پاکستان بیشترین و آذربایجان کمترین آثار ارسالی به نمایشگاه بین المللی "رقص قلم" را داشته اند

امیرخانی: در سازمان ملل بجای افراد سیاسی انسان های فرهنگی عضو شوند

تهران (پانا) - خوشنویسانی از کشورهای مختلف جهان آثار خود را در دومین نمایشگاه حضوری و همایش بین‌المللی خوشنویسی راه ابریشم با عنوان "رقص قلم" که به همت کمیسیون ملی یونسکو-ایران برگزار شد، در خانه هنرمندان به‌ نمایش گذاشتند و در این همایش، رییس انجمن خوشنویسی ایران درخواست کرد به سازمان ملل پیشنهاد شود بجای افراد سیاسی، انسان های فرهنگی فرهیخته حق عضویت داشته باشند.

کد مطلب: ۱۱۵۶۷۸۱
لینک کوتاه کپی شد
امیرخانی: در سازمان ملل بجای افراد سیاسی انسان های فرهنگی عضو شوند

امیرخانی، رییس انجمن خوشنویسی ایران در این نشست با اشاره به اینکه خوشنویسی یک امر هندسی معجزه آسای هنری است، گفت: «هنر خوشنویسی از همان ابتدای خلقت بشر وجود داشته و انسان پی برد بجز زبان باید با ابزاری این کلمات را ثبت و ضبط کند. پس باید به عنوان یک میراث بزرگ جایگاه خود را حفظ کند. پس فرزندان این هنر باید بتوانند این مهم را قدر بدانند و توجه بیشتری به مسئولیت سنگین شان داشته باشند.»

وی راجع به ارزش و اعتبار این هنر تاریخی گفت: «براساس سخن جامعه شناسان بزرگ که نگاه شان در یک مجموعه تجربه های سنجیده شده و علمی به عنوان چکیده نظر کسانیکه برای بشر نسخه می نویسند سه رکن کار و دانش و اخلاق است که بشر را ماندگار می کند. پس تامل و توجه انسان اگر کم است، چون سرعت و شتاب بی اندیشه، به بشر امروز تحمیل شده و فرصت نمی کنند در هر فصلی رفتار و کردار کشورها باهم سنجیده شود شاگرد اول و آخر مشخص شود. باید توجه کنیم از طرف اجداد فرهیخته خودمان آق نشویم. ببینیم چه اندازه حق نعمت زندگی را ادا کنیم؟»

امیرخانی گفت: «دنیای امروز بعد از جنگ جهانی اول بشر در اندیشه بود تا ببیند چه شد که چنین شد و در جنگ دوم خواست عبرت بگیرد که بدتر شد. باید دید این کمبود چیست؟ این کمبود از کمبود اخلاق است. با اینکه بیشترین راهنمایی ها را ما ایرانی ها شاید داشته باشیم. باید به گفته فردوسی بزرگ، خرد و اندیشه و اخلاق را سرلوحه قرار دهیم و مولانا هم بر اخلاق تاکید کرده است و این نصایح نباید فراموش مان شود.»

وی افزود: «از نظر من که شاگرد وفادار فرهنگ و هنر هستم پیشنهاد می کنماین وظیفه را بطور جدی پیگیر باشیم. امکانات می تواند در کنار همت و شجاعت و احساس وظیفه، کاروان زندگی را به سلامت به مقصد برساند. باید دید نیرومندی یک کشور به داشتن سیاست و سلاح است یا قدرت واقعی در تربیت فرزندانی است که فرزانه باشند و بازدارنده او شانی است که به او می دهیم. امروز سخن از چین است و راه ابریشم، شاید این راه ابریشم مقدمه ای باشد برای این موقعیت حساس که کدام قدرت را به عنوان نیروی قوی موثر برای شنیده شدن صدای ایران در دنیای خارج از ایران مورد توجه قرار دهیم. پیشنهاد می شود که سازمان ملل از منتخبین فرهنگی غیرسیاسی ایجاد شود. تا تعامل ها به دیگرخواهی در انسان های فرهیخته برای همه انسان ها جا بیافتد.»

در ادامه همچنین حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه نخستین نمایشگاه و همایش بین‌المللی راه ابریشم با عنوان رقص قلم، اول تا نهم بهمن برگزار می شود، از همه مهمانان و دست اندرکاران برگزاری این همایش تقدیر کرد.

اسماعیلی: مرزهای ایران را هنر و فرهنگ ایرانی ساخته است

اسماعیلی، رییس فرهنگستان هنر گفت: «راه ابریشم مسیر زندگی است و مسیری که اقتصاد و امنیت را در جلوه عالی ارایه کرده است. این مسیر تنها اقتصاد غرب و شرق را پیوند نمی داد بلکه انسان غربی و شرقی را به هم متصل می کرد.»

وی افزود: «امنیت این مسیر راه ابریشمی به دلیل رواداری بود. در مسیر زندگی هنر و خلاقیت شکل می گیرد. هنر شرقی همچون ابریشم دارای ظرافت و استحکام است و با بهره گیری از ظرافت زیباترین آثار خلق شد. ملتهای کهنی چون ایران و هند و جین توانسته اند از تمدن های کهن باقی بمانند. مهمترین هنرهای برآمده در این مسیر از ظرافت برخوردارند همجون نگارگری، کاشی گری و... غیره. هنرهایی که شعر و ادبیات شرق بهره بسیار برده اند. آنچه در بیان شاعران آمده بود در هنر راه ابریشم تجلی یافته است.»

اسماعیلی گفت: «ادبیات و هنر زبان صلح هستند و آن زمان می دانستند با این مهم می توان به اقتصاد شکوفا رسید. بر مبنای همین اندیشه جهانداری در کشورایران، این کشور فراتر مرزهای ایران است. مرزهای ایران را هنر و فرهنگ ساخته اند. یکی از این هنرها هنر خوشنویسی است که شرق تا غرب اسیا را به هم متصل کرده است. در این میان هنر مقدس خوشنویسی از اقبال بیشتری در اماکن دینی برخوردار بود. خوشنویسان با رقص قلم شان مفاهیم عالی را مانایی بخشیدند و به مدد حس زیبایی شناختی بشر کمک کردند فرهنگ اسلامی و ایرانی ساخته شود. اگرچه راه ابریشم با اقتصاد وارد عرصه تاریخ شد اما هنر این مردمان است که میراثی هدیه کرده که با گذشت روزگار ارزش هایش شناخته می شود. راه ابریشم مسیری دو سویه بوده و مبادلات چندجانبه امری ضروری بوده و امیدوارم در لینده این چندجانبگی در سایر رشته ها هم ادامه پیدا کند.»

حیدری: پاکستان بیشترین اثر را به همایش ارسال کرده است

محمد حیدری، دبیر اجرایی این همایش با ارایه گزارشی از شکل گیری این همایش، گفت: «همکاران ما در کمیسیون ملی یونسکو در بخش اجرایی پنج ماه است که تلاش می کنند. ورود به رازآلودگی خوشنویسی راحت نیست و ما گرفتار افسون این زیبایی رازآلوده شدیم. نقطه اصلی برگزاری این همایش استقبال هنرمندان بود و علی رغم شرایط کرونا این همایش آغاز با شکوهی داشت.»

وی افزود: «حدود یکسال و نیم پیش که همایش راه ابریشم در شهر همدان برگزار شد این اتفاق مورد توجه مسئولین یونسکو قرار گرفت. دکتر ایوبی پیشنهاد کردند این برنامه ادامه پیدا کند. البته علی رغم کرونا وقفه ای داشتیم اما با تلاش و پیگیری این برنامه اجرایی شد. ما از هر طریقی که ممکن بود با هنرمندان سایر کشورها ارتباط برقرار کنیم.«

حیدری با اشاره به آمار شرکت کشورهای مختلف گفت: «از حدود 30کشور و نزدیک 250هنرمند اثر دریافت کردیم و 650اثر در پنج شب نمایشگاه شان بصورت مجازی برگزار شد. همچنین یک نمایشگاه فیزیکی در مشهد داشتیم و یک نمایشگاهی هم امروز داشتیم و نهم بهمن ماه نمایشگاه حضوری دیگری داریم که اختتامیه این همایش هم هست.»

وی با اشاره به اینکه بیشترین اثر از کشور پاکستان دریافت شده، گفت: پاکستان با 16هنرمند و تعداد 88 اثر بیشترین مشارکت را داشت و آذربایجان با سه اثر و سه هنرمند کمترین مشارکت را داشتند و البته این به معنی عدم استقبال این کشور نیست. همچنین از کشورهای تاجیکستان و افغانستان حضور پررنگی در نمایشگاه و همایش داشتند و به دلیل نزدیکی این کشورها با فرهنگ ایران برای ما مغتنم است.»

پاکتچی: خوشنویسی ایرانی نشان داد در هنر ایرانی محتوا مهمتر از فرم است

پاکتچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو گفت: «حضور ایران در مسیر جاده ابریشم نقطه عطف است و حایز اهمیت است و نقش مهمی را ایفا کرده زیرا این راه شرق و غرب به هم متصل کرده است. ایرانی ها در مسیر راه ابریشم همواره در کنار تجارت، کالا فرهنگ و دانش و هنر صادر کرده اند.»

وی افزود: «اگر بخواهیم جایگاه ویژه در مسیر جاده ابریشم را در نظر بگیریم و در نگاه ایرانی همواره غلبه محتوا بر فرم را داریم. علی رغم اینکه یک جهان فرم زده ممکن است روبرو باشیم هنرمندان ایرانی در گذشته و امروز به روشنی نشان داده اند که همواره برای آنها محتوا مهم است.»

پاکتچی با طرح پیشنهادی گفت: «ما کلیتی به عنوان فلسفه هنر داریم و هنرهای گوناگون هم برای خودشان فلسفه ای دارند اما در فلسفه هنر خوشنویسی کم کار کرده ایم.» وی با اشاره به مروری بر محتوا و تاریخ محتوای خوشنویسی گفت: «خوشنویسی با خلق ادمی شکل گرفته است و خلقت این جهان اصل خوشنویسی است و از نگاه فلسفی این مهم مورد توجه است.هنر خوشنویسی نشان می دهد برلی ایرانی ها همواره هنر با واقعیت بیرونی جهان آمیخته است.»

اول بهمن افتتاحیه نمایشگاه و همایش بین المللی رقص قلم در شهر مشهد مقدس آغاز شد و اختتامیه در نهم بهمن در بازار بزرگ تهران برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار