الهه نوبخت : فیلم «بزن در رویی» نسازید

تهران (پانا) - الهه نوبخت پخش‌کننده بین‌المللی در کارگاه جشنواره فیلم «موج» خطاب به فیلمسازان بیان کرد که دنیا تشنه شنیدن قصه‌های ماست و هرچه روایت‌های تازه و غیر تکراری داشته باشید، موفق تر عمل می‌کنید.

کد مطلب: ۱۱۶۵۲۷۷
لینک کوتاه کپی شد
الهه نوبخت : فیلم «بزن در رویی» نسازید

به گزارش روابط‌عمومی چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم «موج» کیش، دومین کارگاه از سری کارگاه‌های آموزشی جشنواره فیلم «موج» کیش شامگاه ۲ اسفندماه با حضور الهه نوبخت پخش‌کننده بین‌المللی آثار سینمایی برگزار شد.

الهه نوبخت مدرس این کارگاه در ابتدا بیان کرد: معتقدم نسل جدید کارگردانان می‌توانند کارهای خوبی ارایه دهند چون خودشان را با شرایط روز تطبیق داده‌ و به‌روز کرده‌اند، البته می‌شود فیلم شخصی برای خودمان بسازیم و آنها را خودمان ببینیم ولی من درباره فیلم‌هایی صحبت می کنم که می‌خواهیم همه آنها را ببینند، چون برای کارگردانان هیچ رویایی فراتر از این نیست که افراد بیشتری به تماشای آثار آنها بنشینند.

وی به فیلمسازان پیشنهاد داد که هر ایده‌ای دارند، بنویسید و هر روز روی آن کار کنند.

نوبخت همچنین درباره پخش و معرفی یک فیلم گفت: اگر اینبار یک فیلم مهم تاریخ سینمای ایران را دیدید به این فکر کنید که آیا الان هم ساخت چنین فیلمی جذاب است یا نه، در ادامه باید فیلم را معرفی کرد که در این مرحله پای پخش‌کنندگان باز می‌شود که متاسفانه در ایران پخش‌کننده کم است.

وی افزود: گاهی فیلمسازان فکر می‌کنند آثار همه باید در کن و برلین حضور داشته باشد اما همه مردم دنیا که فیلم‌های کن و برلین را نمی‌بینند هرچند این جشنواره‌ها مهم هستند اما فرصت ارایه های خوب را باید پیدا کرد.

نوبخت ضمن بیان این مطلب که برای اینکه خوب بنویسیم باید خوب بشنویم و ببینیم، اظهار کرد: افرادی که دنیا را خوب می‌بینند، خوب می‌توانند روایت کنند.‌ در این میان عمق فکر و نوع نگاه افراد متفاوت است. اگر مشاهده‌گر خوبی باشید می‌توانید دقیق تر بنویسید. بدانید که دنیا تشنه شنیدن است بنابراین باید درست بیان کنیم. وقتی خوب می‌توانیم بنویسیم که جزیی ببینیم و قصه های دیگران را هم را خوب بشنویم‌.

وی در بخش دیگر از صحبت‌هایش توضیح داد: اگر به این سوال پاسخ بدهیم که چرا باید فیلم بسازیم نتیجه خوبی به دست می‌آوریم. کارگردان‌های داستان های خوب آنهایی هستند که واقعیت ها را خوب دیده‌اند چون آنها اول به صورت ذهنی یک فیلمساز مستند خوب بوده‌اند بنابراین عجله داشتن برای فیلمسازی خوب نیست‌. فیلم حاصل دقت و خلاقیت است و یک کار بزن در رویی نیست پس باید برای کار خود وقت بگذاریم و ری‌اکشن ها را بگیریم. باید در مرحله نگارش به کاراکترها انقدر جان بدهیم که یک «فیلم نوشته شده» داشته باشیم. آنهایی که داشتن مخاطب برایشان مهم است باید به این فکر کنند که چگونه خود را از فیلمسازان جهان متمایز کنند. مستندسازان هم بدانند که در مرحله ابتدایی باید بتوانند خوب از طرح خود دفاع کنند و خوب بنویسند.

این پخش‌کننده بین‌المللی فیلم اظهار کرد: هرچند سینمای ما کوچک است اما من این سینما را بسیار دوست دارم و طبق مشاهداتم باید بگویم ایده خوب می‌تواند خوب پیش برود، ضمن اینکه برای ساخت یک فیلم خوب باید فیلم‌های زیادی ببینیم. اگر قرار است یک مسیر تکراری را که بقیه رفته‌اند، ما هم برویم هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد، پس به سراغ مسایل تکراری نرویم، ضمن اینکه اصلا بد نیست فیلم‌هایی را هم که در ایران ساخته شده، ببینیم چون می‌خواهیم فیلم‌های تکراری نسازیم. در عین حال باید اثر خودمان را از آثار دنیا متمایز ببینیم، برای این کار از خودمان بپرسیم چرا می‌خواهیم این فیلم را بسازیم، با «چراها» جلو برویم و یادمان باشد باید به خودمان پاسخ بدهیم.

وی ادامه داد: مثلا ما می‌توانیم انسان‌های گرفتار را صرفا به شکل یک معتاد یا یک سیل زده نشان ندهیم. البته من معتقدم نسل جدید سینما آدم‌های باهوش زیادی دارد که می‌توانند پیش رونده باشند.

نوبخت با بیان اینکه باید بتوانیم سرمایه‌گذاران را راضی کنیم و این امر ممکن نیست مگر با دادن نقشه و طرح متفاوت، عنوان کرد: باید طرح‌های متفاوتی ارایه بدهیم، خودمان باید بدانیم چه می‌خواهیم و باید به آن باور داشته باشیم. من فیلمساز و فیلمنامه نویس نیستم اما داستان‌های زندگی آدم‌ها را با دقت گوش می‌دهم و اتفاقا آدم‌هایی مثل من زیاد هستند. پس باید فکر کنیم که چه کاری انجام دهیم تا مخاطب کار ما را دوست داشته باشد.

وی افزود: اولین قدمی که باید با آن رو به رو شوید این است که بدانید مخاطبان ما چه کسانی هستند؟ قصه خودتان را بسازید ولی بدانید که مردم در چه شرایطی هستند. اولین قدم برای وسعت دادن به دایره مخاطبان این است که در هر دوره‌ای مخاطبان خود را بشناسید. باید بدانیم چه چیزی در فیلم ما وجود دارد که می‌تواند در مخاطبان ما هیجان ایجاد کند چون ما به هیجانات مخاطبان نیاز داریم البته منظورم هیجان روحی و حسی است. باید توجه کنیم که سینمای دیجیتال امروز بسیار متکی بر مردم است و ما در رقابت با داستان‌های زیادی هستیم. مخاطبان این روزها خیلی دوست دارند سریع به اصل جریان برسند اگر قصه‌ای کمی از ریتم بیفتد به سراغ فیلم بعدی می‌روند و همان جاست که ما در قصه نویسی باخته‌ایم. برای نگهداری مخاطب باید خوب بنویسیم. جالب است که بگویم همچنان درام‌های قدیمی ما خیلی خوب جواب می‌دهند. آنهایی که می‌توانند درام‌های گذشته را با شرایط روز تطبیق بدهند، آدم‌های ویژه‌ای هستند.

نوبخت گفت: با مردم حرف بزنید چون می‌شود با این کار زیست آنها را تجربه کرد. فیلم محلی بسازید ولی نگاهتان بین‌المللی باشد. افکار و دغدغه‌های شخصی خودتان را داخل فیلم بیاورید چون هرچه شما را درگیر کنند، مخاطب شما را هم درگیر می‌کند. در ادامه به این فکر کنید که ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که سرعت تغییرات زیاد است پس نیاز است خودمان را به‌روز کنیم و در دنیای امروز باید برای شناخت مخاطب وقت بگذاریم.

این پخش‌کننده بین‌المللی فیلم در پایان توضیح داد: معتقدم فیلم خوب مسیر خود را پیدا می‌کند حتی اگر پخش‌کننده هم نداشته باشد این اتفاق می تواند برایش رخ دهد. به این توجه کنید که اقلیم، فرهنگ و اسطوره‌های ما در دنیا طرفدار دارد. ما هنوز از خیلی جاها و خیلی داستان‌هایمان در سینما حرف نزده‌ایم. اگر قصه‌هایی بسازیم که به آنها اعتقاد داریم و می‌توانیم حس های خوب را با آن دنبال کنیم، مطمئن باشید آن قصه‌ها بر قلب دیگران هم تاثیر می‌گذارد.

چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم «موج» کیش به دبیری ابراهیم حصاری از تاریخ ۱۸ تا ۲۱ فوریه ۲۰۲۱ مصادف با ۳۰ بهمن لغایت سه اسفند در جزیره کیش در حال برگزاری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار