ماجرای تجمع گروهی اهالی تئاتر در برابر مجلس چه بود؟

تهران (پانا)- رئیس کانون نمایشگران خیابانی می‌گوید تجمع اهالی تئاتر مقابل مجلس به این دلیل بود که نامه‌هایی که برای وزارت ارشاد و بعضی از وزارتخانه‌ها ارسال شده بود بی‌جواب بودند، بنابراین اهالی تئاتر به‌صورت دوستانه و کاملا فرهنگی در مقابل درهای خانه ملت مطالبتشان را درخواست کردند.

کد مطلب: ۱۱۵۲۳۰۶
لینک کوتاه کپی شد
ماجرای تجمع گروهی اهالی تئاتر در برابر مجلس چه بود؟

گروهی از هنرمندان تئاتر در برابر مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و در بیانیه‌ای به «۱۰ ماه بیکاری مطلق» و وضعیت اسفناک زندگی خود اشاره کردند. آنها خواستار بودجه حمایتی برای اهالی تئاتر شدند. این تجمع در سکوت برگزار شد. گروهی از اهالی تئاتر، متشکل از اعضای هیات مدیره مرکزی خانه تئاتر و نمایندگان هیات مدیره انجمن‌های گوناگون صبح یکشنبه ۱۴ دی (۴ ژانویه) در برابر ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. آنها پیش از این تجمع بیانیه‌ای در رابطه با وضعیت معیشتی این صنف از هنرمندان و درخواست‌هایشان را به نمایندگان مجلس ارائه داده بودند.

شهاب راحله کارگردان تئاتر و رئیس کانون نمایشگران خیابانی در گفت‌وگو با پانا درباره این اتفاق گفت: «ماهیت اعتراض دیروز همانطور که از پلاکاردها مشخص بود مطالبات صنفی، مدنی و رسیدگی به اوضاع معیشت و کاری هنرمندان تئاتر بود. از اسفندماه سال 1398 تا به امروز هیچ اتفاقی از لحاظ کاری برای هنرمندان تئاتر رخ نداده است. البته اگر منصفانه نگاه کنیم فکر کنم برای ده ماه نزدیک به یک میلیون و پانصدهزار تومان به کسانی که عضو صندق اعتباری هنر بودند تعلق گرفت. همچنین یک میلیون تومان به همت خانه تئاتر و بنیاد مستضعفان و کسانی که عضو خانه تئاتر بودند داده شد درصورتی که جمعیت تئاتریان بیش از اینهاست.»

او ادامه داد: «تجمع ما در مقابل مجلس شورای اسلامی به این دلیل بود که نامه‌‌هایی از سوی خانه تئاتر به وزارت ارشاد و بعضی از وزارت‌خانه‌ها تقدیم شد اما هیچ پاسخی دریافت نکردیم که البته مهمترین ارگان هم همان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.»

راحله خاطرنشان کرد:«درنهایت تصمیم هیئت مدیره این شد که به صورت آرام و منظم با رعایت حریم مجلس شورای اسلامی و حفظ پروتکل‌های بهداشتی به صورت کاملا فرهنگی و دوستانه در مقابل خانه ملت قرار بگیرند و مطالباتشان را به گوش نماینده‌های مجلس برسانند.»

شهاب راحله همچنین از رسانه‌ها خواست آنطور که شایسته است اعتراض اهالی تئاتر را اطلاع رسانی کنند و به یاد داشته باشند که تئاتریان 10 ماه است که هیچ فعالیتی نداشته‌اند. او یادآور شد این موضوع برای هنرمند یعنی مرگ و برای فرهنگ یعنی بسیار بسیار بسیار مرگ!

قابل ذکر است؛ این هنرمندان در بیانیه خود از نمایندگان مجلس خواسته‌اند تا «در راستای توجه به معیشتِ خانواده‌ی کلانِ تئاتر در سراسرِ ایران، حقوق ایامِ بیکاری و تسهیلاتِ بیمه و درمان و دارو در نظر گرفته شود».

در این بیانیه همچنین خواسته شده است: «جهتِ تولید آثار نمایشی، و رفعِ خسارت‌های ناشی از شیوعِ ویروسِ کرونا، برای تمامِ گروه‌ها، اعم از حرفه‌ای و دانشجویی، صحنه‌ای و خیابانی، کودک ‌و نوجوان، عروسکی، آئینی و سنتی بودجه‌ مکفی و در شأن اختصاص یابد».

این بیانیه به تحمل بیش از 10ماه «بیکاری مطلق» هنرمندان تئاتر اشاره کرده و خواستار «تخصیص کمک‌های مالی بلاعوض و وام‌های با سود کم برای خانواده شریف تئاتر» شده است.

«تعیین مستمری برای سرپرستِ خانوارهای کم‌بضاعت و پرداخت اجاره‌های معوقه‌ی مسکنِ آنان» از جمله خواسته‌های این صنف از هنرمندان است. از سوی دیگر، بیانیه خواستار افزایش بودجه حمایتی تولید تئاتر در کشور شده است.

این بیانیه از سوی «جامعه بزرگ تئاتر ایران» می‌گوید: «کشوری که تئاتری پویا ندارد، فرهنگ در آن رو به زوال و سقوط است. وجودِ تئاتر در یک سرزمین نشان از مردم‌سالاری و آزادی بیانِ آن سرزمین دارد.» این تجمع در سکوت برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار