آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور از صبح امروز

تهران (پانا) - عملیات واکسیناسیون علیه پاندمی کرونا از امروز در کشور آغاز می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۶۱۹۲۳
لینک کوتاه کپی شد
آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور از صبح امروز

نزدیک به یکسال از شیوع ویروس کرونا در ایران می‌گذرد. ویروسی که بر اثر آن تاکنون یک میلیون و 473 هزار و 756 نفر بیمار شده‌اند و 58 هزار و 536 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند و حال 3778 بیمار نیز وخیم است.

حالا با گذشت حدود 11 ماه از شیوع ویروس کرونا، شاهدیم که بسیاری کشورها توانستند واکسن کرونا را با روش‌های مختلف تولید کرده و به صورتی اضطراری واکسیناسیون علیه این بیماری را آغاز کنند و راه 15 ساله را در چند ماه طی کنند. در کشور ما نیز از ابتدای شیوع ویروس کرونا، موضوع ساخت واکسن به عنوان دغدغه مطرح شد اما نحوه تامین این واکسن تحت تاثیر تحریم‌ها قرار دارد. بر همین اساس وزارت بهداشتی تصمیم گرفت برای دسترسی به واکسن کرونا سه مسیر (تولید داخلی واکسن کرونا با توان دانشمندان ایرانی، تولید مشترک آن از طریق انتقال دانش فنی و واردات) را در نظر بگیرد.

واکسن ایرانی کرونا

در راستای تامین واکسن کرونا با تکیه بر توان داخلی، یکی از واکسن‌هایی که در مدار تولید قرار گرفته است واکسن «کووبرکت» است که اولین فاز مطالعه انسانی خود را به پایان برده و آماده فاز دوم است. البته فاز اول مطالعه انسانی واکسن دیگری که متعلق به موسسه سرم‌سازی رازی است نیز در دستور کار قرار دارد ضمن اینکه در این مسیر تولید مشترک واکسن کرونا با همکاری دو کشور ایران و کوبا با انتقال دانش فنی تولید این واکسن به کشور نیز انجام خواهد شد. همچنین بر اساس اعلام وزارت بهداشت، واکسن ایرانی کرونا تا ابتدای بهار سال آینده به سرانجام می‌رسد.

واردات واکسن

واردات واکسن، یکی دیگر از مسیرهای تامین واکسن کرونا است که بنابر اعلام وزارت بهداشت، واردات واکسن از منابع معتبر و ایمن در دستور کار است. به گفته وزیر بهداشت این واکسن از منبع اروپایی آسترازنیکا، دو کمپانی در هند، یک کمپانی در چین و یکی در روسیه خواهد بود. در این زمینه اولین محموله واکسن کرونا با عنوان «اسپوتنیک‌وی» محصول روسیه، روز پنجشنبه‌ای که گذشت (۱۶ بهمن) وارد کشور شد.

محموله اول واکسن روسی کرونا بنا به گفته محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو برای مصرف جمعیتی 10 هزار نفره است و محموله‌های بعدی هم طی یکی دو ماه آینده وارد کشور می‌شود.

اولویت تزریق

واکسیناسیون کرونا بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا از امروز و با تزریق بر گروه‌های هدف آغاز می‌شود. به گفته سعید نمکی، وزیر بهداشت، افراد اولویت‌دار در گروه اول شامل افرادی هستند که در آی سی یو فعالیت می‌کنند و سپس سایر کادر سلامت، گروه‌های آسیب‌پذیر در سرای سالمندان، سالمندان بالای ۶۵ سال در اولویت تزریق قرار دارند.

تعداد نوبت دریافت این واکسن دو نوبت است که به فاصله ۲۱ روز از یکدیگر تجویز می‌شود و بنا به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، واکسن در مرحله اول به کسانی تزریق می‌شود که تست مثبت PCR نداشته باشند، اما به طور کلی در پروسه واکسیناسیون منعی برای تزریق به افرادی که قبلا مبتلا شده‌اند وجود ندارد.

در عین حال بر اساس اعلام وزارت بهداشت، واکسیناسیون کرونا برای عموم افرادی‌که در گروه‌های اولویت‌دار قرار دارند اختیاری است و الزامی برای این کار وجود ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار