کارگردان نمایش «پاشوره» در گفت‌وگو با پانا

«پاشوره»؛ روایت گم‌گشتگی انسان معاصر

تهران (پانا) - «حسن عابدی» کارگردان نمایش «پاشوره» معتقد است برگزاری فستیوال فجر امسال شرایط خاصی داشت، چیزی بین بودن و نبودن. «عابدی» به رقابت فکر نمی‌کند و جشنواره فجر را یک دورهمی دوستانه بین اهالی تئاتر و سینما تعریف می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۶۱۷۶۰
لینک کوتاه کپی شد
«پاشوره»؛ روایت  گم‌گشتگی انسان معاصر

این اثر نمایشی در بخش مهمان سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در مجموعه تئاتر شهر، سالن سایه، اجرا شد. «پاشوره» در زمره 8 اثر منتخب بخش غیررقابتی و مهمان نمایش‌های صحنه‌ای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر است. این نمایش داستان زنی به نام طوقی را روایت می‌کند که در پریشان‌حالی به سر می‌برد و در این احوال خود به دنبال گمشده‌هایش است.

«حسن عابدی» کارگردان نمایش «پاشوره» در گفت‌وگو با پانا در مورد نحوه‌ پیدایش این اثر گفت: «پاشوره ماحصل تحلیل‌های ذهن یک نویسنده است، از بحران‌ها و مصائبی که انسان به هم نوعش تحمیـل می‌کند. فرآیند مکث و تعمــق در گم‌گشتگی انسان معاصر، پریشان‌حالی و فراموشی، تنهایی و سرگــردانی. درواقع پاشوره تب طولانی زن بازمانده‌ی جنگ است.»
عابدی همچنین در مورد نحوه‌ اجرای نوستالژی در اثر افزود: «داستان در خیال «طوقی» سیر می‌کند. در نوستالژی‌هایش، در داشته‌هایی که حالا ندارد، در حافظه‌ای که حالا 10‌ساعته است. او منتظر است. «طوقی» در انتظار شوهری است که 35 سال قبل برای تهیه لواشک ویار او رفتــه و هرگز بازنگشته. تمام سیروسفر او در روزهای تکراری، انتظار کشیدن است و بس. فرم اجرا در بستر ذهن طوقی تعریف می‌شود، در نگاهی سیال به نوستالژی‌های او.»
در پایان حسن عابدی با اشاره به دغدغه‌های اهالی تئاتر در شرایط کرونا و نحوه‌ی برگزاری جشنواره امسال، چنین عنوان کرد: «به فجر آمدن مثل رفتن به جشنواره سالانه صنفی است. برای همه‌ ما محترم است و البته دوست‌داشتنی، اما خیلی به رقابت در آن فکر نمی‌کنم. فجــر امسال شرایط ویژه‌ای داشت؛ بین بودن و نبودن. به‌زحمت دوستان جشنی برپا شد در حد بضاعت و شرایط موجود؛ دست‌مریزاد. کرونا همه را آزرد، همچنیــن تئاتر و تئاتری‌ها آزرده شدند. اما مگر می‌شود از تئاتر دور ماند. خب یک عادت است، پس از 35 سال دیگر تئاتر در روح و جانت رســــوخ کرده، روزی نیست که به آن فکر نکنی. ولی خب رعایــت کردیم، با همه سختی‌هایی که دارد مجبوریم و باید رعایت کنیم. ویروس کرونا باکسی شوخی ندارد.»

وی با اشاره به برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر گفت: «باید این اجراها و جشنواره‌ها برقرار باشد مثل همه بایدهایی که تحقق پیداکرده است. ستاد کرونا، دولت و حکومت تصمیم گرفته‌ بودند که این اتفاق رخ دهد بنابراین جریان تئاتر باید ادامه داشته باشد ولی در کنارش مسائل بهداشتی رعایت شود. ما نمی‌توانیم جشنواره را حذف کنیم چون امید خیلی‌ها به همین جشنواره‌هاست، خیلی از جوانان از همین جشنواره‌ها انگیزه می‌گیرند، خیلی از افرادی که به تئاتر عشق پیدا کردند، کارشان را از همین جشنواره‌ها آغاز کردند پس به نظرم وقفه در برگزاری این رویدادها هیچ کمکی به ما نمی‌کند. من خوشحالم که این رویداد برگزار می‌شود و خسته نباشید می‌گویم به کسانی که تصمیم گرفتند این جشنواره را برگزار کنند هرچند می‌دانم سخت است و ملاحظات را باید در نظر گرفت. همه ما این‌ها را می‌پذیریم چون شرایط خاصی داریم. به نظرم حتی اجرای تئاتر هم باید زودتر شروع می‌شد اما این‌چنین در حق تئاتر اجحاف شد. این در حالی است که ارتزاق خیلی از بچه‌ها از طریق همین تئاتر صورت می‌گیرد، به‌طوری‌که آن‌ها به روزگار بدی دچار شده‌اند و حال خوبی ندارند، بااین‌وجود من فکر می‌کنم تئاتر در این روزها می‌تواند حال دل مردم را خوب کند و این موضوع همچنان باید برقرار باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار