قاسمی درگذشت فیلمنامه‌نویس و بازیگر فرانسوی را تسلیت گفت

تهران (پانا) - سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه در پیامی درگذشت ژان کلود کریر نویسنده، نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس، بازیگر شهیر فرانسوی و سردبیر مجله فمی را تسلیت گفت.

کد مطلب: ۱۱۶۲۴۹۴
لینک کوتاه کپی شد
قاسمی درگذشت فیلمنامه‌نویس و بازیگر فرانسوی را تسلیت گفت

بهرام قاسمی روز چهارشنبه در توییتی درگذشت ژان کلود کریر نویسنده، نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس و بازیگر شهیر فرانسوی و سردبیر مجله فمی و یکی از داوران پیشین جشنواره کن را به مردم و جامعه هنری سینمایی فرانسه، به ویژه همسر وی، دانشور و نویسنده ایرانی نهال تجدد تسلیت گفت و برای وی آرزوی صبر و بردباری کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: بی‌شک نام و یاد و خاطره وی برای همیشه درکنار تمامی دوستداران او خواهد بود.

قاسمی خاطرنشان کرد: وی اگرچه شهرت واقعی‌اش را مدیون فیلمنامه‌نویسی وخود بود اما نویسندگی، تدریس و بازیگری برجسته نیز بشمار می‌آمد. از کارهای جذاب ژان کریر تنظیم نمایشنامه‌ای براساس کتاب منطق‌الطیر عطار نیشابوری شاعر ایران زمین ما است که پیتر بروک کارگردان مشهور تئاتر آن را به روی صحنه برد. این نمایشنامه و کتاب تحت عنوان مجمع مرغان به فارسی نیز ترجمه شده است.

به گزارش ایرنا، «ژان کلود کریر» فیلمنامه‌نویس مشهور فرانسوی که بیشتر به نگارش فیلمنامه اقتباسی «سبکی تحمل‌ناپذیر هستی» یا «بار هستی» شناخته می‌شود، روز دوشنبه در ۸۹ سالگی در پاریس به مرگ طبیعی درگذشت.

از این فیلمنامه‌نویس که در سال ۱۹۳۱ در فرانسه متولد شد، بیش از ۸۰ اثر برجای ماند که بیشتر فیلمنامه‌ است اما چند مقاله، داستان و ترجمه را نیز شامل می‌شوند. فیلمنامه اقتباسی کریر از رمان طبل حلبی نوشته گانتر گرس برای فیلمی با همین نام، در سال ۱۹۷۹ نخل طلای کن و اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را برد.

وی همچنین با فیلمنامه اقتباسی برگرفته از رمان سبکی تحمل ناپذیر هستی از میلان کندرا که در ایران با نام بار هستی شناخته می‌شود، نامزد دریافت جایزه اسکار شد و در سال ۱۹۸۳ برای فیلمنامه بازگشت ماریتن گر (The Return of Martin Guerre) جایزه سزار برای بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد. این فیلمنامه‌نویس نامدار در سال ۲۰۱۴ نیز به پاس یک عمر فعالیت و دستاور هنری، یک اسکار افتخاری دریافت کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار