یک کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد:

نگهداری ارز در خارج از شبکه بانکی ممنوع شود

تهران( پانا) - کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید 35 میلیارد دلار ارزخانگی در کشور وجود دارد که اگر با مکانیسم‌هایی از جمله ممنوعیت نگهداری ارز در خارج از شبکه‌ بانکی مواجه شود نقش مهمی در کاهش نرخ ارز در بازار و افزایش عرضه خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۵۳۷۰۱
لینک کوتاه کپی شد
نگهداری ارز در خارج از شبکه بانکی ممنوع شود

حمیدرضا جهانیان در نشستی خبری با اشاره به مشکلات ساختاری که در اقتصاد کشور وجود دارد، عنوان کرد:‌ این مشکلات موجب شده است تا گردش نقدینگی در بازارهای واسطه‌ای زمینه‌ساز کاهش ارزش پول ملی شود.

جهانیان با بیان اینکه دولت هر سال در بودجه میزان درآمد ارزی را تعیین و براساس آن دخل و خرج‌های بودجه‌ای را تعیین می‌کند، اظهار کرد:‌ کمیسیون تلفیق ارقام متفاوت نرخ ارز در بودجه 1400 را تغییر داده و با تک‌نرخی کردن ارز نرخ آن را از 11 هزار و 500 تومان پیشنهادی دولت به 17 هزار و 500 تومان افزایش داده است و برآورد می‌شود که تاثیرات منفی بر روی قیمت کالا و خدمات در سال آینده داشته باشد.

وی تاکید کرد:‌ اگر نرخ ارز با این رقم بسته شود سال سختی برای مردم در پیش رو خواهد بود و نرخ بسیاری از کالا و خدمات با افزایش شدید مواجه خواهد شد.

جهانیان با اشاره به نوسانات نرخ ارز در بازار طی یک سال گذشته اظهار کرد:‌ اشتباه بزرگ این بود که برای جذب سرمایه ریالی دولت اقدام به فروش ارز در بازار کرد و این شرایط موجب ذخیره‌سازی دلار توسط مردم شد و براساس آخرین برآوردها 35 میلیارد دلار ارز خانگی و 300 تن طلا ذخیره شده است.

این کارشناس اقتصادی با تاکید براینکه نگهداری ارز در خارج از سیستم بانکی باید ممنوع شود، اظهار کرد:‌ ارز جمع‌آوری شده توسط مردم باید با پیش‌بینی مکانیسم‌هایی از خانه‌ها خارج و در حساب‌های ارزی ذخیره شود و می‌توان گفت با ذخیره‌سازی ارز و طلای خانگی به نوعی تورم ایرانی ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز به معنای کاهش ارزش پول ملی است، تصریح کرد:‌ افزایش نرخ ارز تعادل در بسیاری از بازارهای کالایی را برهم زده است بنابراین باید تمهیداتی اندیشیده شود تا نگهداری ارز در خارج از حساب‌های ارزی بانکی ممنوع شود.

جهانیان تاکید کرد:‌ اگر بانک مرکزی به دنبال ایجاد ثبات در بازار ارز است باید از اعمال مجازات برای نگهداری ارزهای خانگی استقبال کند.

جهانیان با تاکید براینکه فروش ارز نباید ابزاری برای تامین کسری بودجه و هزینه‌کرد ریالی آن باشد، خاطرنشان کرد:‌ کوتاهترین مسیر برای تامین کسری بودجه فروش ارز در بازار بوده است و اکنون باید گفت که نرخ ارز واقعی نیست و نرخ واقعی آن درمحدوده 3 هزار و 500 تومان است.

وی عنوان کرد:‌ اگر حتی 20 درصد از ارز خانگی روانه بازار شود به معنای عرضه 7 میلیارد دلار ارز به بازار است که در کاهش قیمت ارز موثر خواهد بود بنابراین با مصوبه یا قانونی مبنی بر ممنوعیت نگهداری ارز در خارج از سیستم بانکی می‌توان زمینه بازگشت و عرضه ارز به بازار را فراهم کرد.

جهانیان در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه 85 هزار فرآورده از نفت تولید می‌شود، عنوان کرد: آمریکا کشوری است که 33 درصد از صادرات کل جهان را برعهده دارد و برای این میزان تولید روزانه به 25 میلیون بشکه نفت نیازمند است که تولدی آنها 10 میلیون بشکه است و نیاز به واردات روزانه 15 میلیون بشکه نفت وجود دارد.

وی با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران در شاهراه جهان گفت:‌ 35 درصد از انرژی جهان روزانه از تنگه هرمز عبور می‌کند و ایران با توجه به منابع و ذخایر، ظرفیت‌های بالایی برای رشد اقتصادی دارد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی در کشور اظهار کرد:‌ ژاپن یکی از نخستین کشورهایی است که پس از جنگ جهانی و باوجود آثار مخرب جنگ در این کشور توانست با تکیه بر توان داخلی به یکی از مطرح‌ترین کشورهای جهان با رشد اقتصادی مناسب دست یابد.

وی با بیان اینکه مجازات‌ها در ایران بازدارنده و متناسب با مسئولیت افراد نیست،‌اظهار کرد:‌ اگر فردی که مسئول است و تصمیم اشتباه او موجب زیان به مردم و فعالان اقتصادی می‌شود مجازاتی متناسب با آن داشته باشد از بروز خطاهای عمدی و سهوی بسیاری جلوگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه تنها راه نجات کشور اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی است،‌گفت : ثروت دولت باید از صنعت خارج و بسمت رفاه تامین اجتماعی و مسکن ورود کند.

جهانیان با تاکید براینکه سرمایه مردم بسمت صنعت و تولید و بورس هدایت شود، تصریح کرد: تا این دو سرمایه جایگزین یکدگر نشوند این بحرانها همچنان ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد:‌ تا سرمایه دولت از صنعت خارج و به مسکن و رفاه اجتماعی ورود نکند و سرمایه مردم جایگزین در صنعت نشود وضعیت اقتصاد کشور اصلاح نخواهد شد

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد:‌ مسئولان اجرای واقعی اصل ۴۴ قانون اساسی که همه ساله مورد تاکید رهبر معظم انقلاب را جدی بگیرند و مدیران دولتی دست از شرکتهای دولتی بردارند و به مردم واگذار کنند.

وی تاکید کرد:‌ اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی استفاده از داشته‌های خودمان از جمله نخبگان جوانان، معادن و ذخایر کشور است که در قالب تعاونی‌های توسعه می‌توان سرمایه خرد مردمی را تبدیل مالکیت صنعتی کشور نمود.‌

جهانیان با تاکید براینکه حباب دلار باعث سوءاستفاده فرصت طلبان شده است، تصریح کرد: برخی بدون هراس با هر قیمتی کالای مورد نیاز مردم را عرضه می‌کنند. این بی انصافی حتی به بقالی‌ها و کسب و کارهای خرد هم سرایت کرده و در حالی که کالا با دلار ۴۲۰۰ کالا وارد شده است اما با دلار ۳۰ هزارتومانی محاسبه و عرضه می‌شود و مجازاتها برای فرصت‌طلبان و محتکرین بسیار پائین تر از جرمشان است.

مدیرعامل شرکت نفت پارس طلایه با اشاره به فعالیت شرکت نفتی پارس طلایه از سال 1379 اظهار کرد:‌ این شرکت نفتی تنها شرکتی است که از آمریکا غرامت دریافت کرده است به این دلیل که محموله 10 کانتینری لوازم حفاری و پالایشگاهی این شرکت به مقصد نرسید و با طرح شکایتی به دادگاه ایران غرامت تعیین شد و تاکنون 10 میلیون دلار از این غرامت دریافت شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار