نحوه اجرای آرای دیوان عدالت اداری در سازمان تأمین اجتماعی

تهران (پانا) - مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با صدور دستور اداری بر لزوم اجرای آراء قطعی شعب و آراءهیات عمومی دیوان عدالت اداری در این سازمان تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۱۵۲۲۰۶
لینک کوتاه کپی شد
نحوه اجرای آرای دیوان عدالت اداری در سازمان تأمین اجتماعی

به گزارش سازمان تامین اجتماعی، در دستور اداری صادر شده توسط دکتر مصطفی سالاری به مدیران واحدهای اجرایی تأمین اجتماعی سراسر کشور آمده است: درخصوص لزوم اجرای آراء قطعی صادره از دیوان عدالت اداری در ظرف مهلت مقرر قانونی، مقتضی است با در نظر گرفتن نکات ذیل نسبت به اجرای آراء هیات عمومی دیوان عدالت اداری همچنین آراء قطعی و دستور موقت های صادره از شعب دیوان عدالت اداری اقدام شود:

الف‏-اجرای آراء قطعی شعب دیوان عدالت اداری

۱‏‏- طبق ماده (۱۰۷) قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری که مقرر کرده کلیه اشخاص و مراجع مذکور در ماده (۱۰) قانون مکلفند آراء دیوان را پس از ابلاغ به فوریت اجرا کنند و با عنایت به ماده (۱۰۸) آن مبنی بر اینکه محکوم علیه باید ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ نسبت به اجرای رای یا کسب رضایت محکوم له اقدام کند؛ بنابراین اصل بر اجرای احکام قطعی صادره از دیوان عدالت اداری است و می بایست ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ اجرا شود.

۲‏-در موارد استثنائی که اجرای رای به سبب مخالفت و مغایرت آشکار با قانون بنا به تشخیص امور حقوقی استان با مانع قانونی آشکاری مواجه است، امور حقوقی استان ملزم است بلافاصله پس از ابلاغ دادنامه قطعی صادره حسب مورد درخواست اعمال طرق فوق العاده موضوع مواد (۷۵)، (۷۹)، (۱۱۳)، (۱۱۵) و... را ضمن درخواست توقف اجرای رای مطرح و پیگیری کند.

۳‏- با توجه به اینکه اعمال طرق فوق العاده مانع اجرای دادنامه قطعی صادره نیست؛ لذا چنانچه مغایرت رأی با قانون و درخواست توقف اجرای دادنامه پذیرفته نشود واحدهای اجرایی مکلفند بلافاصله نسبت به اجرای رای اقدام کنند.

۴‏- واحدهای اجرائی مکلفند پس از اجرای رای، نتیجه را ضمن ارسال مستندات به واحدهای حقوقی استان اعلام و در صورتی که واحد حقوقی استان رای را اجرا شده بداند؛ مراتب را به اجرای احکام منعکس کرده و چنانچه نظر بر عدم اجرا داشته باشد موارد نقص را به واحد اجرائی جهت اجرا و اقدام ارسال کند. در هر صورت نظر واحد های حقوقی در خصوص نحوه اجراء ملاک عمل خواهد بود.

ب‏-آراء هیات عمومی دیوان عدالت اداری

‏۱‏- با توجه به اینکه مطابق قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری به خصوص ماده (۸۹) آن دستگاه‌های اجرائی ملزم به اجرای تمامی آراء صادره از هیات عمومی دیوان عدالت اداری هستند، از سوی دیگر بنابر ماده (۹۳) قانون مذکور ، اشخاصی که خود را در اجرای آراء هیات عمومی ذینفع می‌دانن، می‌توانند در صورت عدم اجرای آن تقاضای استنکاف مسؤول مربوطه را ارائه دهند. بنابراین آراء هیات عمومی دیوان عدالت اداری لازم الاجرا بوده و معاونت‌ها و ادارات تخصصی مکلفند تمهیدات لازم جهت اجرای آن در سازمان را فراهم کنند.

۲‏- معاونت‌ها و حوزه‌های تخصصی مرتبط با هر یک از آراء مذکور می‌بایست ترتیبی اتخاذ کنند که در موضوعاتی که هیات عمومی دیوان عدالت اداری رسیدگی و رای صادر کرده ‌است؛ بدون نیاز به طرح دعوی از سوی اشخاص ذینفع، آراء مذکور اجرا شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار