رونمایی از نی انبان الکترونیک ایرانی در بوشهر

تهران (پانا) - برای نخستین بار در روز سه شنبه سی ام دی ماه 1399 از نی انبان الکترونیک ایرانی به نام «لیانیک» که به همت محسن شریفیان، شاخص ترین نوازنده نی انبان ایرانی طراحی و ساخته شده، در کافه حاج رییس بوشهر رونمایی خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۵۵۹۱۹
لینک کوتاه کپی شد
رونمایی از نی انبان الکترونیک ایرانی در بوشهر

محسن شریفیان دستاورد فناورانه خود در حوزه موسیقی را چنین توصیف می کند: «یکی از اصلی ترین مشکلات در فرآیند یادگیری و تمرین یک آلت موسیقیایی، عدم کنترل و بلند بودن صدای سازها است که گاهی موجب ایجاد مزاحمت برای اطرافیان می شود و همین موضوع، زمان و مکان را برای نوازنده محدود می کند. این چالش در ساز نی انبان به سبب نوای بلند آن، بسیار پررنگ است تا جایی که در آپارتمان ها و‌ محیط های کوچک، عملا تمرین نواختن نی انبان، محال می شود. از این رو با همکاری دوست خوبم مهندس محمد بِهی فرد، یک نی‌انبان الکترونیک ایرانی طراحی کردیم که در هر زمان و مکانی، مجال تمرین نوازندگی را به هنرجو می دهد. این ساز ضمن اینکه وسیله مناسبی برای تمرین انگشتان است، نیاز به کوک کردن ندارد.»
وی همچنین درخصوص فرآیند طراحی و اجرای این پروژه می گوید: «با توجه به شرایط تحریم و عدم دسترسی به محصولات خارجی، بر آن شدیم تا یک نی‌انبان الکترونیک ایرانی در بوشهر طراحی کنیم. لیانیک، نسخه ای بومی از سازی مشابه است که در اروپا برای هنرجویان و اهالی موسیقی، امکان تمرین را فراهم می آورد.»
مهندس بهی فرد از لیانیک به عنوان یک ساز الکترونیک با پردازنده دیجیتال نام می برد که در اولین ورژن این ابزار موسیقیایی، سعی شده تا صدای نت ها نزدیک به نوای اصلی ساز نی انبان باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار