فرهاد قاسم پور*

سینما و زیست بوم جدید آموزش و پرورش

سینما به عنوان یکی از تاثیرگذارترین رسانه‌های جهان امروز از مهمترین ابزارهای تعلیم و تربیت است که استفاده درست از آن می‌تواند سرعت و کیفیت فرآیند و تعلیم و تربیت را به دلیل جذابیت‌های خاص خود چند برابر کند.

کد مطلب: ۱۱۵۹۷۷۶
لینک کوتاه کپی شد

در بند 17 گزاره‌های ارزشی نظام تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین بر جایگاه و نقش تعلیم و تربیتی نهاد رسانه و بهره‌گیری هوشمندانه از آن و مواجهه فعال و آگاهانه با آن تاکید شده است.

همچنین در راهبردهای کلان این سند نیز بر تعامل اثربخش و فعال نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی با سایر نهادها و دستگاه‌های مرتبط به ویژه نهاد رسانه با تأکید بر کاهش مرزهای تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی تاکید شده است. عباراتی نظیر «تعامل اثربخش با مراکز فرهنگی و اجتماعی و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها در تولید سرمایه اجتماعی و فرهنگی» نیز در بخش های دیگر سند تحول به چشم می آید و در آن استفاده دقیق و اثربخش از رسانه همواره مورد تاکید قرار گرفته است.

ارتباط بین نظام آموزش و پرورش کشور ما و سینما در گذشته در سه شکل مرسوم بود. شکل گسترده آن صرفا به بازدیدها و اردوهای سینمایی اختصاص داشت و مدارس شهرهای بزرگ که دارای سالن های سینما بودند دانش آموزان خود را برای دیدن آثار سینمایی به این سالن ها اعزام می کردند و معمولا اولین رویارویی دانش آموزان با پرده نقره ای سینما در این شکل و به مدد مدرسه برای بسیاری از دانش آموزان اتفاق می افتاد. شکل های دیگر این ارتباط به برگزاری رویداد های سینمایی از جنس «جشنواره فیلم رشد» که حالا قدمتی نزدیک به نیم قرن داردو بخش فیلم جشنواره های فرهنگی هنری دانش آموزی محدود می شد.

این ارتباط بین سینما و مدرسه امروز به مدد «زیست بوم جدید آموزش و پرورش» و استفاده این دستگاه پهن پیکر از قابلیت های فضای مجازی می تواند بسیار اثربخش تر، فراگیرتر، کم هزینه تر و سریع تر از گذشته انجام شود.

اجرای طرح «سینما، مدرسه» که سال های متمادی است صرفاً در قالب یک طرح در آموزش و پرورش در حال پیگیری و طی طریق فرآیند های اداری است، امروز و به کمک استفاده دستگاه تعلیم و تربیت از زیست بوم جدید خود می تواند بسیار جدی تر از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

آموزش و پرورش با اجرای «سینما، مدرسه» می تواند ضمن حمایت از تولیدات سینمایی فاخر کشور که به مبانی و ظرافت های نظام تعلیم و تربیت پایبند مانده اند، فضایی آرام و امن برای خانواده ها و دانش آموزان برای استفاده از محصولات سینمایی فراهم آورد.

جشنواره فیلم فجر و توجه این روز های رسانه ها به این رویداد بزرگ فرهنگی هنری فرصت مناسبی است که آموزش و پرورش نیز با اجرای طرح «سینما، مدرسه» این قابلیت زیست بوم جدید خود را در اختیار کاربران قرار دهد و با همکاری سایر نهاد های متولی حوزه فرهنگ و هنر شرایط مناسبی برای مخاطبان گسترده و علاقه مند خود به سینما فراهم آورد.

امید است اجرای سریعتر طرح «سینما، مدرسه» در آموزش و پرورش ضمن کمک و تقویت تولیدات سینمایی متناسب با استانداردهای نظام تعلیم و تربیت و حمایت آموزش و پرورش از تولیدات فاخر سینمایی در گام های بعدی خود به آموزش بیشتر و تخصصی تر دانش آموزان و معلمان علاقه مند به سینما در فعالیت های فوق برنامه و توسعه و تجهیز فضاهای آموزش پرورش به امکانات سینمایی منجر شود.

*معاون برنامه ریزی فعالیت‌های فرهنگی هنری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار