به بهانه ۳۰ بهمن ماه به عنوان روز گرامیداشت کانون‌های فرهنگی تربیتی؛

تأملی در نقش کانون‌های فرهنگی تربیتی در تربیت هنری دانش‌آموزان

تهران (پانا) - حضور پایه‌های مختلف دانش‌آموزی در مکان‌های فرهنگی تربیتی سرآغازی برای فراگیری خارج از محدوده مدرسه و آشنایی با بسیاری از فنون، نیازهای اجتماعی و تمرین کارگروهی است.

کد مطلب: ۱۱۶۳۸۷۹
لینک کوتاه کپی شد
تأملی در نقش کانون‌های فرهنگی تربیتی در تربیت هنری دانش‌آموزان

کانون‌های فرهنگی تربیتی محلی مناسب برای تحقق هر چه بیشتر فرآیند تعلیم و تربیت است که تقویت این کانون‌ها در حوزه پرورشی باعث تقویت خودآگاهی، همدلی، ارتباط موثر، ایجاد اعتماد به نفس در دانش‌آموزان و توانایی حل مسائل به هنگام مواجه با مشکلات می‌شود.

همچنین این مکان‌ها تکیه گاهی مناسب برای سپری کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان در محیطی سالم و امن است که مسئولان باید در این بخش اهتمام ویژه داشته باشند.

وزارت آموزش و پرورش وظایفی برای این کانون‌ها در زمینه ترویج مسائل اعتقادی، فرهنگی و هنری، ورزشی، اجتماعی، علمی و مهارتی ترسیم کرده است که می‌تواند در تربیت نسل آگاهانه نسل‌ها موثر واقع شود. غنی سازی اوقات فراغت با برنامه‌های متنوع همراه با ایجاد شادابی و نشاط از محورهای مهمی است که در کانون‌های فرهنگی تربیتی باید به آن نگاه عمیقی شود.

کانون‌های فرهنگی تربیتی مراکزی برای تقویت هویت فرهنگی هستند

کانون‌های فرهنگی تربیتی مراکزی برای تقویت هویت فرهنگی، دینی و ملی و آشنا کردن دانش‌آموزان با ارزش‌های فرهنگی و زمینه ارتباط صمیمی و معاشرت سازنده اجتماعی است. در این مراکز بستری فراهم می‌شود تا وجدان جمعی، خود اتکایی و قدرت تصمیم گیری در بین دانش‌آموزان تقویت شود و برای زندگی اجتماعی و ایفای نقش موثر در تلاش همسو برای رسیدن به اهداف مشترک، مهارت لازم به دست آید.

امروزه توسعه کانون‌های فرهنگی تربیتی برای کودکان، نوجوانان و جوانان یکی از نیازهای اصلی و انکارناپذیر در راستای شکوفا شدن استعدادهای مختلف این اقشار جامعه و تقویت بنیان دینی و عقیدتی محسوب می‌شود که لازم است در روز مربوط به این کانون‌ها، نگاهی به فعالیت آنان نیز داشته باشیم.

در حقیقت کانون فرهنگی تربیتی زیرمجموعه و مکمل فعالیت‌های پرورشی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است؛ این مراکز برای اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، ادبی، هنری، ورزشی، اجتماعی، علمی و مهارتی در جهت رشد و شکوفایی استعدادهای نوجوانان دانش‌آموز به ویژه دوره‌های متوسطه اول و دوم در سراسر کشور تشکیل می‌شود. هدف این مراکز تقویت هویت فرهنگی، دینی و ملی و و غنی کردن اوقات فراغت است که در قالب برنامه‌های اردویی، کارگاه‌های آموزشی، انجمن‌ها، جشنواره‌ها و… به صورت فوق برنامه فعالیت می‌کند و تا پایان سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۱۸۲ کانون در کشور فعالیت می‌کنند.

۳۰ بهمن ماه روز گرامیداشت کانون‌ها

این کانون‌ها براساس مصوبه پانصد و سومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در ۳۰ بهمن ۱۳۶۸ در کشور تأسیس شد. امروز ۳۰ بهمن ماه به عنوان روز گرامیداشت کانون‌ها و هفته اول اسفند به نام هفته کانون‌های فرهنگی تربیتی در تقویم اجرایی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نامگذاری شده‌ است.

برنامه‌های کانون‌ها نیز در ۲ بخش تخصصی و عمومی تدوین شده ‌است؛ در بخش تخصصی، کارگاه‌های مهارت آموزی، انجمن‌ها و فعالیت‌های جمعی شامل کارگاه‌های علمی، ادبی، هنری، ورزشی و اجتماعی و انجمن‌های قرآن و عترت، فناوری اطلاعات، خبرنگاری، نجوم، طبیعت یاران، علمی، کتاب، پژوهش، ادبی، نمایش، سرود و موسیقی، هنری، ورزشی، امور اجتماعی، پیشگامان سلامت، صلح و دوستی، میراث فرهنگی، حقوق دانش‌آموزی، راهیان حج و کارآفرینان و فعایت‌هایی جمعی مثل طبیعت گردی، اردوها، بازدیدها، حضور در مراسم، مانورها و همایش‌ها پیش‌بینی شده ‌است.

در برنامه‌های عمومی کانون‌ها نیز امانت کتاب و فیلم، جشنواره جوانه‌ها، تشکیل محافل و مسابقات مختلف و استفاده از امکاناتی مثل آسمان نما، استخر، سینما و امثال آن در نظر گرفته شده ‌است.

نقش کانون‌های فرهنگی تربیتی در تحقق اهداف و مأموریت‌های پرورشی و تربیتی

علی رمضانی مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی درباره فعالیت و اهمیت کانون‌های فرهنگی تربیتی می‌گوید: «کانون‌های فرهنگی تربیتی به عنوان ابزار مهمی در تحقق اهداف و مأموریت‌های پرورشی و تربیتی و آموزشی دانش‌آموزان نقش مؤثر و بسزایی دارند، برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از این فضاها می‌تواند در کشف و هدایت توانمندی‌ها و استعدادهای دانش‌آموزان بسیار مفید باشد و این مراکز با هدف ارائه خدمات به دانش‌آموزان و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، ادبی، هنری، ورزشی، اجتماعی، علمی و مهارتی در دوره‌های مختلف تحصیلی در سراسر کشور تشکیل و راه‌اندازی شده است.»

باید کانون‌ها مرکز ظهور و بروز تمام پدیده‌ها و رخدادهای فرهنگی هنری باشند

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز درباره اهمیت کانون‌های فرهنگی تربیتی اظهار کرده است: «کانون‌های فرهنگی تربیتی مهم ترین و راهبردی ترین مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی هستند که ظرفیت‌های ارزشمندی در زمینه پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان و شناخت خود دانش‌آموزان از سوی خودشان دارد.»

به گفته وی باید کانون‌ها مرکز ظهور و بروز تمام پدیده‌ها و رخدادهای فرهنگی هنری باشند یک کانون باید کار تمام مدارس را انجام دهد که در این راستا اتفاقات خوبی نیز در کانون‌ها رقم خورده و نشان دادیم کانون‌ها ظرفیت بالایی برای تدوین برنامه‌های ملی دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار