در مراسم افتتاحیه سرای فرهنگ و قرآن آیت‌الله هاشمی مطرح شد؛

جوادی آملی: آیت الله هاشمی از فرزند به امام خمینی نزدیکتر بود

ایازی: فضای امروز قم به تداوم نگاه آقای هاشمی نیاز دارد

تهران (پانا)-عصر امروز با حضور شماری از علما و اساتید حوزه و چهره های فرهنگی و سیاسی، سرای فرهنگ و قرآن آیت‌الله هاشمی در قم افتتاح شد.

کد مطلب: ۱۱۵۲۷۷۹
لینک کوتاه کپی شد
جوادی آملی: آیت الله هاشمی از فرزند به امام خمینی نزدیکتر بود

این خانه که منزل قدیمی مرحوم آیت‌الله هاشمی در قم بوده است، در مراسمی با سخنرانی محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و آیات و حجج اسلام مرتضی جوادی آملی، جعفری گیلانی، سید ضیاء مرتضوی و محمدعلی ایازی بازگشایی شد و سخنرانان با بیان خاطراتی از آقای هاشمی رفسنجانی، از افتتاح این سرا استقبال کردند.

در این مراسم آیت‌الله مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی، استاندار و شهردار قم و نمایندگانی از بیوت مراجع معظم تقلید حضور داشتند.

مرحوم آیت‌الله هاشمی از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۵ که ناگزیر شد بدلیل تعقیب ساواک قم را رها کرده وبه تهران هجرت کند، در این منزل اسکان داشت و بسیاری از فعالیتهای نهضت امام خمینی مانند زمینه سازی برای مرجعیت امام (ره) پس از رحلت آیت الله بروجردی، انتشار نشریات بعثت و انتقام و جلسات روحانیون فعال در مبارزه از همین منزل سازماندهی می شد.

پس از رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی وبرای ترویج فرهنگ قرآنی، بویژه استفاده از تفسیر ۲۳جلدی راهنما و اثر ۳۱ جلدی فرهنگ قرآن، خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی، تصمیم گرفتند این خانه به سرای فرهنگ و قرآن تبدیل گردد تا مورد استفاده پژوهشگران قرآنی و طلاب علاقمند به علوم قرآنی قرار گیرد و با بازسازی و مرمت این خانه که قدمت ۶۰ ساله دارد، سرای فرهنگ و قران آیت الله هاشمی رفسنجانی عصر امروز افتتاح شد.

خاطرات آیت الله جعفری گیلانی از نگرانی امام در مورد سلامتی آیت الله هاشمی

در مراسم افتتاح سرای فرهنگ و قرآن قم در بیت تاریخی مرحوم آیت‌الله هاشمی، آیت الله جعفری گیلانی، رئیس اسبق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، به بیان خاطراتی از مبارزات و شکنجه های آیت الله هاشمی رفسنجانی در زندان رژیم شاه، پرداخت.

وی با اشاره به قدرت مدیریت هاشمی رفسنجانی، گفت: در دوره تبعید امام، مدیریت نهضت با ایشان بود و نفوذی داشت که بزرگانی چون آیت‌الله ربانی شیرازی و دیگران هر طرحی او می‌داد، قبول می‌کردند.

گیلانی با اشاره به تاثیرگذاری هاشمی در هر محیطی گفت: وقتی آقای هاشمی را به سربازی بردند، فضای سربازخانه را متحول کرد و از حقوق سربازان دفاع کرد. در زندان وقتی احمد رضایی را کشتند، سخنرانی قرایی در ترحیم او کرد. روز عاشورا در زندان گفت باید دسته راه بیندازیم و مارکسیست‌ها و لنینیستها و چریکهای فدایی همه شرکت کردند داغتر از ما شعار می دادند و هیچ کس در بند زندان نماند.

وی با اشاره به شجاعت هاشمی رفسنجانی افزود: سال 53 معلوم بود اگر به ایران برگردد، او را خواهند کشت، اما به ایران بازگشت و بلافاصله دستگیر شد.

به گفته او، در دوران دفاع مقدس، یکبار مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به خط مقدم جنگ و جبهه رفتند که امام وقتی مطلع شدند از شدت نگرانی شب را نخوابیدند و به حاج احمد آقا گفتند باید آقای هاشمی برگردد چون کشور و انقلاب به او نیاز دارد.

جوادی آملی:آیت الله هاشمی قهرمان صلح برای نظام اسلامی بود

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی فرزند ارشد آیت‌الله العظمی جوادی آملی هم اقدام خانواده آیت‌الله هاشمی برای راه اندازی مرکز فرهنگ و قرآن را اقدامی شایسته خواند و گفت: مرحوم آیت‌الله هاشمی در عین اینکه یک اندیشمند، سیاستمدار، مبارز، قرآن پژوه و دارای اخلاق نیکو بود، و در عین زحماتی که برای دفاع مقدس کشید، یک قهرمان صلح برای نظام اسلامی بود.

وی پیچیده‌ترین واژه این دوران را "جمهوری اسلامی" دانست و افزود: این که چگونه همه مردم را فرا بخوانیم و زیر خیمه اسلام و جمهوریت باشند. آنچه امام می‌خواست، جمهوریت و اسلامیت بود. تفکیک جمهوریت از اسلامیت، بزرگترین آسیبی است که کشور را به چالش می‌کشد. اینکه بگوییم جمهوری اسلامی و حکومت اسلامی را دنبال کنیم، راه امام و هاشمی نیست.

رئیس مرکز علوم وحیانی اسرا تاکید کرد: اندیشه بزرگ امام که آقای هاشمی همه چیزش را برای آن داد، نیازمند تبیین فلسفی، کلامی و فقهی است. نظام اسلامی باید مبتنی بر یک فقه به روز و بازسازی شده باشد، در حالیکه هنوز فقه مناسباتش را با جهان پیدا نکرده است.

ایازی: در سرای فرهنگ و قرآن آیت‌الله هاشمی، به ارائه آثار ایشان بسنده نشود

در بخش دیگری از این برنامه، حجت الاسلام والمسلمین ایازی از همکاران مرحوم هاشمی در تدوین تفسیر راهنما در سخنان کوتاهی گفت: با آقای هاشمی صحبت بود که در پیشگاه الهی چه برای عرضه داری؟ می‌گفت یک افتخارم این است که توانستم جنگ را به پایان ببرم و دیگری تفسیر راهنماست که در شرایط سخت زندان نوشتم.

وی توصیه کرد در سرای فرهنگ و قرآن آیت‌الله هاشمی، به ارائه آثار ایشان بسنده نشود، بلکه همان حرکت و نگاه آقای هاشمی که در فضای امروز قم هم بسیار مورد نیاز است دنبال شود و یک کار قرآنی با این تفکر تقویت شود؛ بخصوص که می‌بینیم امروز به جای اندیشه چه چیزهایی ترویج می‌شود.

مرتضوی:هیچ کس مثل هاشمی در حل مشکلات فقهی و قانونی کشور نکوشید

آیت الله سید ضیاء مرتضوی هم به عنوان آخرین سخنران برنامه تاکید کرد:از نظر نزدیکی به امام خمینی و مورد اعتماد امام بودن و نیز تاثیرگذاری بر ایشان، نظیری همچون مرحوم آیت الله هاشمی وجود ندارد. هرچند نقش دیگران را نفی نمی‌کنم.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم با طرح این ادعا که هیچ کس مثل آقای هاشمی در حل مشکلات فقهی و قانونی کشور تلاش نکرد، افزود: او با روشن بینی و آینده نگری، باب‌های خوبی را در فقه گشود. او دلایل این توفیق هاشمی، روشن بینی و جامع نگری، اعتقاد به حاکمیت فقه، شناخت الزامات مهم حکومت و جامعه، جایگاه هاشمی در مدیریت کشور و بویژه مجلس و ارتباط نزدیک و اعتماد امام به ایشان بود.

به گفته مرتضوی، یشان نقش مهمی در بررسی چالشهای فقهی جمهوری اسلامی داشت و یکی از مسایل که باید از نگاه فقهی بررسی شود و آقای هاشمی هم به آن اشاره کرده است، معنای فقهی دولت کشور در عصر ما و تفاوت دو مفهوم ملت و امت است.

وی در پایان سه پیشنهاد مطرح کرد: تدوین مکتب سیاسی هاشمی، حضور فعالتر علاقمندان آقای هاشمی در رسانه‌ها و فضای مجازی به دلیل نیاز جامعه به اندیشه ایشان و سوم: تدوین و نگارش دانشنامه هاشمی رفسنجانی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار