نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت وگو با پانا مطرح کرد؛

خروج سهامداران کل، زمینه‌ساز افت شاخص شد

علی جدی: نباید منابع صندوق توسعه ملی به بورس تزریق شود/ منابع صندوق متعلق به همه مردم است

تهران (پانا) - نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید متاسفانه دخالت‌هایی خارج از اختیار سهامداران در بورس وجود دارد و این شرایط موجب شده است تا بخش عمده‌ای از سهامدران خرد متضرر شوند و در یک مقطع زمانی سهامداران کل با اشرافی که به بازار داشتند از آن خارج شدند.

کد مطلب: ۱۱۵۶۸۰۸
لینک کوتاه کپی شد
خروج سهامداران کل،  زمینه‌ساز افت شاخص شد

علی جدی، نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت وگو با پانا اظهار کرد:‌ «بورس و مشکلاتی که اکنون با آن مواجه است، موضوع پیچیده‌ای است که مشکل آن محدود به چند ماه اخیر نیست اما متاسفانه هر بار که مجلس برای بحث نظارت به موضوعی ورود می‌کند، مدیریت آن تغییر می‌کند. دربحث خصوصی‌سازی که مجلس ورود کرد تا برخی از مشکلات آن بهبود یابد اما مدیریت آن عوض شد و در بحث بورس نیز ریاست این سازمان تغییر کرد درحالی که باید سیاست‌گذاری‌ها در این مجموعه تغییر پیدا کند.»

وی ادامه داد: «بخش عمده سهام بورس در دست حقوقی‌ها و بانک‌ها است به همین دلیل تصمیم‌گیری برای بورس توسط دولت نقش مهمی دارد. اگرچه ممکن است دولت نتواند تصمیمی را در شورای بورس اتخاذ کند اما در مورد شرکت‌های دولتی که در این بازار حضور دارند، می‌تواند به نوعی رفتار کند که زمینه‌ساز زیان سهامداران خرد نشود. وقتی در یک مقطع زمان ارزش سهم به سقف می‌رسد حقوقی‌ها یا بانک‌ها سهام خود را می‌فروشند و سهامداران خرد با زیان مواجه می‌شوند.»

دخالت‌هایی خارج از اختیار سهامداران در بورس وجود دارد

جدی با بیان اینکه اگر بورس بخواهد بهبود یابد سهامداران بورسی بازارگردانی را به شیوه‌ای انجام دهند که سهام آنها با افت مواجه نشود یا کاذب رشد نکند، اظهار کرد:‌ «متاسفانه دخالت‌هایی خارج از اختیار سهامداران در بورس وجود دارد و این شرایط موجب شده است تا بخش عمده‌ای از سهامدران خرد متضرر شوند و در یک مقطع زمانی سهامداران کل با اشرافی که به بازار داشتند از آن خارج شدند.»

نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد:‌ «به جای اصلاح سیاستگذاری افراد تغییر می‌کند. ورود مجلس نیز به معنای دخالت در بازار بورس نیست چون مجلس دخالتی هم در تصمیم‌گیری‌ها ندارد و تنها به دنبال آن است که خروجی آن موجب زیان بیشتر سهامداران خرد نشود.»

وی درباره نظراتی درخصوص تزریق منابعی از صندوق توسعه ملی به بورس خاطرنشان کرد:‌ «نباید از صندوق توسعه ملی منابعی به بورس تزریق شود. منابع این صندوق متعلق به تمامی مردم است و نباید کم‌کاری‌ها را با ایجاد رانت جدید پوشش داد چون در نهایت تورم آن به همه مردم وارد می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار