رویکرد جدید آمریکا؛ ائتلاف‌سازی به جای رفع تحریم‌ها

تهران (پانا) - دولت بایدن با تلاش برای دستیابی به فرصت بیشتر به منظور رایزنی با طرف‌های حاضر در برجام، راهبرد ائتلاف‌سازی و به دست‌گیری رهبری بازیگران اصلی این توافقنامه بین‌المللی را برای افزایش فشارها به ایران دنبال می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۶۵۰۱۶
لینک کوتاه کپی شد
رویکرد جدید آمریکا؛ ائتلاف‌سازی به جای رفع تحریم‌ها

به گزارش نورنیوز، اعلام برنامه ایران برای متوقف کردن اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و برخی تحرکاتی که از سوی تروئیکای اروپایی و آمریکا برای منصرف کردن ایران از اجرای تصمیم خود بروز و ظهور یافت، گمانه‌هایی درخصوص پیگیری موضوع بازگشت آمریکا به برجام و گام برداشتن در مسیر لغو تحریم‌های غیرقانونی را مطرح کرد.

در این رابطه مواضع رسمی که از سوی سخنگویان رسمی آمریکا به ویژه رییس‌جمهور این کشور ظرف روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته اعلام شد، نشان داد که راهبرد آمریکا صرفا خریدن وقت برای ائتلاف‌سازی و به دست گرفتن رهبری جریان غربی پشتیبان افزایش فشار به ایران است.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با فوق‌العاده توصیف کردن بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی و آمریکا که روز پنج‌شنبه در خصوص برجام منتشر شد، گفت: بیانیه این واقعیت را نشان داد که ما بار دیگر با نزدیکترین متحدان‌مان در یک صفحه هستیم. کاملاً واضح است که دیگر در اهداف متقابل کار نمی‌کنیم و در واقع با هم گام برمی‌داریم. او بدون اشاره به برنامه آمریکا برای عمل به تعهدات برجامی خود که دولت ترامپ به صورت غیرقانونی از آن خارج شد، اظهار داشت: همانطور که از این بیانیه مشترک مشخص است، این چیزی است که ما اکنون کاملاً با متحدان و شرکای اروپایی خود همگام هستیم و خواهیم دید که روزها و هفته‌های آینده چه وضعیتی ایجاد خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تاکید بر مواضع تکراری واشنگتن و تروئیکای اروپایی درخصوص ضرورت تداوم پایبندی ایران به تعهدات برجامی خاطرنشان کرد: سه کشور اروپایی و آمریکا از ایران خواستند که هیچ اقدام اضافی، به ویژه در مورد تعلیق پروتکل الحاقی و محدودیت فعالیت‌های تأییدیه آژانس انرژی هسته‌ای بین‌المللی در ایران، انجام ندهد. او در مورد اقداماتی که باید آمریکا به عنوان کشوری که از برجام خارج شده و تعهدات خود را با اعمال تحریم‌های غیرقانونی زیرپا گذاشته است، افزود: تروئیکای اروپایی همچنین از احتمال بازگشت ایالات متحده و ایران به برجام استقبال کرده‌اند.

از اردیبهشت سال ۹۸ که با تصمیم شورای عالی امنیت ملی برنامه کاهش تعهدات برجامی ایران به مورد اجرا گذارده شد، طی سه مرحله شامل گام‌های ۵ گانه کاهش تعهدات، فعال شدن ظرفیت‌های غنی‌سازی از جمله غنی‌سازی ۲۰ درصد و کاهش دسترسی بازرسان آژانس و توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی پیگیری شده است.

تا پیش از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کشورهای اروپایی به بهانه فقدان توانایی لازم به دلیل فشار و محدودیت‌های ایجاد شده از سوی دولت ترامپ از اجرای تعهدات خود سرباز می‌زدند و صرفا تلاش می‌کردند که مسیر کاهش تعهدات برجامی ایران را متوقف کنند. پس از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و حذف مانعی به اسم ترامپ، انتظار این بود که کشورهای اروپایی ضمن تلاش حداکثری برای لغو سریع تحریم‌ها از سوی آمریکا، خود نیز به تعهدات انجام نشده قبلی به سرعت عمل کنند.

رفتار مزورانه کشورهای اروپایی در شرایط جدید و طرح شروط بهت‌آور برای اجرای تعهدات‌شان در کنار خوش‌رقصی برای دولت جدید آمریکا، این بار هم کشورهای اروپایی را در آزمون صداقت، مردود کرد. در این میان، ایران بدون توجه به شروع "بازی قدیمی وقت‌کشی" که مجددا با فعال شدن تروئیکای اروپایی و آمریکا آغاز شده است، مسیر کاهش تعهدات برجامی خود را که تکلیف قانونی تعیین شده از سوی مجلس شورای اسلامی نیز است در زمان مقرر اجرا خواهد کرد و تا زمانی که طرف‌های اروپایی و آمریکا به تعهدات خود در زمینه لغو کامل تحریم‌ها عمل نکنند تحت هیچ شرایطی از تصمیم خود منصرف نمی‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار