را بخوریم. اینها همان‌هایی هستند که به دنبال الگوسازی از برجام برای مسائل موشکی و مسائل منطقه‌ای ما هستند و حاج قاسم سلیمانی را از ما گرفتند و مطمئن باشید ترورهای دیگری در راه خواهد بود تا جامعه ما را شرطی کنند. کمیسیون انرژی در جریان هیچیک از تصمیمات دولت نیست، ما به این لجوج‌ها در سال 94 اجازه دادیم برجام را اجرا کنند تا جامعه دوقطبی نشود، اما دیگر آن دوره تمام شد و برجام امتحان خود را پس داد و این خسارت محض نتیجه خود را نشان داد. مردم دیگر توان تحمل مشکلات اقتصادی را ندارند، مجلس با پافشاری بر اجرای این مصوبه در رأس امور قرار می‌گیرد و ان شالله امروز اگر به رأی‌گیری برسیم، با رأی قاطع جواب این شیفتگان غرب را به طور قاطع خواهیم داد.»

روح الله ایزدخواه، نماینده تهران: امروز وحدت کلمه مجلس در لغو برجام است/ بیانیه شب گذشته مزخرف بود!

«نکته اول اینکه ما در زمان تصویب قانون مجلس اصرار داشتیم که زمانی به دولت بدهیم و گفتیم اگر شرایط عدم تعهد طرف مقابل جاری است، محکمات را به متشابهات ندهیم. همین الان پروتکل و نظارت‌های برجامی را متوقف و یا تعلیق کنید و به دولت وقت بدهیم حدود دو سه ماه که اثبات کند که تحریم‌ها برداشته شده است. اگر تحریم‌ها برداشته شد، دولت آن را اجرا کند. پیش‌بینی می‌کردیم که آژانس بازی درخواهد آورد، پیش‌بینی می‌کردیم که با نفرات دست ششم به ایران خواهند آمد و با یک بیانیه سست و مزخرف قانون مجلس را زیر پا خواهند گذاشت و منافع ملت را به خطر خواهند انداخت. نکته دوم این است که گفته می شود ما تا پاسی از شب صحبت کردیم و با عده ای و با مجموعه ارشد نظام مشورت کردیم، اما رهبری فرموده اند که ما حرف درگوشی با کسی نداریم و حرف من همان چیزی است که در علنی با مردم مطرح می‌کنم. آقا فرمودند اینبار وقت عمل است، اما کو عمل؟! اینکه بگوییم جامع اقدام خواهیم کرد و طبق بند 1 بیانیه مزخرف شب گذشته با آژانس، چطور عمل کرده‌اید به این برنامه؟ خودمان قضاوت کنیم. رهبری فرمودند حرف و وعده نداریم، حال این سه ماه از کجا آمده است؟ این سه ماه از کجای قانون بیرون آمده است که ما به آنها فرصت بدهیم و چه چیزی را سه ماه دیگر به دست خواهیم آورد؟ آنها خوب می دانند و بلد هستند با شرایط ما بازی کنند، طبق نامه ابلاغی رهبری در سال 94 به دولت، بنا به مصوبه مجلس باید توقف برجام انجام شود، اگر طرف‌های غربی به تعهدات عمل نکردند، رهبری مجلس را به رسمیت می‌شناسد و باید خودمان باور داشته باشیم. آیا می‌خواهیم مجلس واداده و درگوشی را ادامه بدهیم؟ این مجلس انقلابی نیست، باید خودمان مجلس را باور داشته باشیم. مصوبه‌ای که آقایان در شورای عالی امنیت ملی به آن استناد می‌کنند، خوانده‌ام. رهبری در آن تاکید فرموده که طبق ملاحظات دبیرخانه و مجلس، انجام شود و حال نظر مجلس کجای آن است؟! دبیرخانه آیا بر مجلس ارشد است؟ و یا قوه جدیدی است؟ اگر می‌گوییم که صدای واحد از مجلس بیرون بیاید و وحدت شکل بگیرد، وحدت مجلس الان در اقدام انقلابی است. وقتی رهبری ببینند که مجلس بر حرف خود قاطع ایستاده است، مطمئن باشید که رهبری هم از مجلس دفاع خواهد کرد. امروز وحدت کلمه در لغو برجام است.

ابراهیم عزیزی، عضو کمیسیون امنیت ملی: بند جرم‌انگاری قانون اقدام راهبردی اجرا شود!

«سازمان انرژی اتمی ایران در اقدامی خلاف قانون با آژانس مفاد قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را نقض کرده و این اقدام هیچ وجاهت قانونی ندارد، تفاهم دوجانبه ای تحت عنوان موضوعات فنی و موقت برای مجلس محلی از اعراب ندارد. قانون وظایف سازمان انرژی اتمی را کاملا واضح و روشن کرده است و دولت در این ماه های پایانی عمر ناموفق خود اجازه ندارد که چوب حراج به منافع حیاتی ایرانی بزند. نماینده‌های مجلس شورای اسلامی از رئیس مجلس انتظار دارند که به نیابت از مجلس رسالت قاطع و قانونی خود را طبق ماده 9 قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اجرا کنند. در ماده 9 جرم انگاری شده و امروز مهم ترین انتظار مجلس از قوه قضائیه حفاظت از منافع ملی ایران و برخورد قاطع و قانونی با مجرمین و متخلفین است که به منافع ملی ایران آسیب رسانده‌اند. مجلس موضع قاطع و قانونی خود را در حمایت از منافع ملی روشن و شفاف اعلام کرده است، این مجلس قدمی از مواضع خود به عقب برنمی‌دارد، ملت ایران آگاه و به هوش باشند که در روزهای پایانی عمر دولت تحت عناوین ارتباطات بین‌المللی منافع حیاتی و ملی آن‌ها آسیبی نبیند. مجلس در خط مقدم ایستادگی است و امروز همه ما در راستای اجرای قانون گام برمی‌داریم.»

محمد صفری، نماینده رودسر: دولت نباید خطای چند ساله خود را تکرار کند!

«مردم، اجازه نمی‌دهیم عزت شما لطمه بخورد و بر امنیت و استقلال ملت ما بیش از این خسارت وارد شود، همچنین اجازه وارد شدن لطمه به اصول انقلاب اسلامی که به خاطر آن هزینه‌ها داده‌ایم، را نمی‌دهیم. مجلس به عنوان قانونگذار در رأس امور است. قانون مجلس برای همه افراد و شخصیت‌ها است و ما در این خصوص به مردم قول داده‌ایم؛ هر شخصی باید تابع قانون باشد لذا مجلس ما مجلس بیانیه صرفاً برای ایجاد احساسات نیست و مصوبه مجلس لازم‌الاجرا است. در شرایط حساس کنونی باید وحدت، یکپارچگی و هوشمندی رعایت شده و مصوبه مجلس نیز این ویژگی را داشت. عده‌ای در خارج از مجلس نباید با سیاست تفرقه‌ بینداز و حکومت کن به امید اختلافات درونی مجلس باشند. این خیال خام سرابی بیش نیست، همچنین دولت نباید خطای چند ساله خود را تکرار کند.»

عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی: رئیس‌جمهور باید منطبق بر قانون اقدام راهبردی عمل کند

«بیانیه‌ای که صادر شد قانون مجلس را تحت‌الشعاع قرار داد، مجلس اجازه نمی‌دهد قانون متوقف شود بلکه بر اجرا شدن قانون مصوب خود پافشاری می‌کند. اگر قرار است بیانیه اخیر اجرا شود باید مصوبه مجلس را بگیرد، دنیا بداند که از فردا 5 اسفند ماه قانون مصوب مجلس محقق می‌شود و نمایندگان ملت به دنبال تحقق آن چیزی هستند که مردم خواسته‌اند. بیانیه در حقوق بین‌الملل الزام‌آور نیست. در بیانیه آژانس امتیازهایی داده شده و هیچ امتیازی برای ایران گرفته نشده است، مجلس اجازه نمی‌دهد منافع ملت نادیده گرفته شود. رئیس جمهور باید منطبق بر قانون عمل کند. آقای رئیس جمهور اگر شما حرفی برای گفتن دارید تنها لازم است به قانون عمل کنید چرا که رئیس جمهور صرفاً مجری قانون است نه لغو کننده آن و نمایندگان مجلس از دیروز مصرانه خواستار اجرای قانون هستند. قانون اقدام راهبردی با قوت و قدرت در راستای صیانت از منافع ملت اجرا و محقق می‌شود و باید با متخلفان آن برخورد جدی شود.»

محمدمهدی زاهدی، نماینده کرمان: بیانیه سازمان و آژانس در تضاد با قانون مجلس است

«بیانیه مشترک سازمان بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی کشورمان در تضاد کامل با مصوبه مجلس است و سه بند این بیانیه کاملا علیه این قانون تاکید دارد. ایران به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقتنامه جامع پادمان خود با آژانس همانند قبل ادامه می‌دهد در صورتی که ما در مصوبه مجلس اعلام کرده بودیم که باید بعد از 2 ماه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شود. دولتمردان چه اتفاقی افتاده است؟ قانون را چرا با این صراحت اجرا نمی‌کنید در صورتی که مقام معظم رهبری تاکید کرده ابتدا باید تحریم‌ها رفع و راستی آزمایی انجام شود تا ما در برجام بمانیم اما اکنون نه تحریمی لغو شده و نه فرصتی باقی مانده است. بند 2 بیانیه مشترک آژانس هم تصریح می‌کند که یک تفاهم‌نامه فنی دوجانبه موقت سازگار با قانون مجلس که به موجب آن آژانس به فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت ضروری خود طبق فهرست پیوست به مدت 3 ماه ادامه خواهد داد که این موضوع هم در تضاد با مصوبه مجلس است.»

محمدعلی محسنی بندپی، نماینده نوشهر: صالحی و شمخانی باید به مجلس بیایند و توضیح دهند

«اینکه دولت بدون در نظر گرفتن حال مردم، با بیگانگان میز مذاکره دیگری را در پیش بگیرد و آنها برای مردم تصمیم بگیرند، پسندیده نیست. بدون شک اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران متکی به اقتدار مردمی است. باید از اتخاذ تصمیمات احساسی و هیجانی بپرهیزیم، از این رو باید دبیر شورای امنیت ملی و رئیس سازمان انرژی اتمی در مجلس حاضر شوند و نسبت به مسائل اخیر توضیح دهند تا آنچه صلاح است، رخ دهد.»

کیوان مرادیان، نماینده قائم‌شهر: تاخیر 3 ساله در اجرای قانون مجلس دور از ذهن نیست

«در شرایطی طرح مجلس تبدیل به قانون شد که نه تنها چرخ های سانتریفیوژ نچرخید، بلکه چرخ اقتصاد و تولید نیز نچرخید و تحریم ها نیز لغو نشد. اگر قرار بر تاخیر اجرای مصوبه مجلس بود، باید با نظر مجلس این اتفاق می افتاد و اگر در اجرای مصوبه مجلس درخصوص لغو اجرای پروتکل الحاقی 3 ماه به تاخیر بیفتد، تاخیر 3 ساله آن نیز دور از ذهن نخواهد بود، اما مصوبه علمی و جامع مجلس در شرایطی اتفاق افتاد که عرصه به دشمن تنگ شد و امروز این ماییم که بر تحریم‌ها غالب شده‌ایم و دشمن مستأصل شده است و چیزی دیگر در دست ندارد و حرف ما این است که باید بر سر مصوبه و تصمیم خود بایستیم.»

علی‌اکبر علیزاده، نماینده دامغان: مجلس قانون‌شکنان را به جای خود بنشاند!

«آیا مجلس در برابر این اقدام فریاد «هیهات من‌الذله» سر می‌دهد و قانون‌شکنان را به جای خود خواهد نشاند و جهت محاکمه به قوه قضائیه معرفی خواهد کرد؟ امروز روز تصمیم‌گیری برای عزت و یا خدای نکرده ذلت مجلس یازدهم در 3 سال باقی مانده است. وای به حال ما که به گونه‌ای رفتار کنیم که لیبرال‌ها بتوانند پیام رهبری را زیر پا بگذارند.»

علی اکبر کریمی، نماینده اراک: تردید جدی در حسن نیت دولت داریم!

«مسئول اجرای قانون طبق مفاد آن آقای رئیس جمهور و مسئولان اجرایی هستند، با توجه به اظهارات متناقضی که آقای رئیس جمهور در این موضوع در تصویب قانون و بعد از آن داشتند تردید جدی در حسن نیت دولت داریم و این بیانیه مشترک بین آژانس و سازمان انرژی اتمی بر تردیدهای ما افزوده است. در این که حسن نیت در اجرای قانون وجود ندارد، سوال ما این است که آیا این بیانیه لازم الاجراء است یا نه، اگر لازم الاجراء است و قانون را خدشه دار می کند باید به تائید و تصویب مجلس برسد. اجرای این بیانیه به نوعی قانون را دور می زند و چرا باید طبق این قانون 3 ماه زمان پیش بینی کنیم و تعهداتی که باید در این قانون اجرایی شود را لغو کنیم. دولت متاسفانه سابقه بدی در قانون شکنی دارد و به این موضوع عادت کرده و به نظر من مجلس نباید در خصوص این قانون شکنی ها کوتاه بیاید. مقام معظم رهبری فرمودند برجام بدون لغو تحریم ها خسارت محض است آیا تحریم ها برداشته شد؟ که ما مجددا مهلت جدیدی را به آژانس و طرف های برجامی می دهیم. چه اعتمادی به آژانس است با توجه به موضوع جاسوسی برخی از بازرسان آن ها و مستنداتی که وجود دارد و این ها بارها اطلاعات مهم کشور را جابه جا کرده‌اند.»

سیدمحمود نبویان، نماینده تهران: دولت مجوز تداوم تحریم ها برای ۳ ماه را صادر کرده است!

«بیانیه دولت و آژانس خلاف قانون است، زیرا در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها آمده است که هرگونه نظارت های فراتر از پادمان از جمله پروتکل الحاقی باید متوقف شود. در بند اول توافق نامه دولت و آژانس آمده که ایران به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقت نامه جامع پادمان خود با آژانس ادامه می دهد، این بند مطابق قانون است، اما در بند دوم تفاهم نامه به موافقت دوجانبه و موقت و راستی آزمایی آژانس طبق فهرست پیوست اشاره شده که مشخص نیست این فهرست به چه موضوعاتی اشاره کرده است. در بند سوم بیانیه دولت و آژانس نیز آمده که نظارت ها به مرور و منظم باید انجام شود، لذا بند دوم و سوم و فهرستی که در بیانیه عنوان شده برخلاف قانون است. ما دوربین هایی داریم که بیشتر از پادمان ضبط می کند، برخی آنلاین نوکال هستند، یعنی مامور آژانس بدون حضور در پایگاه در ایران موارد را رصد می کند، در آن همچنین به اطلاعات نظامی، متخصصین، دانشگاه ها و کارخانه تولید موتور دسترسی داده شده در حالی که هیچ کشوری اجازه دسترسی آژانس به کارخانه تولید موتور را نداده و تنها دولت ما سال 1382 و هم اکنون این اجازه را صادر کرده است. در ادامه این بیانیه درباره نصب دوربین های اضافی و نظارت های سرزده یا حضور بازرسان آژانس به صورت مادام العمر مجوزهایی داده شده است. مصوبه مجلس مانع این اقدامات می شود. ما مصوبه را گذاشتیم که دشمن وادار شود تحریم هایی که مردم به خاطر آنها تحت فشار هستند، برداشته شود، اما دولت دوباره 3 ماه برای ادامه تحریم ها مجوز داده است. این یعنی منافع ملت را به خاطر اهداف سیاسی در نظر نگرفتند. لذا این بیانیه خلاف قانون بوده و هیچ اعتباری برای مجلس ندارد.»

محمدحسن آصفری، نماینده اراک: هیچ‌کس اجازه ندارد به مصوبه مجلس عمل نکند

«دولت در وعده‌‌های انتخاباتی خود قول داده بود که هم تحریم‌ها را بردارد و هم چرخ اقتصاد کشور و هم چرخ هسته‌ای بچرخد اما متأسفانه در این 7 سال، چرخ هسته‌ای تعطیل و چرخ اقتصاد کشور متوقف شد. مصوبه مجلس یک اقدام بسیار بزرگی بود که بتواند طرف‌های مقابل را سر جای خود بنشاند و ملزم به رفع تحریم‌ها کند، اما متأسفانه شاهدیم که امروز برخی علاقه‌ای به اجرای این قانون ندارند. شما چه کاره هستید که قانون را قبول نداشته و اجرا نمی‌کنید، قانون فصل‌الخطاب است. هر زمان در کشور که قانون اجرا شده، معضلاتی مانند فساد اقتصادی، سیاسی و امنیتی نداشتیم اما هر زمان که شخصی خودش را بالاتر از قانون دانسته مشکلات سیاسی، امنیتی و اقتصادی در کشور به وجود آمده است. رئیس جمهور و وزیر امور خارجه‌اش چندین جا اعلام کرده‌اند که قانون اقدام راهبردی مجلس برای کشور مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، اگر مشکلات ایجاد می‌کرد پس چرا امروز رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با «ید بیضا» به ایران آمده و به دنبال آن است که ما را متعهد کند که 3 ماه دیگر صبر کنیم. هیچ کسی اجازه ندارد مصوبه مجلس را به صورت غیرقانونی اجرایی نکند، همه ملزم به اجرای قانون هستند و دولت ملزم است از فردا 5 اسفند ماه مصوبه مجلس را اجرا کند، زیرا طرف مقابل زمان داشت تا طی این مدت که از مصوبه مجلس می‌گذرد تحریم‌ها را رفع کند.»

نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد: توافق‌نامه دولت و آژانس، مجوز ۳ ماه تحریم مجدد کشورمان را داده است!

«در اصل 85 سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری نیست. تصویب پروتکل ها و مصوبات را فقط در اختیار مجلس قرار داده است. مجلس نمی تواند اختیار قانونگذار را به شخص یا هیاتی واگذار کند و این از صراحت های قانون اساسی است و اگر کاری برخلاف این اصل انجام شود، براساس این موضوع، مصوبات باید به دست رئیس مجلس برسد و رئیس مجلس نسبت به این موضوع باید ورود کند. مطالبی که همکاران از صبح به آنها اشاره کرده اند که نگرانی آنها هم بسیار بجا و درست است، بدعتی است که در کشور در حال شکل گیری است و باید جلوی آن گرفته و از آن ممانعت شود. مجلس مصوباتی را برای دولت می گذارد و دولت این مصوبات را دور می زند و برای خودش بیانیه ای صادر می کند. امروز اتفاقی که افتاده برخلاف صراحت قانون اساسی است، دولت بر مبنای این موضوع باید عذرخواهی کند. مجلس باید از قانون مصوب خود دفاع کند و کاری که دولت کرده خلاف مصوبه مجلس است. با این بیانیه ما مجوز سه ماه تحریم مجدد را برعلیه کشور خود داده ایم. رئیس مجلس باید صراحتاً بیان کند که آیا این پروتکلی که بیان کردند مخالف صریح قانون است. اگر نسبت به این مسئله با همه همکاران هم عقیده هستید که هستید، باید به این مسئله ورود کرده و اجازه ندهیم این کار ادامه پیدا کند.»

قالیباف، رئیس مجلس: مجلس شورای اسلامی مصمم به توقف کامل پروتکل الحاقی است

«مجلس شورای اسلامی مطابق قانون وظیفه پیگیری و اجرای قوانین را برعهده دارد. مطابق قانون بخش‌هایی از تعهدات پیش‌بینی شده در زمان خودش اجرایی شده و از فردا نیز باید قانون مرتبط با پروتکل الحاقی اجرا شود. مجلس شورای اسلامی مصمم به توقف کامل پروتکل الحاقی، دسترسی‌ها و همه موضوعات قانونی است لذا هرگونه دسترسی بیش از پادمان ممنوع و غیرقانونی است و نظارت بر این امر وظیفه قوه مقننه است. کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و انرژی از طرف مجلس موظف به نظارت میدانی بر مسائل یاد شده و ارائه گزارش در این راستا هستند. طبعا هرگونه تخلف از قانون را نمی‌پذیریم و براساس مصوبات مجلس امورات را پیگیری می‌کنیم.»

مجلس رای به تخلف دولت داد!

نمایندگان در نهایت در نشست علنی امروز مجلس، با ارسال گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در رابطه با تخلف دولت در اجرای قانون راهبردی مطابق با ماده (234) آیین‌نامه داخلی مجلس به قوه قضائیه با 221 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 239 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

احمد امیرآبادی فراهانی در نشست امروز گزارش کمیسیون امنیت ملی را قرائت کرد که به شرح زیر است:

«رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

با تهیت و احترام استحضار دارید که

1- توافق و بیانیه مشترک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی نقض صریح قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران است و درخواست دستور موقت ابطال آن را توسط قوه قضائیه داریم.

2- در قانون یاد شده جناب آقای رئیس‌جمهور مسئول اجرای آن تعیین گردیده است.

3- با توجه به ماده (234) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی آقای رئیس‌جمهور و کلیه ناقضین و مستنکفین را با قید فوریت به قوه قضائیه معرفی، تا وفق قانون مذکور قوه قضائیه نیز خارج از نوبت و تشریفات مرسوم آن را مورد رسیدگی فوری قرار دهد.

4- این موضوع نظر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می‌باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار