ناشر برگزیده کتاب رشد: جامعه ما از سودآوری مطالعه باخبر نیست یا به آن اهمیت نمی‌دهد

آموزش و پرورش برای تقویت کتابخانه‌های آموزشگاهی باید کتاب‌های برگزیده را برای تمامی واحدها خریداری کند

تهران (پانا) - یکی از ناشران برگزیده جشنواره کتاب رشد معتقد است همه نهادهایی که دست اندرکار تربیت هستند در گرایش جامعه به کتابخوانی نقش دارند و در صورت افول کتابخوانی شکست‌های بسیار بزرگی در عرصه‌های مختلف در انتظار ماست.

کد مطلب: ۱۱۵۲۰۴۷
لینک کوتاه کپی شد
ناشر برگزیده کتاب رشد: جامعه ما از سودآوری مطالعه باخبر نیست  یا به آن اهمیت نمی‌دهد

یک سال از آغاز پاندمی کرونا گذشت و کمتر نهاد و سازمان و کسب و کاری است که از این رویداد جهانی متاثر نشده و متناسب با اقتضائات اجتماعی آن دستخوش تغییر و تحول نشده باشد. کتابخوانی و صنعت نشر از جمله نهادهایی است که در نگاه اول به نظر می‌رسد از این رویداد هم آسیب دیده و هم منتفع شده باشد. هوشمندی مدیران صنعت چاپ و نشر در ارائه خدمات متناسب با محدودیت‌ها و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی باعث افزایش فروش کتاب در شرایط پاندمی می‌شود اما آیا این موضوع در همه جوامع صادق است یا این افزایش اقبال به مطالعه و خرید کتاب تنها شامل حال جوامع کتابخوان خواهد شد؟ آنچه می‌خوانید گفت‌وگوی پانا با سید مهدی صاحب فصول، مدیر نشر «نوشته» ناشر برگزیده جشنواره کتاب رشد از استان اصفهان است که به موضوع تاثیرپذیری صنعت نشر از تبعات پاندمی و تغییر روش‌ها و رویکردهایی که به مثبت‌شدن این آثار می‌انجامد پرداخته است.

پاندمی کرونا چگونه بر صنعت نشر تاثیرگذاشته و فضای کتابخوانی و خرید و فروش کتاب چگونه از این رویداد متاثر شده است؟

کرونا تأثیرات مثبت منفی بسیاری در امور جاری داشته است و مخصوصا برای ناشران می‌تواند بسیار درس آموز باشد. اول اینکه ناشران باید در تولیدات خود خیلی بیشتر به نیازها و درخواست جامعه توجه کنند؛ زیرا با محدود شدن زمان عرضه مستقیم کتاب در فروشگاه‌ها و مخصوصا عدم برگزاری نمایشگاه‌ها، مردم امکان مراجعه مستقیم به کتاب را کمتر دارند و بسیاری افراد، اگر کتابی را نبینند، ابتیاع نمی‌کنند. بنابراین ناشران باید برای بازاریابی حتما یک کتابشناسی توصیفی به مراجعه کنندگان خود ارائه دهند تا مردم بتوانند از طریق آنها به کتاب مورد درخواست خود دست یابند. ناشران باید بتوانند کتاب‌های خود را از طریق سایت‌های موجود یا سایت اختصاصی خود عرضه کنند تا اقشاری از جامعه که به این امکان دسترسی دارند، بتوانند به خواسته خودشان برسند.

در کنار بازار کتاب، مراجع عمومی مثل کتابخانه‌ها چگونه تحت تاثیر پاندمی قرار گرفته‌اند؟

برای دانش‌آموزان و دانشجویان، وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی باید کتابخانه‌های غنی‌ را فراهم کنند و برای بقیه مردم کتابخانه‌های عمومی باید به سرعت گسترش یابند و تقویت شوند. در غیر این صورت مردم ما که بسیار کم‌خوان هستند همین مقدار را هم مطالعه نمی‌کنند و در این صورت شکست‌های بسیار بزرگی در عرصه‌های مختلف در انتظار ماست. در اینجاست که نقش خیرین در کمک به دولت برای تقویت کتابخانه‌ها بسیار پر رنگ خواهد بود.

باتوجه به اینکه ناشر برگزیده جشنواره کتاب رشد در سال‌های اخیر هستید و کتاب‌های شما در فهرستگان رشد قرار می‌گیرد، همکاری با آموزش و پرورش چگونه در کار شما اثرگذار بوده است؟

در مورد تأثیرگذاری آموزش و پرورش در کار ما به صورت مستقیم می‌توان گفت تقریبا هیچ و شاید به طور غیرمستقیم هم بتوان گفت تقریبا هیچ. اما چرا؟ در مورد اول انتخاب ناشر باید در میزان فروش تأثیر بگذارد که ما حداقل به دو دلیل محرومیم. اول اینکه ما به قولی شهرستانی هستیم و پایتخت نشینان چنان مسیرها را بسته اند که به ما فرصتی نمی‌رسد و اگر بودجه ای باشد و یا امکانی فراهم بیاید همان جا مصرف می‌شود. مثلا سال گذشته برای رویداد «پنجاه هزار نمایشگاه» که که از طریق ادارات آموزش و پرورش در کل کشور برگزار شده بود، به ما اطلاع رسانی نشد. امسال هم هنوز جوابی درخصوص برگزاری نمایشگاه به ما نداده اند و تازه اگر هم برگزار شود دانش‌آموزی نیست که کتاب بخرد. دوم وزارت آموزش و پرورش برای تقویت کتابخانه‌های آموزشگاهی باید کتاب‌های برگزیده را برای تمامی واحدها خریداری کند. تاثیرات غیرمستقیمی که ممکن است همکاری با آموزش و پرورش و برگزیده شدن در جشنواره های رشد بر کار ما داشته باشد معرفی در کتابنامه رشد است که با هدف الگوگیری در خرید کتاب واحدهای آموزشی و اولیای دانش‌آموزان منتشر می‌شود، اما متأسفانه این کتابنامه و راه‌های دسترسی به آن برای بسیاری نامکشوف مانده است.

آیا در جشنواره امسال شرکت می‌کنید؟

البته ما باز هم در جشنواره شرکت می‌کنیم و تمامی آثار چاپ اول خود را- که تاکنون منتشر کرده ایم - برای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ارسال کرده ایم که شامل کتاب‌های روانشناسی، تعلیم و تربیت و داستان و شعر و کتب علمی برای کودکان بوده است.

آیا گناه کتابخوان نبودن جامعه متوجه دستگاه تعلیم و تربیت آن جامعه است؟

گناه کتاب نخواندن جامعه به عهده آموزش عالی و ارشاد اسلامی و روحانیت و شهرداری‌ها و تمام افرادی است که در جامعه به نوعی دست اندر کار تربیت هستند. برای کتابخوان کردن جامعه یک همت همگانی و عزم عمومی لازم است تا جامعه بیابد که مطالعه در تمامی امورات روزمره تأثیرگذار و به نفع اقتصادی همه است. متأسفانه جامعه ما از سودآوری مطالعه اصلا باخبر نیست و یا به آن اهمیت نمی‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار