بهشتی‌پور، کارشناس ارشد مسائل هسته‌ای در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

آیا اروپا بین ایران و آمریکا می‌تواند وساطت کند؟ 

بهشتی‌پور: موضع ایران درباره برجام‌ صحیح است/ آمریکا باید شروع‌کننده باشد/ کاهش همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشکل‌ساز است

تهران (پانا) - یک کارشناس ارشد مسائل هسته‌ای و استاد روابط بین‌الملل، معنای پیام‌های این روزهای ایران برای بازگشت به تعهدات و آمریکا برای بازگشت به برجام و‌ میزان توانایی اروپایی‌ها برای میانجیگری بین ایران و آمریکا را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۶۰۷۰۰
لینک کوتاه کپی شد
آیا اروپا بین ایران و آمریکا می‌تواند وساطت کند؟ 

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با پانا درباره پیام‌های ایران و آمریکا برای بازگشت به تعهدات و توافق‌نامه برجام، گفت: «آنچه از صحبت‌های دو طرف شاهد هستیم این است که دو طرف آمادگی کامل برای بازگشت به برجام را ندارند؛ آمریکا باید به قبل از اردیبهشت ۹۷ بازگردد و ایران هم باید به تعهدات خود تا قبل از اردیبهشت ۹۸ برگردد.»

این استاد دانشگاه با بیان اینکه از نظر منطق بین‌الملل، موضع ایران صحیح است، ادامه داد: «آمریکا رسماً از برجام خارج شده است و باید به برجام برگردد. شروع‌کننده باید آمریکا باشد ولی راه‌حل میانه این است که هر دو با هم بیانیه صادر کنند. یعنی آمریکا بیانیه‌ای صادر کند و بگوید ما به تعهدات خود بازمی‌گردیم و ایران هم همزمان بیانیه‌ای صادر کرده و اعلام کند تعهداتی که کاهش داده است را بازخواهد گرداند. هرچند درباره نحوه بازگشت هم‌ باید مشخص شود که آیا آمریکا با بازگشت خود، همه تحریم‌ها را تعلیق می‌کند یا بخشی از آن‌ها؛ چون ایران هم اعلام کرده تعهد در برابر تعهد، امضا در برابر امضا؛ پس ایران هم بخشی از تعهدات کاهشی خود را برمی‌گرداند.»

بهشتی‌پور با اشاره به اینکه انجام این امور نیازمند مذاکراتی است، اضافه کرد: «آقای ظریف پیشنهاد داده است که طرف اروپایی میانجی‌گری کند تا دو طرف به هم نزدیک شوند و تعهدات رو به خوبی اجرا کنند. چون این نگرانی وجود دارد اگر آمریکا بازگردد شاید تحریم‌ها را لغو نکند و بگوید ما درباره مسائل موشکی هم باید مذاکره کنیم یا موضوعات منطقه و ... .»

این پژوهشگر تاریخ فعالیت‌های هسته‌ای با بیان اینکه اما به اعتقاد من مذاکره مستقیم، موضوعات را بهتر حل و فصل می‌کند، تاکید کرد: «آمریکا فعلا در حال مشورت کردن با اروپایی‌هاست، ایران هم منتظر است تا مطمان شود اگر طرف مقابل تحریم‌ها را لغو کرد، بعدا تعهدات خود را کاهش دهد.»

وی درباره تمایل اروپا برای میانجیگری بین ایران و آمریکا گفت: «برای بازگشت به برجام در چارچوب خود برجام نیاز است مذاکراتی انجام شود تا مشخص شود آیا فقط صرف صدور بیانیه کفایت می‌کند یا نه باید اقداماتی انجام شود. اگر اقداماتی انجام شود چند مرحله باشد، به چه صورتی اجرا شود؟ چه کسی شروع‌کننده باشد؟ چه اقدامی در مقابل چه اقدامی باید انجام شود؟ اگر می‌خواهیم راه‌حل پیدا کنیم باید مذاکراتی انجام شود. مذاکره هم بهتر است مستقیم باشد، اروپایی‌ها نشان داده‌اند که عملا کاره‌ای نیستند و توان لازم را برای حل مشکلات ندارند. اروپایی‌ها می‌خواهند این کار را انجام دهند اما در عمل توان آن را ندارند. نمی‌توانند در مقابل سیاست‌های آمریکا بایستند.»

بهشتی‌پور با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در آینده نزدیک گفت: «وظیفه کمیسیون مشترک برجام رسیدگی به تخلف یا نقض آشکار برجام است و می‌تواند زمینه خوبی برای انجام گفت‌وگوهای فعلی باشد، اما این مستلزم بازگشت آمریکا به برجام است. تا زمانی که آمریکا به برجام‌ بازنگردد نمی‌تواند در کمیسیون مشترک شرکت کند. شاید اروپایی‌ها نظرات آمریکا را منتقل کنند یا بخواهند از این طریق پیام ایران را منتقل کنند. ایران از طریق سفارت سوئیس هم می‌تواند همین کار را انجام دهد. برای ما بهتر است که مستقیم با خود آمریکا مسائل را حل و فصل کنیم تا اینکه اروپا را میانجی کنیم.»

وی همچنین با یادآوری اینکه به زودی در اوایل اسفند طبق قانون جدید مجلس، ایران باید گامی دیگر از کاهش تعهدات خود را عملیاتی کند، افزود: «پیش‌بینی من این است که برداشتن گام جدید نه تنها اوضاع را بهتر نمی‌کند، بلکه بدتر هم خواهد کرد. بعید می‌دانم اقدام ایران موجب این شود که طرف مقابل وادار به تجدیدنظر شود. اگر کاری باید انجام شود باید تا قبل از آن تاریخ صورت بگیرد در غیر این صورت با برداشتن گام جدید ممکن است ما چین و روسیه را هم به سمت طرف مقابل هل دهیم. کاهش همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای روسیه و چین مساله‌ساز است. بنابراین گام جدید طرف مقابل را مجاب به تجدیدنظر نمی‌کند و روسیه و چین را هم به موضع آن‌ها نزدیک می‌کند که این اصلا خوب نیست. ممکن است در این صورت پرونده ما در شورای امنیت گشوده شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار