کارگردان فیلم «گیج گاه» در گفت‌وگو با پانا: 

عادل تبریزی: قرار نیست حامد بهداد باعث فروش میلیاردی «گیجگاه» شود

هدفم ساخت فیلم نوستالژیک نبود/ برای ساخت اولین فیلم بلند سینمایی‌ام چهار- پنج سال سخت را طی کردم/ یک نگاه اجتماعی معاصر به حال امروز جامعه داشتم

تهران (پانا) - سهم فیلم‌سازان اول از ویترین سی و نهمین جشنواره فیلم فجر تعداد 7 فیلم است که «گیجگاه» ساخته «عادل تبریزی» هم یکی از آن‌هاست. فیلم «گیج گاه» فیلمی نوستالژیک است که علی‌رغم اینکه به دغدغه یک معلمی که به رسالت تعریف‌شده‌اش به‌عنوان یک معلم و الگو در تمامی حوزه‌ها می‌پردازد اما حضور «جمشید هاشم‌پور» و پرداختن به سینمای آن زمان در حاشیه فیلم باعث شده این فیلم نوستالژیک تعریف شود. این در حالی است که عادل تبریزی در گفتگوهایش اعلام کرده که هدفش ساخت فیلم نوستالژیک نبوده است.

کد مطلب: ۱۱۶۰۸۹۵
لینک کوتاه کپی شد
عادل تبریزی:  قرار نیست حامد بهداد باعث فروش میلیاردی «گیجگاه» شود

کارگردان فیلم «گیجگاه» درباره ایده اولیه شکل‌گیری فیلمش می‌گوید: « ایده قصه «گیج گاه» را در ذهن داشتم و تصمیم گرفتم آن را با «ارسلان امیری» بنویسم. اصولاً هر ایده‌ای که به ذهنم می‌آید (حتی در فیلم‌های کوتاه) آن را روی کاغذ نمی‌نویسم بلکه اول دوربین می‌گذارم و ایده را بازی می‌کنم و از دل آن بازی، فیلم را می‌بینم و از درون آن چیزی درمی‌آورم. بازیگری برای من خیلی مهم است و این تجربه را حتی با ارسلان امیری داشته‌ایم و ایده پردازی‌هایمان را بازی می‌کردیم. درنهایت نگارش فیلم‌نامه «گیجگاه» همراه با ارسلان امیری نزدیک به یک سال زمان برد و باید بگویم این خوش‌شانسی یک فیلم‌ساز است که آنچه در ذهن دارد را می‌تواند اجرا کند.»

هیچ بازیگری را برای فروش فیلم انتخاب نکردم

عادل تبریزی درباره نحوه انتخاب بازیگران و اولویتش برای چهره بودن یا نبودن بازیگران می‌گوید: « بازیگری مثل «حامد بهداد» جزو اولین بازیگرانی بود که همان چند سال پیش که ایده این فیلم را برایش تعریف کردم، مجذوب ایده شد. به‌طورکلی می‌توانم بگویم؛ هیچ‌کدام از بازیگران فیلم را برای فروش انتخاب نکردم. نگاهم از ابتدا این نبود. فقط به دنبال ایجاد یک ترکیب متفاوت و درعین‌حال در خدمت فیلم‌نامه بودم.»

هدفم ساخت فیلم نوستالژیک نبود

وی در ارتباط با نوستالژیک بودن فیلم می‌گوید: «با ارسلان امیری به شکل اجرایی متفاوتی در نگارش فیلم‌نامه رسیدیم صادقانه می‌گویم که بازی با خاطرات و نوستالژی بازی هدف چهارم یا پنجم فیلم «گیجگاه» است. رویکرد انسانی و روان‌شناختی داستان فیلم برایم حائز اهمیت بود.»
کارگردان فیلم «گیجگاه» درباره اثرگذاری تجربه‌های گذشته فیلم اولی‌ها در ساخت فیلم‌های موفق می‌گوید: «خوشبختانه این شانس را داشتم تا در سال‌هایی که فیلم کوتاه می‌ساختم متوجه شوم سلیقه و علاقه‌مندی من چیست و دوست دارم در چه مدل فیلم بسازم. من سال‌ها دستیار کارگردان افرادی همچون رضا درمیشیان، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، حمید نعمت الله، هاتف علیمردانی و ... بوده‌ام و امیدوارم بتوانم فیلم خوبی ارائه دهم. این شانس را هم داشتم تا همان مدلی را که در فیلم‌های کوتاهم پیگیری می‌کردم، در اولین فیلم بلند سینمایی خودم دنبال کنم. «گیجگاه» ازلحاظ لحن و شکل به فیلم‌های کوتاه من بسیار نزدیک است.»

برای ساخت اولین فیلم بلند سینمایی‌ام 4 الی 5 سال سخت را طی کردم

عادل تبریزی درباره ریسک سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در فیلم‌های اول کارگردان‌های می‌گوید: «شخصاً چند سال وقت گذاشتم تا بتوانم برای ساخت «گیجگاه» سرمایه جذب کنم. باید بگویم برای ساخت اولین فیلم بلند سینمایی‌ام چهار الی پنج سال سخت را طی کردم. در این فیلم یک نگاه اجتماعی معاصر به حال امروز جامعه داشتم درواقع با خودم فکر می‌کردم که اگر خودم را گذشته ببرم و از قدیم به حال امروز ایران نگاه کنم تأثیرگذار می‌شود، هرچند فضای «گیجگاه» مربوط به بیست سال پیش است ولی به نظرم یک فیلم روز است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار