بررسی روند معاملات بورس در هفته اخیر

شاخص کل همچنان بر مدار نزول

تهران (پانا) - شاخص کل بورس این هفته با کاهش بیشتری نسبت به هفته قبل مواجه شد به گونه‌ای که شاخص کل در روز چهارشنبه به عنوان آخرین روز معاملاتی این هفته نیمه ارتفاع ۱.۲ میلیون واحد را هم از دست داد.

کد مطلب: ۱۱۵۴۵۸۴
لینک کوتاه کپی شد
شاخص کل همچنان  بر مدار نزول

کارشناسان معتقدند دلایل منطقی برای افت‌های پی در پی شاخص وجود ندارد. به عقیده آنها هرچند روند بازار سرمایه را باید عرضه و تقاضا مشخص کند اما از آنجایی که آجر نخست این بازار کج گذاشته شد و دخالت‌های دولت در آن دخیل بود، در این روزها هم توقع حمایت از دولت می رود.صاحب نظران بر این باورند که دولت وظیفه دارد بخشی از چند ده هزار میلیارد تومانی که از ابتدای سال تا مرداد‌ماه از بازار تامین کرده را در این روزها به بازار برگرداند؛ اتفاقی که با توجه به قیمت‌های کنونی سهم‌ها، یک سرمایه‌گذاری ارزشمند برای دولت تلقی می‌شود.

افت 24 هزار واحدی شاخص کل در معاملات روز شنبه

شاخص بورس در جریان دادوستدهای روز شنبه بازار سرمایه بیش از ۲۴ هزار واحد افت کرد.

در جریان دادوستدهای روز شنبه 20 دی 99 بازار سرمایه تعداد 11میلیارد و 133میلیون سهم و حق‌تقدم به‌‌ارزش 10هزار و 654میلیارد تومان در یک میلیون و 436هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 24هزار و 808واحدی در ارتفاع یک میلیون و 285هزار و 947واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز شنبه به نام نمادهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان شد و در مقابل نمادهای معاملاتی تولیدی گروه بهمن، تولیدی فولاد سپید فراب کویر و پتروشیمی پردیس با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز منفی را پشت سر گذاشتند به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 6482واحد، کل (هموزن) 765واحد، قیمت (هموزن) 500واحد، آزاد شناور 26041واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به‌ترتیب 21967 و 36698 واحد افت کردند.

در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2میلیارد و 210میلیون ورقه به‌ارزش 4هزار و 185میلیارد تومان در 558هزار نوبت، آیفکس 228واحد افت کرد و در ارتفاع 18هزار و 847واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی سنگ‌آهن گهر زمین، بیمه پاسارگاد و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه شد و در مقابل نمادهای معاملاتی صنعتی مینو، تولید نیروی برق دماوند و فرابورس ایران بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

شاخص بورس یک شنبه 20 هزار واحد رشد کرد

شاخص بورس در جریان معاملات روز یکشنبه 21 دی بازار سرمایه با ثبت رشد ۲۰هزار و ۸۲۲واحدی، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۳۰۶هزار واحد قرار گرفت.

در جریان دادوستدهای روز یکشنبه بازار سرمایه بیش از 10میلیارد و 122میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 11هزار و 33میلیارد تومان در بیش از یک میلیون و 508هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 20هزار و 822واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 306هزار و 714واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز یک شنبه به نام نمادهای معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و سرمایه‌گذاری غدیر شد و در مقابل شرکت‌های صناع پتروشیمی خلیج فارس، پتروشمی پارس و باما با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی مثبت را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 5440واحد، کل (هم‌وزن) 6843واحد، قیمت (هم‌وزن) 4478واحد، آزاد شناور 28867واحد و شاخص‌های‌ بازار اول و دوم 19339 و 27758 واحد رشد کردند.

در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2میلیارد و 829میلیون ورقه به‌ارزش 5هزار و 291میلیارد تومان در 731هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 227واحد رشد کرد و در ارتفاع 19هزار و 75واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی صنعتی مینو، فولاد هرمزگان جنوب و ذوب آهن اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های بانک دی، بیمه کوثر و بیمه تجارت نو بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

شاخص بورس دوشنبه 5 هزار واحد افت کرد

شاخص بورس در جریان دادوستدهای روز دوشنبه 22 دی بازار سرمایه بیش از ۵ هزار واحد افت کرد.

در جریان دادوستدهای روز دوشنبه بازار سرمایه تعداد 10میلیارد و 461میلیون سهم و حق‌تقدم به‌‌ارزش 11هزار و 158میلیارد تومان در یک میلیون و 438هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 5هزار و 375واحدی در ارتفاع یک میلیون و 301هزار و 245واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز دوشنبه به نام نمادهای ملی صنایع مس ایران، ایران خودرو و پالایش نفت اصفهان شد و در مقابل نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، ایران ترانسفو و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.

در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 3میلیارد و 292میلیون ورقه به‌ارزش 14هزار و 83میلیارد تومان در 766هزار نوبت، آیفکس 99واحد رشد کرد و در ارتفاع 19هزار و 174واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی صنعتی مینو، پلیمر آریا ساسول و فولاد هرمزگان جنوب شد و در مقابل نمادهای معاملاتی سنگ آهن گهر زمین، پتروشیمی زاگرس و تولید نیروی برق دماوند بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

افت بیش از 40 هزار واحدی شاخص کل در معاملات روز سه‌شنبه

شاخص کل در بازار بورس روز سه‌شنبه 23 دی ۴۰ هزار و ۶۲۷ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به عدد یک میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید.

در معاملات روز سه‌شنبه بیش از هفت میلیارد و ۴۷۲ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۸۷ هزار و ۲۶۶ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۶ هزار و ۱۶۵ واحد کاهش به ۴۶۳ هزار و ۱۹۴ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با چهار هزار و ۳۵ واحد افت به ۳۰۳ هزار و ۱۳۸ واحد رسیدند.

شاخص بازار اول ۳۵ هزار و ۱۹ واحد و شاخص بازار دوم ۶۳ هزار و ۶۵۹ واحد کاهش داشت.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد تولیدی فولاد سپید فراب کویر (کویر) با ۲۱۱ واحد، داده گستر عصر نوین های وب (های وب) با ۱۳۵ واحد، تامین سرمایه لوتوس پارسیان (لوتوس) با ۱۱۰ واحد، بانک خاورمیانه (وخاور) با ۷۱ واحد، همکاران سیستم (سیستم) با ۵۷ واحد و نورد و قطعات فولادی (فنورد) با ۴۸ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با سه هزار و ۹۹ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با دو هزار و ۹۹۲ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با دو هزار و ۷۱۲ واحد، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با یک هزار و ۶۲۷ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و ۵۶۹ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یک هزار و ۲۴۸ واحد، گسترش نفت و گاز پارسان (پارسان) با یک هزار و هفت واحد و بانک ملت (وبملت) با ۹۸۸ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند.

بهساز کاشانه تهران (ثبهساز)، لیزینگ پارسیان (ولپارس)، سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد)، سرمایه گذاری سیمان تامین (سیتا) و تامین سرمایه امین (امین) درگروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

گروه خودرو هم در معاملات روز سه شنبه صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۴۴۳ هزار برگه سهم به ارزش هشت هزار و ۷۱۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.

افت بیش از 30 هزار واحدی شاخص کل در معاملات روز چهارشنبه

شاخص بورس در جریان دادوستدهای روز چهارشنبه بازار سرمایه بیش از ۳۰ هزار واحد افت کرد.

در جریان دادوستدهای روز چهارشنبه 25 دی بازار سرمایه تعداد 10میلیارد و 892میلیون سهم و حق‌تقدم به‌‌ارزش 10هزار و 250میلیارد تومان در یک میلیون و 300هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 30هزار و 842واحدی در ارتفاع یک میلیون و 229هزار و 880واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز چهارشنبه به نام نمادهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان شد و در مقابل نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، ارتباطات سیار ایران و سرمایه‌گذاری دارویی تامین با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 8058واحد، کل (هم‌وزن) 8406واحد، قیمت (هم‌وزن) 5500واحد، آزاد شناور 40759واحد و شاخص‌های‌ بازار اول و دوم 26018 و 50305 واحد رشد کردند.

در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2میلیارد و 364میلیون ورقه به‌ارزش 14هزار و 906میلیارد تومان در 599هزار نوبت، آیفکس 381واحد افت کرد و در ارتفاع 18هزار و 320واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پلیمر آریا ساسول، سنگ آهن گهر زمین و صنعتی مینو شد و در مقابل نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، توسعه مسیر برق گیلان و بیمه کوثر بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار