گوترش: توزیع فراگیر واکسن تنها راه عبور از کابوس کروناست

تهران (پانا) - دبیرکل سازمان ملل متحد در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت آزمون‌ها و چالش‌های جهانی ما، بزرگتر و پیچیده‌تر می‌شوند. باوجود این، پاسخ‌های ما همچنان ناکافی است. کووید-۱۹ این مسائل را به خوبی عیان کرد و نقاط شکننده و شکستگی‌های عمیق را نشان داد.

کد مطلب: ۱۱۶۴۸۱۷
لینک کوتاه کپی شد
گوترش: توزیع فراگیر واکسن تنها راه عبور از کابوس کروناست

به گزارش سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در سخنان خود برای کنفرانس مجازی امنیتی مونیخ گفت: این آسیب پذیری‌ها بسیار فراتر از پاندمی کرونا و مسائل حوزه سلامت عمومی است. فاجعه اقلیمی در کمین ماست، ​ نابرابری‌ها و تبعیض در حال نابود کردن بافت اجتماعی است، فساد در حال از بین بردن اعتماد است، مبارزه برای حقوق زنان با فشاری برای به عقب راندن مواجه است، اهداف توسعه پایدار از مسیر خود خارج شده است، رفتارهای غرب وحشی در فضای سایبری سبب شده است عوامل جدیدی از بی ثباتی بوجود بیاید و حتی رژیم خلع سلاح هسته‌ای در حال تحلیل رفتن است با وجود تصمیمات اخیر ایالات متحده و روسیه برای تمدید پیمان استارت جدید.

دبیر کل سازمان ملل متحد تصریح کرد: توزیع فراگیر واکسن کرونا، تنها راه عبور از کابوس کروناست. کاملا روشن است که وضعیت کنونی آشفته است. البته ما شاهد علائم خوبی هستیم بطوریکه کشورهای غربی از (ابتکار ضدکرونایی) کوواکس حمایت می کنند. شاهد آن هستیم که چند کشور اعلام کرده اند واکسن اضافی خود را با دیگر کشورها به اشتراک خواهند گذاشت. اما ۷۵درصد دوزهای واکسن کرونا که تاکنون توزیع شده است فقط در ۱۰ کشور بوده است. بیش از ۱۰۰ کشور جهان تاکنون حتی یک دوز هم از این واکسن دریافت نکرده اند. خطر مطرح این است که اگر ما فقط کشورهای توسعه یافته را واکسینه کنیم و اجازه دهیم ویروس در کشورهای در حال توسعه گسترش یابد،​ ویروس دچار جهش خواهد شد.

وی افزود: با جهش ویروس، گونه جدید ویروس هم خطرناک تر خواهد بود و توان بیشتری برای مقاومت در مقابل واکسنها خواهد داشت و احتمال دارد کابوس آن بار دیگر دامنگیر کشورهای توسعه یافته شود یعنی همان کشورهایی که تصور می کردند از مردمان خودشان محافظت کرده اند اما با واکسنهای قدیمی قادر نخواهند بود با گونه های جدید ویروس مقابله کنند. به همین علت، ضروری است همه جهانیان بسیج شوند تا همه انسانها در همه جا واکسینه شوند آنهم در سریعترین زمان ممکن. برای همین منظور به یک کارگروه اضطراری نیاز داریم. به نظر من، گروه ۲۰ بهترین بستر برای تشکیل چنین کارگروهی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار