بهره برداری از ۵۲۱ طرح عمرانی و اقتصادی در استان اردبیل

اردبیل(پانا) - استاندار اردبیل اعلام کرد همزمان با دهه فجر ۱۲۰ طرح اقتصادی و عمرانی با اعتبار ۱۴ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان در استان به بهره برداری رسید.

کد مطلب: ۱۱۶۲۶۳۶
لینک کوتاه کپی شد
بهره برداری از ۵۲۱ طرح عمرانی و اقتصادی در استان اردبیل

اکبر بهنام جو ،استاندار اردبیل در گفت وگوی ویژه خبری با صدا وسیمای مرکز اردبیل اظهار کرد: ۱۲۰ طرح اقتصادی با اعتبار ۲ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان و ۴۰۱ طرح عمرانی با اعتبار بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان از جمله این طرح ها بود.

او افزود: بعد از انقلاب اسلامی کشور و استان اردبیل در بخش‌های مختلفی توسعه یافته که محرومیت زدایی، آبرسانی، گازرسانی، راهسازی، توسعه صنعتی و کشاورزی از جمله دستاورد‌های انقلاب در استان اردبیل به شما می‌رود.
استاندار اردبیل همچنین گفت: داشتن راه‌های چهار خطه از جمله مهم‌ترین نیاز‌های روز است که در حال حاضر ۱۸۵ کیلومتر چهار خطه در استان داریم و ۳۶۵ کیلومتر در دست احداث است.
بهنام جو تصریح کرد: چهار خطه کردن ۶۵ کیلومتر از جاده مغان، مسیر بیله سوار به گرمی، اردبیل به مشگین شهر، جاده سرچم و کلور - درام از جمله اقدامات راهسازی در حال اجرا در استان است.
او گفت: اعتبارات عمرانی برای اجرای این اقدامات در استان به خوبی جذب می‌شوند و استان در این خصوص از جهش مناسبی در افزایش اعتبارات عمرانی برخوردار است.

استاندار با بیان اینکه اعتبارات عمرانی در کشور هر سال ۱۵ الی ۲۰ درصد افزایش ندارد، افزود: ولی جهش ما در خصوص اعتبارات راه خوب بوده و امسال ۳۵۰ میلیارد اعتبار برای راه‌ها داریم که این میزان در سال قبل ۱۵۰ میلیارد تومان بود.
بهنام جو به سرعت در توسعه صنعتی استان اشاره کرد و گفت: در بخش صنعت در ده ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ و نیم درصد مصرف برق واحد‌های صنعتی افزایش یافته که این موضوع نشانگر افزایش فعالیت و خروج از رکود واحد‌های صنعتی است.

بهنام جو توسعه صنایع تبدیلی در استان را یادآور شد و تصریح کرد: در سال ۹۲ حدود ۵۵۸ هزار تن ظرفیت صنایع تبدیلی در استان وجود داشت که این واحد‌ها با افزایش چهار برابری به یک میلیون و ۹۶۴ هزار تن رسیده است.
او ادامه داد: از جمله صنایع تبدیلی موجود در استان صنایع تبدیلی و فرآورده لبنی است که ۲۸۰ هزار تن تولید شیر داشته و دارای صنایع تبدیلی به طرفیت ۲۷۸ هزار تن است.
استاندار اردبیل بیان کرد: ظرفیت صنایع تبدیلی برای عسل نیز ۱۶ هزار تن بوده که هفت هزار و ۵۰۰ تن عسل تولیدی در استان در صنایع تبدیلی استفاده می‌شود.
بهنام جو به نیاز ۴۰۰ هزار تنی به سردخانه در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۶۲ هزار تن سردخانه در حال بهره برداری بوده و سردخانه با ظرفیت ۲۲۴ هزار تن نیز در حال احداث است.
او یادآور شد: واحد فرآوری سیب زمینی نیز برای حدود ۴۰۰ هزار تن از ۸۰۰ هزار تن تولید سیب زمینی استان مورد نیاز است که در حال حاضر صنایع تبدیلی برای ۱۸۴ هزار تن در استان وجود داشته و ۱۸۵ هزار تن هم در حال احداث آث است.
استاندار اردبیل احداث واحد‌های فرآوری برای تولیدات حوزه شیلات را در استان ضروری دانست و افزود: در استان ۹ هزار و ۵۰۰ تن ماهی تولید می‌شود که صنایع تبدیلی برای سه هزار و ۵۰۰ تن وجود دارد و لازم است برنامه ریزی برای ایجاد صنایع فرآوری برای شش هزار تن انجام شود.
بهنام جو با اشاره به تولید هشت هزار تن بادام زمینی در استان، صنایع تبدیلی موجود برای این محصول را دارای ظرفیت دو و نیم میلیون تن عنوان کرد.
او گفت: آنچه که مهم است، این است که بتوانیم ارزش افزوده محصولات تولیدی را با استفاده از صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب بالا ببریم.
استاندار اردبیل با اشاره به احصا نیازمندی‌های استان در زمینه صنایع ضروری برای سرمایه گذاری اظهار کرد: با شناسایی و استخراج این نیازمندی‌ها، سرمایه گذاران متقاضی در استان به سمت فعالیت در حوزه‌های مورد نیاز هدایت می‌شوند.
بهنام جو افزود: در حال حاضر ۸۵ درصد صنایع تبدیلی مورد نیاز برای محصولات استان تامین شده و لازم است برای ۱۵ درصد باقی مانده نیز اقدام شود.
او تامین منابع آبی در استان را از دیگر زیرساخت‌های لازم برای توسعه عنوان کرد و گفت: در این خصوص سد‌ها و شبکه پایاب سد‌های بزرگی چون خداآفرین، گیوی، تازه کند، عنبران و یامچی برای آب کشاورزی و شرب احداث شده است.
استاندار اردبیل در ادامه به انجام مطالعات لازم برای ایجاد بارانداز ریلی اشاره کرد و ایجاد این بارانداز را از ضرورت‌های توسعه صادرات در منطقه دانست.
بهنام جو گفت: اعتبار مطالعات این بارانداز از محل استانی اختصاص یافته و نقشه هایش در حال آماده شدن است.
او افزود: اگر مشکلی پیش نیاید، می‌توانیم این بارانداز را تا تابستان راه اندازی کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار