مدیرکل دفتر امور صید و صیادی اعلام کرد:

صید ۱۲.۵ هزارتن ماهی کیلکا دریای خزر طی ۹ ماهه امسال

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران اعلام کرد ۱۲ هزار و ۵۳۰ تن ماهی کیلکا در ۹ ماهه امسال در دریای خزر صید شده که ۶۳ درصد سهم استان مازندران است.

کد مطلب: ۱۱۵۶۹۶۷
لینک کوتاه کپی شد
صید ۱۲.۵ هزارتن ماهی کیلکا دریای خزر طی ۹ ماهه امسال

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، « مختار آخوندی» افزود: ۹ ماهه امسال، هفت هزارو ۹۳۳ تن ماهی کیلکا در استان مازندران و چهار هزار و ۵۹۷ تن در استان گیلان صید شد که هر یک از این استان ها به ترتیب سهم ۶۳ و ۳۷ درصدی صید را به خود اختصاص دادند.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران افزود: سرانه صید هر شناور فعال دراین مدت ۱۷۰ تن بوده و میانگین قیمت عمده فروشی ماهی کیلکا در اسکله هر کیلوگرم ۶ هزار تومان بوده در حالی که سال گذشته هر کیلو گرم چهار هزار و ۱۰۰ تومان در اسکله بفروش رفت.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران درباره زمان ممنوعیت صید ماهی کیلکا تصریح کرد: هر ساله از ۱۵ اردیبهشت تا آخر خرداد به علت تخم ریزی، صید ماهی کیلکا در دریای خزر ممنوع می شود، ضمن آنکه گاهی در پاییز صید این ماهی توسط صیادان تعطیل می شود.

وی خاطر نشان کرد: دریای خزر سه گونه کیلکا با نام های کیلکای چشم درشت، معمولی و آنچوی صید می شود و جمعیت این آبزی در دریای خزر در سال ۷۸ با هجوم مهاجم شانه دار بشدت کاهش یافت.

آخوندی یادآور شد: پیش از سال ۷۸ صید این ماهی در اوج خود به ۹۵ هزار تن می رسید، اما با ورود مهاجم شانه دار به دریای خزر، صید کیلکا از سال ۸۰ به بعد روند کاهشی یافت و به ۱۵ هزارتن رسید.

وی گفت: صید ماهی کیلکا در گذشته بوسیله ۲۰۰ فروند شناور انجام شد که به علت کاهش شدید جمعیت این ماهی، سازمان شیلات ایران ۱۲۰ فروند از این شناورها را تعدیل و از دریا خارج کرد.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: با هجوم مهاجم شانه دار در دریای خزر، ترکیب گونه های ماهی کیلکا تغییر کرد به طوری که در گذشته ۹۰ درصد صید ماهیان کیلکا از گونه آنچوی بود، اما اکنون ۹۰ درصد صید مربوط به گونه معمولی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار