رصد قابل توجه سهامداران و ناشران بازار سرمایه طی چند ساله گذشته

تهران (پانا) - رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از رشد قابل توجه سهامداران بازار سرمایه طی چند سال گذشته خبر میدهد و می گوید در حال حاضر، حدود ۵۰ میلیون نفر، سهامدار ۷۰۰ شرکت پذیرفته‌شده در بازار‌های مختلف بورس و فرابورس هستند و طبیعی است که همه سهامداران نتوانند در تصمیمات خرد و کلان شرکت‌ها دخالت مستقیم داشته باشند و همین واقعیت، اهمیت نمایندگان تصمیم گیر در شرکت‌ها را بیش‌ازپیش، نشان می‌دهد.

کد مطلب: ۱۱۵۳۷۲۹
لینک کوتاه کپی شد
رصد قابل توجه سهامداران و ناشران بازار سرمایه طی چند ساله گذشته

به گزارش بازار سرمایه؛ حسن قالیباف اصل با اشاره به اینکه اخیراً، در بحث قیمت‌گذاری دستوری برخی از محصولات، مسائلی مطرح شد که نهایتاً، با مخالفت نهاد‌های ناظر و اجرایی بورس مواجه شد، تأکید کرد: هیئت مدیره شرکت‌ها، قوی‌تر از همیشه، فقط قوانین بازار سرمایه را ملاک عمل قرار دهند و از راهکار‌های بورسی پیروی کنند.

وی افزود: اخیراً نیز با تأکید مجدد، ناشران را ملزم کرده‌ایم، در قیمت‌گذاری عرضه محصولات، ضمن پایبندی به قانون، صرفه و صلاح سهامداران را مبنا قرار دهند و مطالبه جدی و همیشگی ما رعایت این اصل مهم است و پیگیری قضایی تخلفات را وظیفه ذاتی خود می‌دانیم.

قالیباف‌اصل گفت: سازمان بورس بر عملکرد ناشران نظارت کامل دارد و برای اجرای حمایت خود از جمعیت میلیونی سهامداران، مطابق مواد ۵۱ و ۵۲ قانون بازار اوراق بهادار، در برخورد با متخلفان احتمالی، حتی لحظه‌ای غفلت و مصلحت‌اندیشی را جایز و روا نمی‌داند.

وی یادآور شد: مفاد متعدد قانون تجارت، ازجمله ماده ۱۴۲ نیز صراحتاً به این موضوع می‌پردازد. رعایت اصل نمایندگی سهامداران، نه‌فقط مطالبه به‌حق سهامداران از اعضای هیئت مدیره، بلکه مطالبه همیشگی و قانونی سازمان بورس و اوراق بهادار از آنان نیز بوده و خواهد بود. زیرا بر اساس قانون، یکی از وظایف اصلی این سازمان، صیانت از حقوق سهامداران است.

قالیباف‌اصل گفت: وظیفه اعضای هیئت مدیره ها، اتخاذ بهترین تصمیم‌ها برای پیشبرد امور و تقویت منافع شرکت‌هاست و انجام این وظیفه امکان‌پذیر نیست، جز آنکه تصمیم‌ها، برخاسته از قوانین و قواعد بورسی باشد و از فشار‌های غیرقانونی بیرونی و منفعت‌جویی‌های احتمالی فردی یا گروهی، تأثیر نپذیرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: از همه نهاد‌ها و افراد خارج از بورس که با هیئت مدیره شرکت‌ها ارتباط کاری دارند نیز انتظار داریم، خواسته‌های خود از شرکت‌ها و پیشنهادهایشان را در چارچوب قانون و وظایف تعریف‌شده برای شرکت‌ها مطرح کنند تا امکان تعامل سازنده و هم‌افزایی پایدار و روزافزون فراهم آید.

وی با اعلام اینکه در چند سال گذشته، بازار سرمایه هم از نظر تعدد ناشران و هم از نظر تعداد سهامداران رشد قابل‌توجهی داشته، تصریح کرد: در حال حاضر، حدود ۵۰ میلیون نفر، سهامدار ۷۰۰ شرکت پذیرفته‌شده در بازار‌های مختلف بورس و فرابورس هستند و طبیعی است که همه سهامداران نتوانند در تصمیمات خرد و کلان شرکت‌ها دخالت مستقیم داشته باشند و همین واقعیت، اهمیت نمایندگان تصمیم گیر در شرکت‌ها را بیش‌ازپیش، نشان می‌دهد.

قالیباف‌اصل ادامه داد: تقریباً، اکثر تصمیم‌های مهم بر عهده اعضای هیئت مدیره شرکت‌هاست. به همین دلیل در علوم مالی و حسابداری، اعضای هیئت مدیره را امانتداران و متولیانی می‌دانند که با اتخاذ سیاست‌های درست و نظارت اخلاقی و قانونی، شرکت‌ها را به سمت آینده‌ای پایدار و سودآور، هدایت می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار