عرضه فرش نیازمند ورود به بازارهای مجازی و نوین است

اردبیل (پانا) - استاندار اردبیل تاکید کرد عرضه فرش دستبافت نیازمند ورود به بازارهای مجازی و نوین است.

کد مطلب: ۱۱۶۴۵۳۷
لینک کوتاه کپی شد
عرضه فرش نیازمند ورود به بازارهای مجازی و نوین است

اکبر بهنام جو، استاندار اردبیل در جلسه کمیته فرش استان تصریح کرد: بازاریابی و استفاده از فضاهای اینترنتی و مجازی برای فروش این محصول هنری باید مورد توجه فعالان و دست اندرکاران این حوزه قرار گیرد.

او بیان کرد: در حال حاضر حمایت های مناسبی از سوی دولت از جمله بیمه و ارائه تسهیلات برای بافندگان فرش ارائه می شود که لازم است با استفاده از این مزیت ها در تولید و عرضه فرش بیش از پیش برنامه ریزی شود.

استاندار اردبیل به فعالیت ۵۵ هزار قالیباف در استان اشاره کرد و گفت: برخی از این قالیبافان شاید به دلیل مشکلاتی از فعالیت بازمانده اند که اقدام خوشه فرش در استان برای رونق بخشی به این صنعت حائز اهمیت است.

بهنام جو برپایی نمایشگاههای عرضه فرش در استان و کشور را از دیگر راههای رونق این صنعت برشمرد و بر برنامه ریزی برای برپایی نمایشگاهها با توجه به شیوع کرونا به صورت مجازی تاکید کرد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز در این جلسه با اشاره به رونمایی از پنج طرح تولیدی، خدماتی و علمی در زمینه فرش دستبافت، این طرح‌ها را شامل کسب و کار نوپای مرتبط با تهیه و تامین مواد اولیه، پوشش بیمه‌ درمان و تکمیلی قالی‌بافان، کتاب مرتبط با تاریخ شفاهی فرش اردبیل، ارائه تسهیلات ارزان قیمت و کارگاه تعمیر فرش‌های دستبافت قدیمی عنوان کرد.

فرحناز رافع افزود: بحث منزلت اجتماعی قالی‌بافان چند دهه با خدشه روبه‌رو بوده است؛ چنان که مقام معظم رهبری در سال ۶۲ فرمودند که سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران برای فرش دستبافت ناکافی است و اکنون در آستانه سال ۱۴۰۰ هنوز قوانین و سیاست‌گذاری‌ها در این حوزه به عنوان سفیر هنری و میراثی ایران در جهان، اوضاع خوبی ندارد.

او بیان کرد: موفق به زیر پوشش قراردادن قالی‌بافان با بیمه اجتماعی نبودیم و نتوانستیم بیمه تامین اجتماعی را برای این قشر هنرمند و زحمتکش توسعه دهیم، بر این اساس تصمیم گرفته شد به نوعی سطح رفاه آنها ارتقا یابد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران اضافه کرد: با حمایت دولت در یک سال موفق شدیم بیمه قالی‌بافی روستایی را در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر راه‌اندازی کنیم و سهمیه‌ای برای ۴۶۰ هزار نفر در نظر گرفته شد.

رافع با اشاره به حمایت معاونت مناطق محروم و توسعه روستایی ریاست جمهوری اظهار کرد: امروز آغاز طرح ملی توسعه بیمه تامین اجتماعی قالی‌بافان را شاهد هستیم؛ البته در روز روستا آغاز پوشش بیمه‌ای از سوی رئیس جمهوری را داشتیم که قرار است بیش از یک میلیون نفر از جمله قالی‌بافان زیر پوشش قرار بگیرند.

او بیان کرد: قشر قالی‌باف اما همچنان دغدغه بحث درمان را داشت که بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای با بیمه ایران بسته شد تا به عنوان حامی قالی ایرانی در راستای مسئولیت اجتماعی یارانه‌ای را به این حوزه اختصاص دهد که خدمتی متفاوت است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: علاوه بر اینکه در زمینه توسعه بیمه تامین اجتماعی قالی‌بافان از صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر استفاده می‌شود، حتی اگر کسی عضو آن نباشد و در این طرح بیمه ایران نام‌نویسی کند، می‌تواند از مزیت‌های بازنشستگی با ۱۵ سال بهره‌مند شود که این امتیاز بسیارعالی به شمار می‌رود؛ چرا که شامل بیمه درمان، تکمیلی، حوادث، عمر و بازنشستگی می‌شود.

رافع گفت: حق بیمه روستایی یک سال رایگان است، پنج سال پلکانی خواهد بود و پس از آن شخص باید خود همه مبلغ حق بیمه را پرداخت کند، اما پوشش بیمه ایران به صورت قسطی و تسهیلات با نرخ چهار درصد از سوی بانک مهر صورت می‌گیرد.

او اضافه کرد: ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه نیز برای قالی‌بافان در نظر گرفته شده است و امید می‌رود به تولید فرش دستبافت اختصاص یابد و وارد چرخه تولید کشور شود که اتفاق میمونی است و جایگاه اجتماعی قالی‌بافان را ارتقا می‌دهد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با تاکید بر اینکه افراد زیر پوشش بیمه از سایر حمایت‌های مرکز ملی فرش نیز برخوردار خواهند شد، اضافه کرد: هر متقاضی می‌تواند با کد دستوری *۶۶۵۵*۳۱۰۰۰# وارد برنامه مورد نظر شود و مشخصات را وارد کند و هنگام گرفتن بیمه‌نامه و تسهیلات تنها تاییدیه سازمان‌های ثبت ضمیمه خواهد شد.

رافع با اشاره به پوشش زیر مجموعه‌های اتحادیه روستایی، شهری، صنفی و فعالان مستقل اظهار کرد: این خدمات به صورت آسان در بستر دولت الکترونیک بدون نیاز به مراجعه حضوری ارائه می‌شود و فعالان می‌توانند به راحتی از مزیت‌های آن استفاده کنند.

او با اشاره به وجود بیش از ۲ میلیون بافنده فرش و فعالیت ۱۹۱ هزار نفر در صنایع جانبی آن افزود: پیگیر دریافت کارت هنرمندی برای قالی‌بافان هستیم و همچنین هفته آینده نشستی با معاون اول رئیس جمهوری برگزار می‌شود تا اتحادیه‌های تخصصی فرش دستبافت در سطح ملی و نماینده ذی‌نفعان جامعه فرش در آن حضور یابند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه نیز گفت: راه‌اندازی کارخانه نخ‌ریسی و بازیافت فرش‌های قدیمی در استان اردبیل که موجب ایجاد ارزش افزوده می‌شود، کار بزرگ و بی‌بدیلی به شمار می‌رود؛ چرا که صنایع جانبی متعدد فرش چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار