عرف: فرآیند اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری از 21 اردیبهشت آغاز می‌شود

ثبت‌نام انتخابات شوراها ۱۹ اسفند ۹۹ و میان‌دوره‌ای مجلس ۸ فروردین ۱۴۰۰ آغاز می‌شود/ ثبت‌نام در انتخابات الکترونیکی است/ انتخابات در یک روز برگزار می‌شود/ به نظر می‌رسد طرح مجلس برای اصلاح قانون انتخابات، به انتخابات نرسد

تهران (پانا) - معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات جزئیات گاه‌شمار انتخابات ریاست جمهوری و میان دوره‌ای‌های خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۵۸۷۴۶
لینک کوتاه کپی شد
عرف: فرآیند اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری از 21 اردیبهشت آغاز می‌شود

جمال عرف در نشست خبری امروز خود با تبریک فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین ولادت حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) گفت: خداراشاکریم یک رئیس‌جمهور غیرمنطقی و مستکبر در این ماه کنار رفت و امیدواریم که دولت جدید که در آمریکا کار خود را شروع می‌کند از گذشته عبرت بگیرد و براساس تعهدات بین‌المللی وارد شوند و تعهدات خود را اجرایی کنند. سال ۹۲ مصادف با سال ۲۰۲۰، سال سخت و سرنوشت‌سازی بود؛ دو اتفاق مهم صورت گرفت که نخست پاندمی کرونا بود که از ژانویه سال میلادی شروع شد و همه دنیا را درگیر و مشکلات کشور را نیز مضاعف کرد اما امروز که نگاه می‌کنیم با مسیری که شکل گرفته و مدیریتی که انجام شده مسئله واکسن و مباحث دیگر راه نسبتاً روشن‌تری پیش روی ما قرار گرفته است. تحریم‌های ظالمانه و استراتژی فشار حداکثری هم شکست خورد و نشان داد که ملت ما عقب‌نشینی نخواهد کرد و استراتژی مقاومت فعال جواب خواهد داد.

ثبت‌نام شوراها 19 اسفند آغاز می‌شود

رئیس ستاد انتخابات کشور مهم‌ترین اتفاق پیش روی کشور را انتخابات ۱۴۰۰ دانست و افزود: همچنین انتخابات شوراهای شهر و روستا و میان دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را پیش رو خواهیم داشت که با مشارکت فراگیر مثل همه انتخابات گذشته برگزار می‌شود. در 19 اسفند در تقویم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ثبت‌نام‌ها صورت گرفته و هیات‌های اجرایی شکل می‌گیرد. هم اکنون ما در تقویم انتخابات هستیم و افرادی که می‌خواهند برای این انتخابات ثبت‌نام کنند باید سوء‌پیشینه و موارد و مدارک مورد نیاز را تهیه کنند.

ثبت‌نام میان‌دوره‌ای مجلس 8 فروردین 1400/ ریاست‌جمهوری 21 اردیبهشت

وی افزود: در تقویم بعدی میان‌دوره‌ای‌ها را داریم که در هشتم فروردین ۱۴۰۰ با تشکیل هیئت‌های اجرایی این فرآیند شروع خواهد شد. از بیست و یکم اردیبهشت ماه نیز استارت اجرایی انتخابات زده می‌شود. وزارت کشور چند ماه پرکاری را خواهد داشت و مهم این است که بتوانیم یک انتخابات در شان ملت بزرگ ایران برگزار کنیم تا بتوانیم سرنوشت کشور را به افرادی که مردم انتخاب می‌کنند، واگذار کنیم.

عرف در پاسخ به سوالی درباره چگونگی برگزاری انتخابات در مراحل ثبت‌نام و روز رای‌گیری با توجه به شیوع کرونا، بیان کرد: یکی از مواردی که در همه دنیا مورد تاثیر این بیماری قرار گرفته، نهاد انتخابات است. کشورهای مختلف الگوهای مختلفی را عمل کردند و ما همه الگوها را مطالعه کردیم؛ آن چیزی که تا الان جمع بندی شده، به این صورت است که تلاش می‌شود ثبت نام حضوری صورت نگیرد. افراد علاقمند به حضور در انتخابات از طریق اپلیکیشن‌هایی که اعلام خواهد شد ثبت نام کنند و نهایتاً برای اینکه در قانون حضور افراد ذکر شده باید تنها برای تطبیق و امضای پرسشنامه نهایی حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: فرآیند ثبت‌نام الکترونیک خواهد شد اما موضوع بعدی فرآیند تبلیغات است که تلاش می‌کنیم با کمترین تجمع صورت گیرد. البته پارادوکسی اینجا مطرح است؛ برای اینکه مشارکت افزایش پیدا کند باید افراد جمع شده و گفت‌وگو کنند اما از طرفی همین تجمعات باعث تشدید بیماری خواهد شد، لذا تلاش خواهیم کرد بر اساس پروتکل‌هایی که توسط وزارت بهداشت ابلاغ خواهد شد، کمترین تجمعات را داشته باشیم و تبلیغات به سمت رسانه ملی، مکتوب و فضای مجازی برود و از ظرفیت مان در این زمینه استفاده کنیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه مهم‌ترین چالش بحث تبلیغات ریاست‌جمهوری است، گفت: در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰ روز تبلیغات داریم، این ۲۰ روز مهمترین مشکل ما است که بتوانیم بحث بیماری و تجمعات را مدیریت کنیم. تلاش می‌کنیم پروتکل‌ها محکم‌تر شود و از ستادها دعوت می‌شود و توجیه خواهند شد. اگر این مرحله را پشت سر بگذاریم، در روز انتخابات چارچوب‌هایی اعم از فاصله اجتماعی و تکثر شعب تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به منع قانونی برای افزایش زمان انتخابات بیش از یک روز بیان داشت: افزایش روز را نخواهیم داشت اما به لحاظ ساعت تلاش خواهیم کرد که ساعات انتخابات افزایش یابد و با توجه به اینکه در ماه خرداد برگزار می‌شود تلاش می‌کنیم انتخابات را زودتر آغاز کنیم تا مشارکت بیشتر باشد. وسایل بهداشتی نیز تدارک دیده خواهد شد.

طرح انتخابات الکترونیکی به انتخابات شهر و روستا نمی‌رسد

وی درباره الکترونیکی شدن صندوق آرا در سراسر کشور یادآور شد: در آخرین جلسه‌ای که با ریاست مجلس، هیئت مرکزی نظارت مجلس و هیئت‌های استان‌ها داشتیم، این طرح به انتخابات شهر و روستا نخواهد رسید. بنابراین برای انتخابات شورا بر اساس گذشته عمل خواهیم کرد. با توجه به اینکه ابتدا باید هیئت نظارت تشکیل شود و بعد هیئت اجرایی، هماهنگی برای این کار در حال انجام شدن است.

عرف درباره قانون انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به ایراداتی که مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن وارد کرده است، خاطرنشان کرد: وزیر کشور در جلسه مجمع شرکت کردند، ایراداتی گرفته شده و به مجلس ارسال شد که آن را اصلاح کنند و دوباره به شورای نگهبان ارسال شود که به نظر می رسد که این طرح نیز به این انتخابات نرسد اما هر وقت برسد ما به آن عمل خواهیم کرد.

استفاده از صندوق الکترونیک رای در 10هزار شعبه

وی اضافه کرد: در آخرین مذاکرات که با شورای نگهبان داشتیم به این جمع بندی نرسیده‌ایم که در انتخاباتی که زیر نظر شورای محترم نگهبان برگزار می‌شود صندوق الکترونیک باشد اما با هیئت مرکزی شوراها به توافق رسیدیم. ۳۰هزار صندوق عملیاتی داریم که سر جمع می توانیم ۱۰ هزار شعبه را پوشش دهیم. پیشنهاد دادیم که در کلان شهرها از این امکان استفاده کنیم که سرعت اخذ رای و به ویژه اعلام نتایج بالا می‌رود. دوستان اعلام کردند که ما با اصل موضوع موافقیم اما در مورد مکان بعدا به توافق خواهیم رسید اما کف آن ۱۳۴ شهری که در دور پیش به صورت الکترونیک برگزار شدند خواهد بود و در صورت توافق کلانشهرها به آن نیز اضافه خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بر تعداد صندوق الکترونیک در انتخابات ۱۴۰۰ اضافه خواهد شد، گفت: فرآیند تولید صندوق الکترونیک فرایند زمان بری است. از انتخابات سال قبل مجلس این فرآیند را پییگری کردیم و امسال هم برای انتخابات ۱۴۰۰ سوالاتی کردیم که ابهاماتی داشتند. شورای نگهبان در جلساتی که داشتند و حتی در جلسه با آیت الله جنتی این موضوع را مطرح کردیم و به شورای نگهبان گفتیم شما اگر صندوق مورد تاییدی دارید به ما بدهید که از آن استفاده کنیم.

عرف با بیان اینکه در حال حاضر هیچ امکانی برای ساختن هیچ صندوقی وجود ندارد، گفت: تجربه قبل نشان داد همان ۱۳۴صندوق یا معادل آن را می‌توانیم داشته باشیم.

وی در رابطه با اظهارات وزیر کشور مبنی بر فضای سرد انتخاباتی در سال ۱۴۰۰ با بیان اینکه در ایجاد فضای سرد انتخابات علاوه بر عوامل اجرایی عوامل سیاسی هم دخالت دارند، تاکید کرد: ما ۱۲۰ حزب مجوز دار در کشور داریم و باید اجازه دهیم این احزاب قانونی یا به صورت ائتلاف یا قانونی وارد انتخابات شوند. حدود ۱۲ جبهه داریم که در آنها حدود ۱۲۰ حزب وجود دارد و اینها اگر ورود کنند و فضا را عمومی کنند در نهایت مردم تعیین می‌کنند که کدام گروه و حزب یا گرایش را انتخاب کنند.

معاون سیاسی وزیر کشور همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، زنان هم می‌توانند ثبت نام کنند، گفت: درباره کاندیداهای ریاست جمهوری هر آنچه به ما ابلاغ شود عمل خواهیم کرد. باید به وزارت کشور اعلام کنند چه تعداد افرادی هستند که از مرحله تایید صلاحیت عبور کردند و می‌توانند در لیست بیاورند و ما آن را انجام می‌دهیم و برای ما تفاوتی ندارد.

وی درباره کارت‌های ملی جدید و افرادی که بدون کارت ملی هستند، گفت: وزیر کشور در دوره قبل دستور دادند کسانی که کارت ملی ندارند، فرآیند صدور برایشان زودتر انجام شود و سازمان ثبت احوال در حال تلاش است تا این کار انجام شود. امیدواریم تا انتخابات این مشکل رفع شود اما از حیث احراز هویت مشکل نداریم چون دستگاه‌های احراز هویت فعال است و با کد ملی فرایند استعلام سریع انجام می‌شود. خوشبختانه در انتخابات تعدادی از افرادی که احراز هویت آنها مشکل داشت شناسایی شدند.

معاون سیاسی وزیر کشور درباره رد صلاحیت یکی از دو کاندیدای انتخابات مجلس در حوزه میانه و برگزار نشدن مرحله دوم انتخابات در این حوزه، گفت: نظر فنی وزارت کشور براساس علمی که نسبت به قانون دارد، برگزاری انتخابات به صورت دور دوم در میانه است و نظر خود را به شورای نگهبان اعلام هم کردیم تا حق کسی ضایع نشود. شورای نگهبان موضوع را در صحن مطرح کرد که صحن این نظر را نپذیرفت و انتخابات در حوزه میانه مانند چند حوزه دیگر باید به صورت میان دوره‌ای برگزار شود.

وی درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و میزان تاثیر آن در انتخابات و تهیه اطلس انتخابات خاطرنشان کرد: تا زمانی که این طرح به قانون تصویب نشود نمی توان راجع به آن اظهار نظر کرد و بعد از ابلاغ می توان راجع به آن بحث کرد. در وزارت کشور ستاد امنیت انتخابات با ریاست امنیت انتخاباتی وزارت کشور تشکیل شده است و اعضای شورای امنیت کشور در آنجا حضور دارند و چالش‌های فراروی و فرصت‌ها را بررسی می‌کنند و تصمیم می‌گیرند.

وی تصریح کرد: به دلیل سوابق و بافت تنش‌زای برخی حوزه‌ها، برنامه‌های خاصی برای این حوزه‌ها در نظر گرفتیم. طرح‌های امنیتی که ماهیت پیش‌بینی و پیشگیری خواهد داشت تحت عنوان اطلس تهیه شده است.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه فرآیند ساخت دستگاه الکترونیکی انتخابات شش ماه طول می‌کشد، گفت: اکنون هیچ امکانی برای تهیه صندوق الکترونیکی وجود ندارد و پیشتر هم به شورای نگهبان گفته بودیم اگر شما خودتان می‌توانید صندوق‌هایی تهیه کنید این کار را انجام بدهید که چیزی به ما نگفته‌اند و این کار انجام نشده است اما اکنون با استفاده از داشته‌های خود، می‌توانیم انتخابات را الکترونیکی برگزار ‌کنیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره امکان ثبت نام غیرحضوری نامزدها در سراسر کشور گفت: همه داوطلبان در سراسر کشور می‌توانند غیرحضوری ثبت‌نام کنند. برای انتخابات شوراها چند صد هزار نفر ثبت‌نام می‌کنند، برای همین واحد مربوطه در حال طراحی است تا این کار نام‌نویسی به صورت غیر حضوری انجام شود. این کمترین کاری است که در این شرایط کرونایی می‌توان انجام داد و کمک کرد و امیدواریم فرایند ثبت‌نام کاملاً در این چارچوب انجام شود و هم مراحل تبلیغات و اجرا در برگزاری انتخابات هیچ هزینه‌ای از حیث بهداشتی برای کشور نداشته باشد.

وی درباره پستی بودن انتخابات، گفت: انتخابات پستی در قانون نیامده و قانون به آن اشاره‌ای نکرده و لذا چیزی که در قانون نیامده اساس آن منتفی است.

معاون سیاسی وزارت کشور درباره نظرسنجی انتخاباتی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر کشور درباره مشارکت مردم در انتخابات، گفت: به نهادها و سازمان‌های متولی نظرسنجی سفارش می‌دهیم تا کار نظرسنجی را انجام دهند و وقتی نظرسنجی را با چهار سال قبل مقایسه می‌کنیم شرایطمان پایین‌تر است که دلایل متعددی دارد.

وی یکی از این دلایل را تحریم ظالمانه و فشار اقتصادی سنگین بر مردم دانست و گفت: شیوع کرونا هم مزید بر علت است. تلاش بر این است تراکم را در شعب پرجمعیت کم و به شعب دیگر سرشکن کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار