ارسال محموله واکسن «اسپوتنیک وی» به ایران در هفته جاری

تهران (پانا) - کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه قرارداد خرید و همچنین تولید مشترک واکسن روسی «اسپوتنیک وی» بین تهران و مسکو امضا شد، اعلام کرد که اولین محموله این واکسن تا ۱۶ بهمن به ایران ارسال خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۵۸۶۹۳
لینک کوتاه کپی شد
ارسال محموله واکسن «اسپوتنیک وی» به ایران در هفته جاری

به گزارش ایرنا، جلالی تصربح کرد: به دنبال ثبت واکسن روسی «اسپوتنیک وی» در ایران که محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مسکو خبر آن را اعلام کرد، قرارداد خرید و تولید مشترک آن بین ایران و روسیه دیروز جمعه به امضا رسید و براساس توافق صورت گرفته با رییس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه (RDIF) مقرر شد اولین محموله واکسن تا ۱۶ بهمن و در ایام پیروزی انقلاب اسلامی به ایران ارسال شود.

وی افزود: محموله دوم تا آخر بهمن و محموله سوم هم تا دهم اسفند ارسال می‌شود و همین روال هر دو هفته و یک ماه بین ما و روسیه برای ارسال محموله های واکسن به داخل ایران ادامه خواهد یافت.

تولید مشترک «اسپوتنیک وی» در ایران

جلالی خاطر نشان کرد : با توجه به اینکه ظرفیت واکسن سازی ایران هم بالاست طرف روس و ما توافق کردیم که این واکسن در داخل ایران نیز به شکل مشترک تولید شود.

وی تصریح کرد: در همیت راستا طی ۱۰ روز آینده هیاتی از وزارت بهداشت و درمان ایران به مسکو خواهند آمد و در این مورد مذاکراتی انجام خواهند داد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: بخشی از ظرفیت های واکسن سازی ایران را به طرف روس اعلام کردیم و بخشی دیگر هم در سفر هیات ایرانی اعلام خواهد شد.

جلالی افزود: با وجود اراده جدی که در مسوولان روسی برای همکاری در تولید مشترک این واکسن هست و امیدواریم در داخل ایران هم اراده جدی وجود داشته باشد می‌توانیم این واکسن را در داخل ایران تولید کنیم چون از ماهها پیش پیگیری های زیادی در این مورد انجام شده است.

وی گفت: با تحقق ساخت واکسن روسی در داخل ایران علاوه بر اینکه نیازهای داخلی تامین خواهد شد ایران در این مورد می تواند به عنوان «هاپ منظقه ای» برای صادرات آن عمل کند.

جلالی درباره روند مذاکرات انجام شده برای قرارداد خرید و همکاری مشترک تولید واکسن اسپوتینک وی گفت: از چند ماه پیش سفارت جمهوری اسلامی ایرات پیگیری های زیادی با مقامات روسی انجام داد و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هم در این مورد با سرگئی لاوروف همتای خود مذاکرات فشرده ای داشتند و نهایتا قرارداد آن بین روسیه و ایران دیروز (جمعه) امضا شد.

مردم به ایمنی اسپوتینک وی اطمینان داشته باشند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال ایرنا مبنی بر سطح ایمنی واکسن روسی کرونا افزود: واکسیناسیون گسترده در روسیه با «اسپوتنیک وی» چند ماه است که در حال انجام است و برخی مقامات روسیه نظیر وزیردفاع، همچنین نظامیان، کادر درمانی، معلمان و اساتید در این کشور پیشقراولان واکسیناسیون شده اند بنابر این دانشمندان و مقامات روس در ایمنی آن مطمئن هستند.

کاظم جلالی تصریح کرد: از طرفی تاکنون حدود سه میلیون نفر این واکسن را در داخل روسیه تزریق کرده اند و تا الان هم هیچ گزارشی از عوارض در میان آنان اعلام نشده است.

سفیر ایران در روسیه گفت: نکته مهمتر در ایمنی و کارایی این واکسن اینکه بسیاری از کشورها نه تنها برای واکسیناسیون شهروندان خود با این واکسن به روسیه درخواست داده اند بلکه اقدام به تولید مشترک «اسپوتنیک وی» در داخل کشورهای خود کرده‌اند.

وی برای مثال از کشورهای ترکیه، امارات، هند، مجارستان، امارات و کره جنوبی نام برد که برای واکسیناسیون شهروندان خود با این واکسن و همچنین تولید مشترک آن با روسیه قرارداد همکاری امضا کرده‌اند. صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه هم اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران واکسن روسی ویروس کرونا موسوم به «اسپوتنیک وی» را به ثبت رسانده است.

صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه روز جمعه در صفحه توئیترش گزارش داد که "ایران واکسن «اسپوتنیک وی» (Sputnik V) ساخت روسیه را ثبت کرده است. محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز سه شنبه هفته گذشته در سفر به مسکو و در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف همتای روس از ثبت واکسن روسی کرونا با نام "اسپوتنیک وی" در ایران خبر داد.

ظریف گفت: واکسن روسی اسپوتنیک در ایران ثبت و از سوی مقام های بهداشتی ایران تایید شد و امیدواریم بزودی بتوانیم این واکسن را هم خریداری کنیم و هم از طریق موسسه های مربوطه ایران و روسیه، تولید مشترک آن را داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار