کارگردان تئاتر «اتول سورون» در گفت و گو با پانا

شهروز دل‌افکار: مردم هنوز تئاتر در صحنه را بیشتر از آنلاین دوست دارند

تهران (پانا) - «شهروز دل افکار»، کارگردان تئاتر «اتول سورون» درباره اجرای آنلاین تئاتر معتقد است استقبال مردم از حضور در سالن های نمایش تئاتر در جشنواره فجر نشان می دهد که آنچه مدنظر است در اجرای آنلاین و مجازی اتفاق نمی افتد و هنوز مردم طالب تئاتر در صحنه هستند.

کد مطلب: ۱۱۶۱۵۸۸
لینک کوتاه کپی شد
شهروز دل‌افکار: مردم هنوز تئاتر در صحنه را بیشتر از آنلاین دوست دارند

موضوع نمایش «اتول سورون» درباره برگزاری جشنی برای ورود اولین خودرو به دربار ناصری. این داستان درباره شاهان قاجار است که اتومبیل را در فرنگ دیده و در آنجا آن را سفارش داده است. وقتی ماشین به دست این پادشاه می‌رسد حرمسرای دربار را تبدیل به گاراژ می‌کند. شخصیت‌ها و کل داستان طنز است.
«شهروز دل افکار»، کارگردان تئاتر «اتول سورون» در گفت‌وگو با پانا درباره نحوه شروع همکاری اش با نویسنده این اثر، گفت: «من با دوست عزیزم باقر سروش که نویسنده نمایش «اتول سورون» است، برای دیدن یک تئاتر به لهستان رفته بودیم. در آنجا مطرح کردم که قصد دارم نمایشی را به روی صحنه ببرم و «باقر سروش» پیشنهاد داد که ماجرای ورود اولین ماشین به ایران را کار کنیم و از همانجا استارت کار خورد.»
دل‌افکار با اشاره به اینکه در گذشته تندیس بازیگری را دریافت کرده است، عنوان کرد: «من در جشنواره سی و سوم توانستم تندیس بازیگری را ببرم. امسال چون کارگردان این کار هستم، توانستم از کارگاهی که برگزار کردم به همه نقش بدهم و البته مهمترین دغدغه ام این بود که مبادا کسی بدون نقش بماند. از جهت اینکه همه مثل یک کارآکتر بودند و کسی نیست که در نمایش نقش سیاهی لشگر را داشته باشد و اصلا نقش نداشته باشد. اینکه همه به یک اندازه نقش داشتند و فقط تعداد کمی بودند که بیشتر از جذابیت های همکاری در این نمایش بود زیرا همه با نمایش نامه و نقش شان کیف کرده و بازی می کردند و این برای من حس خوبی است.»
کارگردان تئاتر «اتول سورون» درباره نحوه داوری جشنواره تئاتر فجر گفت: «من کارهای دیگر را ندیده ام و نمی توانم دقیق پیش‌بینی کنم که ممکن است تئاتر «اتول سورن» در کدام بخش کاندیدای دریافت جایزه می شود اما بنظرم با این حال خوب بچه ها برای داورها هم جذابیت لازم را داشته است.
دل افکار درباره تجربه های گذشته اش در حوزه تئاتر و اهمیت بازیگری اظهار کرد: «من پیش از این تجربه سه کار در دوران دانشجویی را به عنوان کارگردان داشتم که یکی از نمایش ها به اجرای عموم رفته بود. حدود ۲ سال پیش با یک تیم دیگر نمایشی به نام «شهرت» تجربه کارگردانی داشتم که در تماشاخانه مهرگان به اجرای عموم درآمد و واقعا مورد استقبال عموم قرار گرفت و خوشبختانه فروش خوبی هم داشت. از آنجاییکه خودم تجربه بازیگری داشتم، خیلی دوست دارم بازیگری که می خواهد برای من بازی کند، بازی جالبی داشته باشد. به میزان سن و طراحی حرکت فکر می کنم ولی این بازی بازیگر است که باید بتواند از پس خودش بر بیاد ‌و من این را خیلی دوست دارم.»
شهروز دل افکار درباره اجرای آنلاین تئاتر در فضای مجازی افزود: «حقیقت این است که من خودم اجرای آنلاین را دوست ندارم و فکر می کنم آن اتفاقی که باید در فضای اجرای آنلاین و فضای مجازی نمی افتد. در جشنواره فجر هم می بینیم که مردم استقبال کردند و در هر اجرا سالن ها پر می شود. این نشان می دهد که مردم هم تئاتر را حضوری و در صحنه دوست دارند.»
این کارگردان با اشاره به دغدغه اهالی تئاتر در شرایط کرونا گفت: «امیدوارم این شرایط به پایان برسد. متاسفانه این ویروس منجربه تعطیلی بخش عمده ای از فعالیت های اهالی تئاتر شده است و بدتر از آن مرگ و میر عزیزان و اساتیدمان در این حوزه واقعا آزار دهنده است.»
وی درباره برنامه های آینده اجرای عمومی نمایش «اتول سورن» عنوان می کند: «فعلا به بچه های بازیگر یک استراحت کوتاه داده ایم. از آنجاییکه بسیاری از این بازیگران برای اولین بار بود که روی صحنه حضور پیدا می کردند. البته در یکسال گذشته روی صحنه رفته بودند ولی در چنین سالن و با این حجم تماشاگر تجربه ارزشندی بود. در کل توانستند به عنوان تجربه اول شان مقابل تماشاگران و در سالن سمندریان در تماشاخانه ایرانشهر در مجموع سه اجرا خیلی پر انرژی داشته باشند.»
کارگردان نمایش «اتول سورن» درباره استفاده از بازیگر سوپراستار و چهره در تئاترها خاطرنشان کرد: « به نظر من دوره این کارها تمام شده است. در سال های پیش خیلی این فضا حاکم بود اما اکنون جسارتی در کارگردان های بوجود آمده است که فرصت های خوبی برای دیگران ایجاد می کنند. برای مثال آقای «محمد مساوات» با بچه هایی کار می کند که تا به حال کار نکرده اند. همچنین «مصطفی کوشکی» همراه با «هستی حسینی» سالن تئاتر مستقل تهران را به جوان ها رایگان می دهد تا در آنجا اجرا داشته باشند، همچنین در نمایشی که سال پیش در تالار مولوی که نویسنده و کارگردان کار «باقر سروش» بود. تمامی بازیگرها از دنشجویان جوان و با استعداد بودند و من بارها رفته ام و کار این بچه ها را دیده ام واقعا استعدادهای خوبی دارند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار