معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان؛

اجرای طرح بررسی عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر در گیلان آغاز شد

رشت ( پانا) - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، از شروع اجرای هشتمین دوره پیمایش ملی طرح بررسی عوامل خطر بیماری­های غیرواگیر (STEPS) هم‌زمان با سراسر کشور در استان گیلان خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۶۵۴۸۶
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح بررسی عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر در گیلان آغاز شد

به گزارش دانشگاه علوم‌ پزشکی گیلان، دکتر آبتین حیدرزاده در وبینار اجرای طرح بررسی عوامل خطر بیماری­های غیر واگیر، اظهار کرد: با توجه به گسترش روزافزون بیماری‌های غیر واگیر در دنیا، سازمان جهانی بهداشت در راستای اجرا و پیاده‌سازی مناسب نظام مراقبت عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر برای دسترسی به اطلاعات معتبر و قابل ‌مقایسه از این عوامل خطر عمده، رویکرد گام‌به‌گام بررسی عوامل خطر این بیماری‌ها را ابداع کرده است که این پیمایش، در همین راستا به اجرا در می‌آید.

وی با بیان این‌که چندین دهه است که بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری قلبی و عروقی و عوامل زمینه‌ای آن مانند چربی خون، فشار خون، قند خون و هم‌چنین انواع سرطان‌ها مشکل عمده سلامتی مردم در سراسر دنیا شده، افزود: برای این‌که این بیماری‌ها مدیریت شوند و مدیران بخش بهداشت بتوانند برای پیشگیری از آن‌ها تصمیم‌گیری بهتری داشته باشند نیاز به دانشی است که با پژوهش و پایش به‌دست می‌آید؛ یکی از این پایش‌ها طرح STPS است که اولین بار در سال ۸۳ اجرا شد و هر سه سال یک بار این پیمایش اجرا می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، از شروع اجرای هشتمین دوره پیمایش ملی طرح بررسی عوامل خطر بیماری­های غیر واگیر (STEPS) هم‌زمان با سراسر کشور در استان گیلان خبر داد.

حیدرزاده بیان کرد: هدف از این پیمایش شناسایی و بررسی عوامل خطر بیماری­های غیر واگیر است که طی دستورالعمل­ های صادره از وزارت بهداشت، این پیمایش در دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ۷۲ خوشه و در ابتدا در شهرستان­های رشت، لاهیجان، انزلی، تالش، املش در حال اجرا می­باشد.

دکتر حسن رخ­شاد مدیر گروه بیماری­های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در ادامه این جلسه ضمن تاکید بر اجرای صحیح این پیمایش برای یافتن شاخص­های مورد انتظار عوامل خطر و شیوع بیماری­های غیر واگیر در جامعه گیلان ادامه داد: این طرح در سه مرحله انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: گام اول پرسشگری است که با مراجعه همکاران ما با کارت شناسایی مشخص به در خانه‌های افراد انجام می‌شود و پرسش‌نامه استاندارد را پر می‌کنند. در گام دوم تن‌سنجی انجام می‌شود که شامل اندازه‌گیری قد، وزن، دور شکم و فشار خون است و گام سوم نیز انجام آزمایش خون برای شناسایی بیماری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار