رئیس دیوان عالی کشور:

دیوان عالی کشور نیازمند تولیدات پژوهشی و همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه است

تهران (پانا) - رئیس دیوان عالی کشور گفت دیوان نیازمند تولیدات پژوهشی و همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه است و پژوهشگاه می‌تواند بازی توانمند دیوان عالی کشور باشد.

کد مطلب: ۱۱۶۳۴۷۷
لینک کوتاه کپی شد
دیوان عالی کشور نیازمند تولیدات پژوهشی و همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام مرتضوی‌مقدم، در آیین اختتامیه نخستین جشنواره علمی - پژوهشی شهید بهشتی گفت: امیرالمؤمنین برای کسی که حق را ببیند و در اجرای آن کمک کند، طلب رحمت می‌کند و همچنین رحمت خدا را بر کسی می‌خواهد که جوری را ببیند و آن را رد کند. امام علی سفارش می‌کند که همیشه طرفدار حق باشد.

وی افزود: وظیفه اصلی دستگاه قضائی اجرای عدالت و احقاق حق است و برای حفظ نظام چیزی در این عالم مفیدتر از اجرای عدالت برای حفظ نظام نیست و برای حفظ نظام باید عدالت را اجرا کنیم.

مرتضوی‌مقدم با اظهار اینکه مردم تشنه عدل و حق هستند، ادامه داد: این وظیفه سنگین بر دوش ما در دستگاه قضائی گذاشته شده است که اگر از عهده این وظیفه برنیاییم، در پیشگاه خداوند هیچ حجتی نداریم؛ چون هم قدرت و هم راه را به ما داده است و ما هم می‌توانیم از این قدرت و استعداد و فکر، برای احقاق حق و اجرای عدل استفاده کنیم.

رئیس دیوان عالی کشور در ادامه سخنانش با بیان اینکه این دیوان نیازمند تولیدات پژوهشی پژوهشگاه قوه قضائیه است، گفت: پژوهشگاه می‌تواند بازوی توانمند برای ما باشد تا وظیفه‌ای که قانون اساسی به دیوان عالی کشور سپرده به خوبی انجام شود. وظایف دیوان ما نظارت بر آرای محاکم و ایجاد وحدت رویه است. این همه رأی در مملکت صادر می‌شود که می‌خواهیم بر اینها نظارت کنیم که کار سنگینی است که نیازمند حمایت و همکاری بخش‌های مختلفی از جمله پژوهشگاه قوه قضائیه است.

مرتضوی‌مقدم گفت: بخشی از آرایی که قضات در سراسر کشور صادر می‌‌کنند به دیوان می‌آید و قضات ما آنها را ممیزی می‌‌کنند اما بسیاری از آرا به دیوان عالی کشور نمی‌آید. ما نیاز به این داریم که این آرا از نظر معیارهای شرعی و حقوقی و قانونی سنجیده شود. این کار کمک می‌خواهد و اگر بخواهیم وظیفه خود را به درستی انجام دهیم به کمک زیادی نیاز داریم.

وی در ادامه با انتقاد از اتقان نداشتن آرای صادره اظهار کرد: در سال‌های 98 و 99 در دیوان عالی کشور برای حدود 10 هزار پرونده موضوع ماده 477 رأی صادر شده است که برای دستگاه قضائی آمار زیادی محسوب می‌شود.

رئیس دیوان عالی کشور افزود: پژوهشگاه می‌‌تواند موضوع‌بندی کند که این آرا در چه قسمت‌های ایراد دارد، اینکه آرای چه دادگاه‌هایی بیشتر ایراد دارد و ایرادات بییشتر شامل چه موضعاتی است؟ اینها برای ما خیلی مفید است. یا اینکه دیوان عالی کشور در یک سال چند اعاده دادرسی را پذیرفته و دلایل پذیرش چه بوده است؟ ما به اینها نیاز داریم و متأسفانه ابزار لازم برای اعمال این نظارت را در خود دیوان نداریم.

وی در پایان گفت: دادگاه‌های مشغول پرونده‌ها هستند و با حجم بالای پرونده‌ها، فرصت فکر و ایده و ابتکار و هنر از قاضی گرفته شده است. برای همین نیازمند کمک و یاری پژوهشگاه هستیم.

گفتنی است؛ آیین اختتامیه نخستین جشنواره علمی - پژوهشی شهید بهشتی به همت پژوهشگاه قوه قضائیه بعد از ظهر امروز 26 بهمن در تالار سوره حوزه هنری برگزار و در آن از پژوهشگران، قضات و ایده‌های برتر قوه قضائیه تقدیر شد.

همچنین در پایان این مراسم از مدیران خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های کشور تقدیر به عمل آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار