مشاور وزیر کشور تاکید کرد:

ضرورت ایجاد بستر آموزش مهارت‌های مشاغل خانگی در دوران شیوع کرونا

تهران (پانا)- مشاور وزیر کشور گفت با وجود آنکه اقدامات خوبی در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف به‌صورت جداگانه و جزیره‌ای انجام می‌شود اما اطلاع‌رسانی درستی درباره این اقدامات صورت نمی‌گیرد و عموم مردم یا گروه‌های هدف در جریان آن قرار نمی‌گیرند.

کد مطلب: ۱۱۵۸۲۵۷
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت ایجاد بستر آموزش مهارت‌های مشاغل خانگی در دوران شیوع کرونا

ششمین جلسه کارگروه خانواده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا عصر امروز(سه شنبه) به ریاست فریبا نظری پورکیایی - مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده و رئیس کارگروه خانواده قرارگاه - به صورت مجازی برگزار شد.

نظری پس از ارائه گزارش‌هایی از روند اجرای طرح های ورزش در خانه و مهارت آموزی فنی و حرفه ای از سوی نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، صدا و سیما و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به اهمیت و نقش اقدامات کارگروه خانواده اشاره کرد و گفت: این کارگروه ضمن بررسی مسائل و مشکلات مرتبط با کرونا در حوزه زنان و خانواده ، مباحث و موضوعات حائزاهمیت قرارگاه عملیاتی و ستاد ملی مبارزه با کرونا را فراهم می‌کند. لذا اهتمام و توجه هرچه بیشتر به مسائل و موضوعات حوزه زنان و خانواده می تواند مصوبات بهتری را در پی داشته باشد که بیش از پیش به بهبود و ارتقای شرایط زندگی خانواده ها و زنان کمک کند.

مشاور وزیر کشور در ادامه با اشاره به گزارش‌های ارائه شده توسط نمایندگان دستگاه های اجرایی گفت: در دوران کرونا بسیاری از رویه های جاری زندگی سلب شده است که یکی از آن‌ها اجتماعات گروه های مختلف افراد با محوریت سلامت، تندرستی و ورزش است که عموما در پارک ها، بوستان ها و باشگاههای ورزشی انجام می‌شد.

نظری با اشاره به گزارش نماینده صداوسیما در این راستا ادامه داد: تولید و پخش برنامه هایی با محوریت ورزش و سلامت جسم و روان بسیار کمک کننده است اما برای ارتقای این کار نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت ورزش و جوانان در حوزه تندرستی، وزارت بهداشت در حوزه سلامت، سازمان فنی و حرفه ای در حوزه آموزش مهارت‌ها و آموزش و پرورش به دلیل ارتباط با ۱۴ میلیون دانش آموز با رسانه ملی هستیم.

رئیس کارگروه خانواده در همین مورد تصریح کرد: متولی ورزش و ایجاد زمینه تحرک و تندرستی جامعه خصوصا کودکان و نوجوانان، وزارت ورزش و جوانان است. با وجود آنکه اقدامات خوبی در دستگاهها و نهادهای مختلف به صورت جداگانه و جزیره ای انجام می شود اما اطلاع رسانی درستی درباره این اقدامات صورت نمی‌گیرد و عموم مردم یا گروه‌های هدف در جریان آن قرار نمی‌گیرند.

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده گفت: مدیران دفاتر امور زنان و خانواده استانداری های سراسر کشور آمادگی کامل دارند که با همکاری ادارات کل آموزش و پرورش، صداوسیما، ورزش و جوانان و فنی حرفه ای استانها در راستای اطلاع رسانی این اقدامات عمل کنند. در این مسیر ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها نیز می توانند نقش مناسبی ایفا کنند.

رئیس کارگروه خانواده تاکید کرد: دستگاه‌ها در برنامه های خود برای ارتقای سلامت خانواده‌ها در دوران کرونا باید سه گروه را در اولویت قرار دهند؛ نخست کودکان و نوجوانان که در سن رشد هستند و تندرستی و سلامت جسمانی و روانی آنان اهمیت ویژه ای دارد. دومین گروه سالمندان، معلولان، جانبازان و بیماران با نیازهای خاص و نادر که بیش از سایرین در معرض آسیب قرار دارند علاوه براین امکان خروج از خانه برای این گروه دشوارتر شده است. وحشت و نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا در کنار آسیب پذیری بیشتر این گروه مشکلات جسمی و روانی در پی داشته است. گروه سوم نیز زنان در گروههای مختلف هستند. زنان سرپرست خانوار، خانه دار، شاغل و باردار که عملا فرصت یا امکان ورزش ندارند، در معرض انواع بیماری ها و امراض مختلف از جمله پوکی استخوان و اضافه وزن قرار دارند.

نظری در ادامه بر تعامل هرچه بیشتر سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با صداوسیما تاکید کرد و گفت: برای افزایش همکاری این دو سازمان در جهت ارائه آموزش‌های کاربردی و کار در خانه به همه اقشار جامعه تلاش خواهیم کرد، چراکه نیاز به ارایه آموزشهای کاربردی از رسانه ملی بیش از گذشته احساس می شود.

در ادامه رئیس کارگروه خانواده اظهارکرد: حذف اوقات فراغت خانواده ها از رویه عادی زندگی مردم می‌تواند تبعات سوئی داشته باشد و ضروری است نهادها و دستگاههای مسئول، برنامه های جایگزین در این راستا ارائه کنند.

نظری در بخش دیگری از سخنان خود به تقاضای زیاد خانواده ها مبنی بر بازگشایی مهدکودک ها اشاره کرد و گفت: مهدکودک‌ها محلی برای جامعه پذیری کودکان هستند و البته فعالیت این مراکز نیازی ضروری برای پدران و مادران شاغل است.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، رئیس کارگروه خانواده در همین راستا از اعضای کارگروه خواست تا با بررسی جوانب امر، پیشنهادها و نظرات کارشناسی خود را در جهت امکان سنجی بازگشایی مهدکودک ها با رعایت پروتک لهای بهداشتی ارائه کنند تا پس از جمع بندی در کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه و تصمیم گیری شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار