تاکید رئیس سازمان حج و زیارت بر سلامتی زائران

جمعیت هلال احمر بر اساس تجربه، همخوانی بیشتری با سازمان حج و زیارت دارد

تهران (پانا) - رییس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اهتمام این سازمان به سلامت زائران در تشرف به اعتاب مقدسه و حج گفت مرکز پزشکی حج و زیارت همواره همراه ارزشمندی برای این سازمان در حفظ و تامین سلامت زائران حج و سفرهای زیارتی عتبات مقدسه بوده‌اند.

کد مطلب: ۱۱۵۶۴۷۱
لینک کوتاه کپی شد
تاکید رئیس سازمان حج و زیارت بر سلامتی زائران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، علی رضا رشیدیان در جریان بازگشت مجدد مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر به ساختمان سازمان حج و زیارت ضمن ابراز خرسندی از این امر بیان کرد: سازمان حج و زیارت در راستای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب به زائران در دوره ای از ظرفیت وزارت بهداشت و درمان استفاده می‌کرد و بعد از آن از ظرفیت هلال احمر که در حوزه های اضطراری و بحران ها همیشه خدمت رسان است برای ارائه این خدمات بهره گرفته است.

وی عنوان کرد: در واقع جمعیت هلال احمر به دلیل ظرفیت‌های قابل توجه مردمی در تامین کادر درمانی خود و حضور در شرایط بحران و تجارب مدیریت اجرایی برای خدمات در شرایط کوتاه مدت همخوانی و قرابت بیشتری با ماموریت ها و وظایف سازمان حج و زیارت در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج، عمره گذاران و زائران ایرانی از مبداء تا مقصد و بالعکس دارد.

وی با اشاره به جابجایی این مرکز پزشکی و خروج آن از سازمان حج و زیارت و تاثیرات این فاصله فیزیکی در گذشته گفت: به نظر این فاصله فیزیکی میان سازمان و مرکز پزشکی هرچه کمتر باشد به نفع زائران و حجاج است و بازگشت مجدد آن منشا اثر بیشتری خواهد بود.

رییس سازمان حج و زیارت عنوان کرد : ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران ایرانی با توجه به شرایط جسمی و ویژگی های جسمی مردم ما، شرایط و تفاوتهای کشور مقصد، وضعیت اجرای مناسک و اعمال زیارتی در زیارتگاه‌ها و نیز مسائل خاص حوزه سلامت و احتمالات خاص بهداشتی و درمانی این بخش می طلبد که یک مرکز تخصصی بطور مستمر و هماهنگ با اجرائیات سازمان در راستای حفظ سلامتی حجاج و زوار برنامه ریزی و اقدام کند تا امکان بهره مندی هر بیشتر آنها از ظرفیت‌های دینی، معنوی و اخلاقی از فرصت حج و عمره و زیارت فراهم شود.

وی تصریح کرد: بی شک همراهی و هماهنگی بین بخش های مختلف خدمات اجرایی حج و زیارت از بدو ثبت نام تا اعزام و اسکان و خدمات فرهنگی با برنامه ریزی و نظارت اجرایی بر الزامات بهداشتی و ارائه خدمات درمانی خود اقدامی مهم در راستای بهره مندی هر چه بیشتر زائران از این سفرهای معنوی است.

رشیدیان در ادامه یکی از مهمترین برنامه هایی که زمینه رشد و ارتقا شرایط بهداشتی و درمانی در این حوزه را فراهم می کند، توجه به آموزش زائران و حجاج در راستای خودآگاهی و پیشگیری دانست و گفت: این مهم نیز باید از سوی هیات پزشکی حج و زیارت مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه عدم همراهی، هماهنگی و کار تیمی بین کارگزاران و حوزه بهداشت و درمان می تواند شرایط را برای زائران دشوار کند، گفت: در حالی که هماهنگی ها و ملاحظات بهداشتی و درمانی بعد از ثبت نام در زمان سازماندهی و آموزش ها به طور قطع نتایج بهتری به دنبال دارد.

رییس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: باید تمامی ساز و کارها و برنامه های مدنظر در حوزه زائران حج و سفرهای عتبات به گونه ای دنبال می شود که عزت، کرامت، امنیت و سلامت زائران به همراه بهره مندی از زیارتی معنوی را به همراه داشته باشد که هدف اصلی و محوری فعالیت ماست.

وی با اشاره به بروز بحران کرونا در ادامه به تهیه پروتکل ها و دستورالعمل ها بهداشتی با همکاری وزارت بهداشت و درمان، هلال احمر و ستاد ملی کرونا گفت: همچنین تفاهم نامه های همکاری بهداشتی در خصوص وضعیت اپیدمی کرونا با کشورهای مقصد زیارت با همکاری وزارت امور خارجه نیز تنظیم شده و امید است در صورت نهایی شدن توافقات با کشورهای مقصد، زمینه ارائه خدمات توام با عزت، کرامت، امنیت و سلامت زائران فراهم شود.

رشیدیان وظیفه مرکز پزشکی حج را به جهت شرایط موجود و پراکندگی جغرافیایی دفاتر حج و زیارت سنگین دانست و تاکید کرد: شرایط بحران کرونا موجب می شود که به شدت نسبت به ملاحظات بهداشتی و سلامت زائران حساسیت داشته باشیم.

وی عنوان کرد: تلاش ما آن است که در صورت فراهم شدن امکان سفرهای زیارتی؛ امکان سفری کاملا ایمن فراهم کنیم و به طور قطع موضوع سلامت زائران برای ما حائز اهمیت است و به آن توجه ویژه ای داریم.

رییس سازمان حج و زیارت در جریان بازگشت دوباره مرکز پزشکی حج و زیارت به این مجموعه با حضور جمعی از مدیران سازمان انجام شد از همکاری دکتر همتی رئیس جمعیت هلال احمر و خدمات دکتر سید علی مرعشی رئیس و دیگر اعضای مرکز پزشکی برای تلاش و برنامه ریزی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران قدردانی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار