اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از کشف اولین ویروس انگلیسی کرونا در ایران تا تداوم آلودگی هوای پایتخت

تهران (پانا) - کاهش روند شیوع کرونا در کشور، کشف ویروس انگلیسی کرونا در ایران، تشدید آلودگی هوای تهران و کلانشهرهای کشور، تصویب لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت در دولت و ارسال پرونده هواپیمای اوکراینی تا پایان ماه به دادگاه بخشی از مهم‌ترین اخبار اجتماعی در هفته‌ گذشته بوده است.

کد مطلب: ۱۱۵۳۰۶۴
لینک کوتاه کپی شد
از  کشف اولین ویروس انگلیسی کرونا در ایران تا تداوم آلودگی هوای پایتخت

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع کرونا تا کنون یک میلیون و ۲۶۱ هزار و ۹۰۳ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۵۵ هزار و ۸۳۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند و یک میلیون و ۴۰ هزار و ۵۲۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که روند شیوع ویروس کرونا در ایران طی هفته‌ای که گذشت نزولی شد و تعداد قربانیان این ویروس دو رقمی شد.

در هفته‌ای که سپری شد، پس از اینکه دو هفته تمام مناطق کشور از وضعیت قرمز کرونا خارج شده بود، مجددا 4 شهرستان در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند و بر اساس آخرین تحلیل‌ها، ۴ شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

کشف ویروس انگلیسی کرونا در ایران

در هفته‌های اخیر شاهد انتشار اخبار زیادی درباره گونه جدیدی از کرونا در بریتانیا بودیم که سرعت شیوع بسیار بالایی دارد. این گونه جدید باعث خانه‌نشینی میلیون‌ها نفر در بریتانیا شده و به کشورهای دیگر هم سرایت کرده است. این گونه جدید با سرعت بالایی در مناطق مختلف بریتانیا مانند لندن در حال شیوع است و در حالی که کرونای انگلیسی تنها منحصر به این منطقه بود، در کشورهایی مانند ایتالیا، دانمارک و حتی استرالیا هم شناسایی شده است. خیلی از کشورها از جمله ایران، پروازها به سمت این کشور را لغو کرده‌اند. در هفته‌ای که گذشت سعید نمکی، وزیر بهداشت از شناسایی اولین فرد مبتلا به ویرس جهش یافته انگلیسی در کشور خبر داد و تاکید کرد که مردم وحشت نکنند چون اوضاع تحت کنترل است.

ارسال پرونده هواپیمای اوکراینی تا پایان ماه به دادگاه

در هفته‌ای که سپری شد یکی دیگر از نشست‌های سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد. ارسال پرونده هواپیمای اوکراینی به دادگاه تا پایان ماه، صدور کیفرخواست برای 6 نفر از متهمان پرونده روح الله زم، پیگیری حقوقی پرونده ترور شهید سلیمانی، توضیح درباره حکم مهدی جهانگیری، توضیح درباره پرونده دختر آبادانی، آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی، آخرین وضعیت پرونده حسن رعیت و آخرین وضعیت پرونده عیسی شریفی از جمله مهم‌ترین اخبار حوزه قضا بود که غلامحسین اسماعیلی آنها را تشریح کرد.

هفته دودی تهران و کلانشهرهای کشور

شاخص کیفیت هوا در کلانشهر تهران و سایر کلانشهرهای کشور در هفته‌ای که گذشت در وضعیت قرمز قرار گرفت و در کلانشهر تهران 19 ایستگاه در وضعیت قرمز قرار گرفت. در پی تشدید آلودگی هوا کمیته اضطرار آلودگی هوا در پایتخت تشکیل شد و در این جلسه پیشنهاد شد که پایتخت دو روز تعطیل شود اما در نهایت این پیشنهاد تصویب نشد.

تصویب لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت در دولت

لایحه «تأمین امنیت زنان در برابر خشونت» سال 90 از سوی مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تدوین شد. لایحه‌ای که در ابتدا 5 فصل و 92 ماده داشت اما پس از 6 بار ویرایش در آذر سال 91 به 5 فصل و 81 ماده تغییر پیدا کرد. تغییراتی که همچنان ادامه داشت تا اینکه لایحه مذکور پس از 3 سال بازنویسی، در دولت یازدهم به 5 فصل و 77 ماده تغییر یافت. این لایحه به دلیل دارا بودن موارد جزایی برای بررسی به قوه‌ قضاییه ارسال و نهایتا در شهریورماه سال 98 به دولت بازگشت داده شد و نام این لایحه به «صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت» تغییر یافت. این لایحه سرانجام در هفته‌ای که سپری شد در دولت به تصویب رسید. معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در حساب توئیتری خود نوشت: «حاصل تلاش ده‌ها حقوقدان، قاضی، مدیر و مقامات قوای مجریه و قضاییه تقدیم زنان شایسته و صبور ایرانی؛ لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت امروز پس از صدها نفر ساعت کارشناسی در دولت تصویب شد.»

ماجرای قطع 2 هزار اصله درخت

قطع دو هزار درخت در پارک ملی کرخه برای سیل‌بندی 6 کیلومتری در این منطقه واکنش‌های زیادی را داشته است که به گفته کارشناسان محیط زیست با اجرای این پروژه بخش بزرگی از این منطقه حفاظت شده تخریب می‌شود. استان خوزستان چند سالی است با وقوع سیل‌های خسارت‌بار مواجه است و اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان مدیریت بحران در این استان نیز نتوانسته باعث جلوگیری از سیل شود. اخیرا پیمانکاران در منطقه حفاظت شده کرخه با مجوز ستاد بحران استان خوزستان به منظور ایجاد سیل بند و برای جلوگیری از سیل، 2 هزار اصله درخت را تخریب کرده‌اند که این مساله با واکنش کارشناسان و فعالان حوزه محیط زیست روبرو شده است. ساخت این سیل بند با مجوز سازمان مدیریت بحران در این استان صورت می‌گیرد و بنا به گفته کارشناسان با اجرای این پروژه 11 هکتار از این منطقه تخریب می‌شود. برای اجرای این پروژه تاکنون دو هزار درخت در پارک ملی کرخه قطع شده و برای تکمیل آن به قطع سه هزار درخت دیگر نیاز است یعنی برای ساخت یک سیل بند ماسه‌ای به قطع 5 هزار درخت نیاز است. حال اینکه استان خوزستان با مشکلات محیط زیستی از جمله گرد و غبار مواجه است و بنا به گفته کارشناسان محیط زیست تخریب درختان کرخه می‌تواند حرکت شن‌های روان را در منطقه تسریع کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار