مسافرآستانه:در شرایط سختی هستیم و تجربه دوره‌های گذشته برای ما کارگشا نبود

تهران (پانا) - نشست رسانه‌ای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با حضور "حسین مسافرآستانه" دبیر جشنواره تئاتر و تعدادی از مدیران این دوره از جشنواره، صبح امروز چهارشنبه ۸ بهمن در تالار رودکی آغاز شد.

کد مطلب: ۱۱۵۸۰۷۳
لینک کوتاه کپی شد
مسافرآستانه:در شرایط سختی هستیم و تجربه دوره‌های گذشته برای ما کارگشا نبود

این نشست رسانه‌ای با قرائت کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و با حضور حسین مسافر آستانه دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، سیدوحید فخر موسوی رئیس شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی و تعدادی از مدیران ستادی جشنواره برگزار شد.

حسین مسافرآستانه» در ابتدای این نشست، با اشاره به نقش و اهمیت رسانه‌ها در بهبود وضعیت هنر گفت: می‌دانیم که اهمیت و ضرورت و نقش هنر، خاصه تئاتر در جریان‌های مختلف زندگی بشری چقدر اثرگذار بوده. به ویژه تئاتر همیشه برای آرامش بخشیدن به وضعیت روحی جامعه نقشی اساسی داشته و در طول تاریخ هرگز از این نقش فاصله نگرفته است. حتی اگر نگاهی گذرا به خاستگاه تئاتر کنیم، می‌بینیم که بخش بزرگی از آن از دل آیین و مناسک و برای آرامش اجتماعی به وجود آمده است. در وقایع سخت روزگاران گذشته وقتی مردم با بلایایی آسمانی و زمینی از جمله جنگ جهانی دوم روبه‌رو شدند که یاس و ناامیدی پس از آن بر زندگی بشر احاطه یافت، متفکران و اندیشمندان تئاتر با طرح و برنامه‌های متعدد که برخی از آنها همچون جشنواره آوینیون برای امیدآفرینی وارد میدان شدند.

او ادامه داد: الان هم در شرایط سخت و طاقت‌فرسایی هستیم که تئاتر علیرغم اینکه نتوانسته به دلیل شرایط سخت کرونایی اجرای عمومی داشته و مانند گذشته به التیام روحی و روانی جامعه بپردازد اما آنچنان هم بیکار ننشسته. با اینکه امکان اجرا نداشته اما از کار کردن دست نکشیده است.

دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر یادآور شد: می‌خواهم از ایثارگران فرهنگ و هنر و تئاتری‌ها یاد کنم که در یک سال اخیر دست از تلاش نکشیدند به امید اینکه اتفاقی بیافتد و نقش خود را در برابر مردم ایفا کنند. از همه این هنرمندان تشکر می‌کنم. از مدافعان سلامت که برای سلامتی جسم جامعه تلاش کردند متشکرم و هنرمندان تئاتر هم در این ایثار شریک‌اند چراکه برای اینکه روح و روان مردم را التیام دهند دست از تلاش نکشیدند.

مسافرآستانه با تاکید بر اینکه «این جشنواره یکی از مهم‌ترین فرصت‌هایی است که این دوستان بتوانند حاصل کارشان را ارائه کنند.» گفت: از همه عزیزانی که به هر دلیلی نتوانستند در بخش نهایی جشنواره باشند تشکر می‌کنم و می‌خواهم بگویم اگر به دلیل محدودیت نتوانستیم پذیرای ایشان باشیم دلیل بر ضعف این آثار نیست. امیدوارم به زودی و با برنامه‌ریزی آینده اجراهای تئاتر را با آثاری که در جدول اجرا هستند یا نیستند در سالن‌های خصوصی و دولتی شاهد باشیم. امیدوارم که شاهد شیوع بیشتر کرونا نباشیم و امکان زندگی آرام‌تری را برای ما جامعه و جهان شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تاکید می‌کنم که جشنواره در فرصت کم و زمان کوتاه و ظرفیت فیزیکی و پشتیبانی محدود نتوانست میزبان همه آثاری باشند که آفرینندگان آنها در این یک سال زحمت کشیدند. در این رقابت فشرده تعدادی ناگزیر مبتنی بر زمان، مکان و پشتیبانی انتخاب شدند که در روزهای آینده شاهد اجرای آنها در صحنه خواهیم بود.

دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر پس از وقفه‌ای کوتاه برای ارائه آمار و اطلاعات این دوره از جشنواره برای مخاطبان پخش زنده شبکه خبر، گفت: سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر ۱۱ بخش شامل ۶ بخش اجرایی و ۵ بخش غیر اجرایی دارد که در بخش اجرای آثار نمایشی جشنواره میزبان ۱۰۷ نمایش است. از این میان، ۴۶ درصد آثار به تهران و ۵۴ درصد به سایر استان‌ها اختصاص دارد.

مسافر آستانه یادآور شد: ما در شرایط خیلی سختی هستیم و تجربه دوره‌های گذشته در این دوره برای ما چندان کارگشا نبود. من و همکارانم در ستاد جشنواره، سابقه طولانی در برگزاری جشنواره‌های تئاتری داشتیم اما این دوره از هر نظر سخت و غیر قابل پیش‌بینی بود. شاید ما در آغاز که کار جشنواره را پذیرفتیم گمان نمی‌کردیم با چه سختی‌هایی مواجهیم؛ راهی دشوار که ثبات ندارد.

او تطبیق جشنواره با شرایط کنونی از مهم‌ترین چالش‌ها خواند و گفت: وقتی تعداد آثار شرکت کننده در جشنواره از استان‌های دیگر را دیدیم هم خوشحال شدیم و هم نگران اسکان آنها در شرایط کرونایی. وقتی بنا شد آثار اجرای فیزیکی داشته باشند تازه آغاز سختی‌های جشنواره بود. اما با هماهنگی با وزارت بهداشت بخشی از نگرانی ما درباره حضور و اسکان هنرمندان از استان‌ها رفع شد. با پایمردی وزارت بهداشت، همه گروه‌ها به طور رایگان تست کرونا خواهند داد و حدود ۲۰۰ نفر از همکاران ستادی ما در تهران هم تست دادند و باید از وزارت بهداشت سپاسگزاری کنم که باعث شدند با خاطرجمعی بیشتری این جشنواره را برگزار کنیم.

مسافر آستانه با بیان اینکه این دوره جشنواره نتوانست حامی مالی جذب کند و از این جهت تئاتر همچنان مهجور است، اسامی برخی از حامیان معنوی این رویداد را برشمرد.

«محسن حسن‌زاده» هم در ادامه این نشست با اشاره به اینکه سالن‌های بزرگ ۳۰ تا ۴۰ درصد و سالن‌های کوچک ۵۰ درصد ظرفیت خود را بلیت‌فروشی می‌کنند، گفت: پخش آثار در فضای مجازی از روز ۱۴ بهمن و با تاخیر سه روزه آغاز می‌شود که جدول پخش فیلم‌ها از طریق سه پلتفرم تیوال، نمایش نت و تلویزیون تئاتر ایران اطلاع‌رسانی خواهد شد که دو پلتفرم اول برای عموم تماشاگران و تلویزیون تئاتر ایران برای مهمانان خواهد بود.

او ادامه داد: نمایش‌های خیابانی در پهنه رودکی، پلازای میدان ولیعصر و آب‌نمای ایران‌مال اجرا می‌شوند. همچنین یازدهم بهمن در سالن انتظار راه آهن تهران مراسمی برای آثار برگزیده بخش عکس و پوستر برگزار خواهد شد.

مسافر آستانه هم در ادامه نشست گفت: ما در هر بخشی تلاش‌مان این بود که در انتخاب آثار و داوری، و تقدیر و بزرگداشت، یکی از چهره‌های موثر در سایر استان‌ها را کنارمان داشته باشیم. تا بنا را بر این نگذاریم که هر کسی می‌خواهد در تئاتر دیده شود حتماً باید به تهران بیاید.

دبیر جشنواره سی و نهم تئاتر فجر با اشاره به بزرگداشت‌های این دوره گفت: اختر تاجیک از عکاسان قدیمی و پیشکسوت تئاتر، همایون علی‌آبادی از اصحاب نقد، بهرام ابراهیمی از بازیگران قدیمی تئاتر و تلویزیون، جمشید داورپناه از هنرمندان تئاتر خراسان شمالی مورد تقدیر و بزرگداشت قرار می‌گیرند.

بودجه «تئاتر فجر ۳۹» پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مصوب شده است

در ادامه دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در ادامه درباره بودجه جشنواره یادآور شد: بودجه جشنواره ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مصوب شد و بر این اساس فعالیت‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.

در انتهای نشست از نشان سی و نهمین تئاتر فجر و پوستر این دوره از حشنپاره تئاتر فجر رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار