گیلانی‌ها از جشنواره موسیقی بومی جوان استقبال کردند

رشت (پانا) - رئیس انجمن موسقی گیلان با اشاره به استقبال خوب جوانان از اولین جشنواره استانی موسیقی بومی جوان از تدوین رپرتوار موسیقی گیلان خبر داد و گفت تاکنون افزون بر یکصد نفر در این جشنواره شرکت کردند.

کد مطلب: ۱۱۶۵۵۶۰
لینک کوتاه کپی شد
گیلانی‌ها از جشنواره موسیقی بومی جوان استقبال کردند

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، محمدرضا صفرپور با اشاره به جایگاه خاص موسیقی در هنر گیلان اظهار کرد: موسیقی در گیلان پیشینه‌ای غنی دارد و موسیقی تالش، گالش، نواحی دیلمان و تعزیه از پیشینه‌های استان در این حوزه هستند.

رییس انجمن موسیقی گیلان با بیان اینکه گیلان بالغ بر یکصد آموزشگاه موسیقی دارد از برگزاری نخستین جشنواره موسیقی بومی جوان گیلان به عنوان نماد فرهنگی موسیقی استان خبر داد و افزود: این جشنواره به منظور حفظ و اشاعه موسیقی بومی با انگیزه ارج نهادن به فرهنگ و هنر بومی و هم رسایی نواحی مختلف استان برگزار می شود.

وی با بیان اینکه جشنواره مذکور برای نخستین بار در رده سنی جوان (۱۵ تا ۲۹ سال) برگزار می‌شود تصریح کرد: در تلاشیم تا ظرفیت‌های موسیقی نواحی گیلان را با ایجاد فرصت‌های برابر برای شکوفایی استعدادهای جوان موسیقی توام با اخلاق حرفه‌ای معرفی کنیم.

صفرپور موسیقی نواحی گیلان، موسیقی شهری استان و بخش آزاد را سه بخش اصلی این جشنواره اعلام و بیان کرد: بخش آزاد به صورت غیررقابتی برگزار شده و محلی برای ارائه آثار هنرمندان استان بدون محدودیت سنی است.

وی با بیان اینکه «حرکات و مناسک آئینی» در بخش موسقی نواحی گیلان متجلی می‌شود تصریح کرد: در این بخش خوانندگان و نوازندگان سازهای زهی، بادی و کوبه مناطق مختلف گیلان به رقابت پرداخته و «تک‌نوازی» و «گروه‌نوازی» در بخش شهری جشنواره است.

صفرپور تصریح کرد: با توجه به فرصت محدود از اعلام فراخوان تاکنون، استقبال خوبی را از سوی جوانان هنردوست گیلانی به ویژه از شمال و غرب استان شاهد بودیم و افزون بر یکصد نفر در این جشنواره شرکت کردند.

اولین کانون تخصصی موسیقی گیلان راه اندازی می شود

وی با بیان اینکه متاسفانه موسیقی اقوام گیلان فاقد رپرتواری مشخص (مجموعه قطعه‌های موسیقی که تکنواز برای رسیتال یا ارکستر برای کنسرت آماده می کند) است گفت: با تشکیل تیمی تخصصی در قالب انجمن موسیقی گیلان در تلاشیم تا سال آینده، رپرتواری برای موسیقی گیلان تدوین و اجرایی ‌کنیم.

رییس انجمن موسیقی گیلان ادامه داد: این رپرتوار مشتمل بر تدوین کتب تخصصی انواع موسیقی بومی، دسته بندی آثار و غیره است تا رقایت های جشنواره‌های موسیقی استان منطبق با رپرتوار‌های تدوین شده برگزار شود.

وی در پایان تشکیل کانون‌های تخصصی موسیقی گیلان را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه با راه‌اندازی این کانون‌ها می‌توان متخصصان و اهالی موسیقی را گردهم آورد، خاطرنشان کرد: اساسنامه این کانون‌ها تصویب شده است و نخستین کانون تخصصی، کانون آموزشگاه‌های موسیقی استان است که در آینده‌ای نزدیک شاهد راه اندازی آن خواهیم بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار