رئیس سازمان امور عشایر ایران:

عشایر در ابعاد سیاسی، اجتماعی و رفاهی باید تقویت شوند

۵۹ درصد از سرزمین جغرافیایی ایران در اختیار عشایر است

شیراز (پانا)- به گفته رئیس سازمان امور عشایر ایران، جمعیت عشایر نسبت به جمعیت شهری و روستایی زیاد نیست ولی 29 درصد دام ، 34 میلیون هکتار مراتع معادل 59 درصد از سرزمین جغرافیایی در اختیار عشایر است که همواره هم و غمشان تولید است که معیشت و رفاه مردم مد نظرشان است.

کد مطلب: ۱۱۵۲۵۰۷
لینک کوتاه کپی شد
عشایر در ابعاد سیاسی، اجتماعی و رفاهی باید تقویت شوند

علایی مقدم در جلسه شورای عشایری شهرستان فراشبند ادامه داد: از این رو عشایر بیشترین فایده و اثرگذاری در اقتصاد کشور را دارند.

او افزود: یکی از دغدغه‌های دولت، تامین گوشت قرمز است که به طور کلی در کشور معادل هشتصد و 60 هزار تن گوشت قرمز استفاده می شود و 35 درصد گوشت قرمز از منابع دام سبک توسط عشایر تامین می شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: عشایر نقش اساسی پدافند غیرعامل در حفظ امنیت و کیان کشور را دارند و تمام امنیت مرزی کشور را مدیون عشایر هستیم و این تنها به خاطر سلاح غیرت و تعصب به مملکت، وابستگی به انقلاب، امام و خون شهدا است، بنابراین باید مورد حمایت قرار گیرند.

علایی مقدم با بیان اینکه سازمان امور عشایر در برهه‌های قبل به گونه‌ای تعریف شده بود که فقط ارائه خدمات و پشتیبانی به کوچندگان عشایر را انجام می داد، گفت: با تلاش‌های بسیار زیادی که در سالهای اخیر انجام شده به یک سازمان فنی و مهندسی تبدیل شده که باید در تمام ابعاد زندگی عشایر نقش ایفاد کند.

او افزود: سازمان امور عشایر، اتحادیه عشایری و تعاونی‌ها همواره باید تلاش و توان خود را به کار گیرد تا که عشایر از ابعاد سیاسی، اجتماعی، رفاهی تقویت شوند.

رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: اقتصاد عشایر مسئله مهمی است و باید تامین شود تا سطح رفاه و معیشت عشایر بالا برود و بتوانند از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنند.

وی با توضیح اینکه شاخص های برخورداری از آب پایدار سالم و بهداشتی تا قبل از انقلاب 5 درصد بوده و بعد از انقلاب اسلامی به 43 درصد رسیده است افزود: در سال 98 و 99 این شاخص به 63 درصد رسیده است و این به خاطر استفاده درست از ظرفیت های قانونی به نفع عشایر است.

علایی مقدم گفت: در کشور 66 هزار کیلومتر ایلراه عشایری وجود دارد که 12 هزار کیلومتر از این ایلراه ها در اختیار عشایر استان فارس است که باید تلاش شود از ظرفیت های قانونی استفاده کرد تا ایلراه ها مرمت و بازسازی شود.

رییس سازمان امور عشایر در مورد آب پایدار سالم و بهداشتی و پکیج های خورشیدی اعتباراتی را به عشایر شهرستان فراشبند اختصاص داد تا عشایر از این نعمت‌ها و ظرفیتها استفاده بهینه را داشته باشند.

نماینده مردم شهرستانهای فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای عشایری ادامه داد: همه افتخارم این است که خود از جنس عشایر هستم و به طور کامل عشایر را درک کرده، تمام تلاش خود را در مجلس جهت رفاه عشایر بکار می گیرم تا عشایر بتوانند از تمام ظرفیت های قانونی استفاده کنند.

در ادامه نیاز به نقدینگی بیشتر در حوزه آبرسانی، افزایش سهمیه تسهیلات گوشت قرمز، تخصیص کد آبادی، مرمت و مخلوط‌ریزی وآسفالت جاده خرمایک دشت پلنگ، تخصیص اعتبارات ارزش افزوده به اداره کل امور عشایر، افزایش سهمیه پنل خورشیدی، تصویب قانون برای مرتفع کردن مشکلات عشایر به صورت ساختاری و ریشه ای مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار