نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ؛

شیخ محمد خیابانی روحانی و مجاهدِ انقلابی بود

تبریز(پانا) _ نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: عده ای با تحریف تاریخ در تلاش هستند عنوان شیخ و روحانی از نام عالم مبارز شیخ محمد خیابانی حذف شود اما وی چهره ای مجاهد و روحانی بود.

کد مطلب: ۱۱۵۱۹۳۰
لینک کوتاه کپی شد
شیخ محمد خیابانی روحانی و مجاهدِ انقلابی بود

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم درجلسه کمیته روحانیت ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شیخ شهید محمد خیابانی با بیان اینکه در مسیر مبارزه بی امان با طاغوت همیشه یک چهره روحانی هدایت گر مردم بوده است گفت: شهید خیابانی در هر شرایطی مطابق با نیاز انقلاب، روش هایی برای تحقق اهداف ملت مسلمان بکار می‌گرفت، یک زمان با زبان گویا و ایـراد خـطابه‌ها و نطق‌های آتشین و گاهی با به دوش کشیدن اسلحه و زمانی با اعتراض و استقامت شکست ناپذیر، در مسیر مبارزه با استبداد گام برمی داشت.

امام جمعه تبریز شیخ محمد خیابانی را عالم فقه، اصول، هیات، نجوم عنوان کرد و افزود: شیخ شهید خیابانی در صف اول مبارزه و همپای مردم از محبوبیت خاصی برخوردار بود و از جمله کارهای مهم که در تـبریز انجام داد خـلع محمد علی میرزا از مقام سلطنت بود.

وی خاطرنشان کرد: پس از استقرار مشروطه، شیخ محمد خیابانی به نمایندگی از طرف مردم تبریز وارد مجلس شورای ملی شد که در دوره اول و دوم نمایندگان مجلس استعمار روس و انگلیس قطع کردند.

نماینده ولی فقیه در استان قرارداد ننگین روس و انگلیس را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این قرارداد ایران به سه منطقه شمال برای روس، جنوب به انگلیس و مرکز بیطرف تقسیم میشد که نمایندگان مبارز مجلس ملی از جمله شیخ محمد خیابانی آن را لغو کردند و بـخاطر الغـای آن، استعمار با دست محمد علی میرزا مجلس را به تـوپ بـست تا امور مملکتی راکد بماند.

امام جمعه تبریز افزود: مردم که سالهای پرتجربه مبارزه تنباکو و مشروطه را پشت سر گذاشته بودند، بـه ایـن سـادگی از پای ننشستند و مبارزه را تا فرار محمد علی میرزا و پناهندگی او به تـزار روس ادامه دادند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه شیخ محمد خیابانی فرزند راستین اسلام و تبار سرور آزادگان امام حسین (ع) بود گفت: نطق‌های آتشین این عالم مجاهد و مبارز فراموش شدنی نیست و برای احیاء جایگاه علمی، دینی و مبارزاتی این شهید والامقام برگزاری همایش‌ها بزرگداشت بسیار ارزشمند و ضروری است.

حجت الاسلام میر تاج الدینی رئیس ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در این نشست با تاکید بر بازخوانی اندیشه‌های شیخ شهید خیابانی گفت: ابعاد وجودی شهید خیابانی گسترده است و جای تامل زیادی دارد بطوریکه این عالم مجاهد ۱۰۰ سال پیش صاحب یک روزنامه بوده و فعالیت‌های درون مرزی و برون مرزی در حوزه قفقاز داشته است.

کنگره بین‌المللی بزرگداشت شهید شیخ محمدخیابانی به منظور بررسی علمی ابعاد شخصیت، اندیشه و مبارزات ضد استعماری و ضد استبدادی وی در انقلاب مشروطیت ایران و نهضت آزادیستان و تبیین جایگاه مبارزات وی در هویت ایرانی قرار است ماه آینده در تبریز و تهران برگزار شود.

شیخ محمد خیابانی (۱۳۳۸-۱۲۹۷ ق) عالم و مبارز دوران مشروطیت و از نمایندگان مردم آذربایجان در مجلس آن دوره بود که در سال ۱۲۹۹ شمسی در راه مبارزه با استعمار، توسط مزدوران داخلی به شهادت رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار