وکلای ملت با طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مخالفت می‌کنند

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس تاکید کرد ایجاد محدودیت‌ها می‌‌تواند حریت نماینده را بگیرد و او را محافظه‌کار کند. با توجه به طرح اصلاح قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان اگر شورای نگهبان در میانه دوره نمایندگی افراد، رد صلاحیت کند، آزادی نماینده برخلاف قانون اساسی از بین می‌رود.

کد مطلب: ۱۱۶۴۰۴۲
لینک کوتاه کپی شد
وکلای ملت با طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مخالفت می‌کنند

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: وکلای ملت صد در صد با بررسی طرح اصلاح قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان مخالفت می‌کنند. سمیه محمودی، سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی و اصلاح قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان گفت: مطمئناً با تغییرات و اصلاحات کنونی در این قانون، طرح اصلاح با دوسوم آرای نمایندگان صحن علنی رأی نخواهد آورد. با توجه به نوع نگارش و بررسی‌های کمیسیون درباره طرح یاد شده، به مواد طرح اکثراً رأی منفی خواهم داد و گفته‌ام این طرح صد در صد رأی نخواهد آورد.

وی با بیان اینکه طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان هنوز در دستور کار کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی است، ادامه داد: در این طرح، اگر یکی از نمایندگان پیش از دوران نمایندگی دانشجو بوده است، دیگر در زمان حضور در پارلمان نمی‌تواند درسش را ادامه دهد و این موضوع درست نیست. این مسئله در حالی درست بود که فرد در زمان نمایندگی خود دانشجو شود و او را از تحصیل باز بدارند. چنین بندهایی در قانون موجب می‌شود نمایندگان از آن استقبال نکنند.

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس افزود: یک نماینده پس از دوران نمایندگی رها می‌شود و اینکه اگر کسی پروانه‌ای داشته باشد، در زمان نمایندگی باطل شود، حق افراد را ضایع می‌کند؛ چراکه پس از گذشت چهار سال دوران نمایندگی، افراد مانند بقیه مردم و کارمندان باید زندگی کنند. البته اعطای حق و حقوق به نماینده نباید خارج از عرف باشد.

محمودی بیان کرد: نمایندگان کارمندان دولت نیستند و برخی در مشاغل آزاد، تجارت و... فعال هستند. آنها نمی‌توانند در چهار سال نمایندگیشان مشاغلشان را کنار بگذارند.

وی با بیان اینکه از نمایندگان ادوار مجلس حمایتی نمی‌شود، تأکید کرد: الان برخی از نمایندگان نه شغل و نه حتی مسکن دارند، بعضی هم با بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: در جلسه کمیسیون به همکاران گفتم پس از گذشت ۱۰ دوره از مجلس شورای اسلامی باید آسیب‌ها را پیدا کنیم و برای آنها قانون تدوین شود، صرفاً نباید همه چیز را یک خطا در نظر بگیریم.

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس تصریح کرد: در گزارش طرح اصلاح قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان آمده بود که برای نمونه اگر همسر یکی از نمایندگان به آن نماینده هدیه دهد، باید اعلام شود یا اینکه اگر روزی با فردی ارتباط دوستی داشته‌ایم و بعداً همان فرد مسئولیتی پیدا کرد، نماینده مؤآخده خواهد شد. به علاوه اگر نماینده‌ای بخواهد با خانواده خود سفر داخلی یا خارجی برود، باید گزارش کند. درباره طرح شفافیت آراء هم چنین آسیب‌هایی وجود داشت که ما تذکر می‌دادیم؛ اما دوستان نپذیرفتند و باعث شد شفافیت آراء دو سوم رأی صحن علنی را کسب نکند.

محمودی یادآور شد: اینکه تصور کنیم نماینده خلافکار است مگر اینکه خلافش ثابت شود، درست نیست. لزوماً همه خلافکار نیستند و اگر چند نفری تخلفی کرده باشند، کل مجموعه را نباید متهم دانست. زیرا این موضوع خلاف قانون اساسی است.

وی تأکید کرد: ایجاد محدودیت‌ها می‌‌تواند حریت نماینده را بگیرد و او را محافظه‌کار کند. با توجه به طرح اصلاح قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان اگر شورای نگهبان در میانه دوره نمایندگی افراد، رد صلاحیت کند، آزادی نماینده برخلاف قانون اساسی از بین می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار