تولید 55 میلیون قطعه انواع بچه ماهی و تخم چشم زده قزل آلا در آذربایجان غربی

ارومیه (پانا) - مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی از پیش بینی تولید 55 میلیون قطعه انواع بچه ماهیان گرمابی، سردابی، زینتی و همچنین تخم چشم زده قزل آلای رنگین کمان در استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۶۳۹۱۹
لینک کوتاه کپی شد
تولید 55 میلیون قطعه انواع بچه ماهی و تخم چشم زده قزل آلا در آذربایجان غربی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، محمدباقر قریشی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 420 مجتمع و مزرعه پرورش ماهی، 5 مرکز تکثیر بچه‌ماهی سردآبی، یک مرکز تکثیر بچه‌ماهی گرمابی و 10 مرکز تکثیر ماهیان زینتی فعال است، افزود: این بچه ماهی‌ها در مراکز تولید و تکثیر استان تولید و پس از طی دوران پرورش و رسیدن به وزن مناسب در مزارع پرورش ماهی و منابع آبی رهاسازی می‌شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 2600 نفر در آذربایجان‌غربی در این صنعت به صورت مستقیم مشغول به کار هستند، ادامه داد: هم اکنون 11 تعاونی صید و صیادی با هزار خانوار صیاد در 10 دریاچه پشت سد و 6 رودخانه دائمی استان مشغول فعالیت هستند.

قریشی از تولید بیش از 16 هزار تن انواع آبزی طی سال جاری در استان خبر داد و اضافه کرد: این استان دارای 5 مرکز تکثیر ماهیان سردآبی، یک مرکز تکثیر ماهیان گرم آبی با حدالقل 7 میلیون بچه ماهی است که با صید شش هزار و 500 تن رتبه اول را در بین استانهای غیرساحلی در زمینه تولید ماهی در منابع آبی به خود اختصاص داده است.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی از فعالیت 270 مزرعه پرورش ماهیان سردآبی با تولید سالانه هشت هزار تن ماهی، 23 مرکز تکثیر ماهیان زینتی با تولید بیش از چهار میلیون بچه ماهی در استان خبر داد و اظهار کرد: همچنین 80 مرکز پرورش ماهیان گرم آبی با تولید 980 تن در سال در استان مشغول فعالیت است.

قریشی با اشاره راه اندازی یک مزرعه 10 هکتاری آرتمیا در فسندوز میاندوآب با تولید 1 تن سیست و 10 تن بیومس آرتمیا گفت: در حال حاضر مجتمع دو هزار هکتاری دشت فسندوز میاندوآب برای پرورش آرتمیا راه اندازی شده که تاپایان سال 200 هکتار آن به بهره برداری می رسد.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی در خصوص صادرات ماهی به کشورهای همسایه گفت: پیش بینی می شود در سال

جاری 300 تن انواع ماهی از استان به کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق صادر شود که ارزش آنها بیش از یک میلیون دلار است.

وی اضافه کرد: با توجه به کیفیت مطلوب ماهی تولید شده در آذربایجان‌غربی، راه‌اندازی واحدهای بسته‌بندی آبزیان و توجه بیشتر به مقوله صادرات آبزیان و حمایت از صادرکنندگان می‌تواند نقش مهمی در افزایش صادرات این محصول داشته باشد و بهره‌وری و سود فعالان این بخش را افزایش دهد.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی در خصوص تحقق شعار سال در بخش صنعت آبزی پروری اظهار کرد: راه‌اندازی مراکز، مزارع و مجتمع‌های جدید تکثیر و پرورش آبزیان، ارتقا بهره‌وری در مزارع موجود از طریق اجرای سیستم مکانیزاسیون، حمایت کارشناسی و ارائه تسهیلات بانکی کم‌بهره به مزارع تکثیر و پرورش آبزیان و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی، آموزشی و برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها مختلف از جمله این برنامه‌هاست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار