قصه سام و ستایش در ویرانه‌های کیانپارس

تهران (پانا) - دو انفجار زنجیروار در کمتر از 3 ماه ساکنان اهواز را شوکه کرده است. در حادثه بیستم مهرماه که در بازارچه عامری رخ داد، 5نفر کشته شدند. حادثه تلخ و دردناکی بود.

کد مطلب: ۱۱۵۱۹۲۸
لینک کوتاه کپی شد
قصه سام و ستایش در ویرانه‌های کیانپارس

به‌گزارش شهروند،‌ تعداد کشته‌ها زیاد بودند و وضعیت 9 مصدوم به شدت حاد. با این حال مدیرعامل آتش‌نشانی اهواز معتقد است ابعاد انفجار خیابان ۱۵ کیانپارس که روز جمعه دوازدهم دی‌ماه رخ داد، وحشتناک‌تر و فجیع‌تر بود. حادثه مرگبار مهرماه از یک خانه دو طبقه آغاز شده بود. آوار انفجار، شدت کمتری داشت. عملیات آواربرداری 210 دقیقه طول کشید. حادثه صبح جمعه کشته‌های کمتری داشت. اما موج انفجار یک مجتمع 15 طبقه را نشانه گرفته بود. طبقات بالایی روی طبقات پایینی ساختمان ویران شده بودند. همین هم شد عملیات طولانی‌تر شد. 13ساعت عملیات نجات طول کشید. نیروهای امدادی پس از گذشت 3دقیقه از وقوع انفجار خود را به حادثه رساندند. آوار روی آوار بود. از آن مجتمع 15 طبقه‌ای تنها اسکلت ساختمان باقی مانده بود. کانون انفجار طبقه دوم بود. همان واحدی که پدر و مادر و دو کودک 12ساله و 7ساله‌شان زندگی می‌کردند. آدینه سیاهی برای ساکنان مجتمع بود و سیاه‌تر برای خانواده آقای عبداللهی. همان خانواده ساکن طبقه دوم.

ثانیه‌های وحشت

آتش‌نشانان با همراهی امدادگران 40 ساکن وحشت‌زده مجتمع را در همان دقایق نخست از ساختمان خارج کردند. اما اطلاعات نشان می‌داد ۱۰ زن، مرد و کودک زیر آوار مدفون شده‌اند. دقایق که نه، ثانیه‌ها برای تیم‌های امدادگر حکم نجات بودند. زندگی‌ها با گذر هر ثانیه گره خورده بود. تأخیر در امدادرسانی زندگی آن 3 زن و 5 مرد و دو کودک را به مخاطره می‌انداخت. حجم تخریب بالا بود. آوار 5 طبقه روی طبقه اول هوار شده بود. نیروهای امدادی در گام نخست آواربرداری را کلید زدند. 144آتش‌نشانان در ساعات ابتدایی حادثه خود را به مجتمع تلی از خاکستر رسانده بودند. امدادگران هلال‌احمر هم، موازات با نیروهای سرخپوش اهواز، عملیات نجات را آغاز کردند.

اشک‌های تلخ مادر

60 دقیقه گذشته بود، تیم‌های امدادی از ویرانه‌های مجتمع بزرگ خیابان کیانپارس توانستند با تجهیزات فنی و سگ‌های آنست هلال‌احمر، 7نفر را نجات دهند. در میان نجات‌یافتگان زنی وجود داشت، مجروح و سوخته. ‌درصد سوختگی بالایی داشت، اما با چشمان نگران به دنبال دو کودک و همسرش بود. سام 7ساله، ستایش 12ساله و همسر 45ساله‌اش. سوختگی و جراحت توان صحبت را گرفته بود. اشک می‌ریخت. به سختی چند کلمه‌ای را در کنار هم‌قطار کرد. همین جملات این مادر کودکانش را به زندگی برگرداند اما سرنوشت پدر بچه‌ها غم‌انگیز تمام شد.

نجات سام

ثانیه به سرعت از کنار هم می‌دویدند. لحظات تنگ بود. وقتی دستگاه زنده‌یاب مجهز به آندوسکوپی در آن مخروبه جمعه، حیات را نشان داد آواربرداری با احتیاط‌تر پیش رفت. همزمان صدای ناله‌های خفیفی می‌آمد. ناله کودکی بود. همه آمدند. امدادگر و آتش‌نشان، تیم‌های نجات بالا سر کور سوی امید بودند. آواربرداری صدا را رسا‌تر می‌کرد. صدا از سالن پذیرایی طبقه اول بود. آوار طبقه سوم و دوم روی کودک ریخته بود. اما پسربچه اهوازی میان آن کوه سنگ و مصالح هنوز نفس می‌کشید. او را بیرون کشیدند محتاطانه روی برانکارد گذاشتند. پسربچه 7ساله‌ای بود. کوچک با تنی نحیف اما در ویرانه‌های خانه‌شان با مرگ مبارزه کرده بود و زنده ماند. سام کودک همان مادر گریان نجات‌یافته ساختمان بود. مادر که توسط مأموران اورژانس به بیمارستان منتقل شده بود، حالا نوبت سام بود. او هم تحویل تیم اورژانس مستقر در حادثه شد.

نفس‌های امیدبخش ستایش

اما هنوز اثری از ستایش و پدرش نبود. باید عملیات نجات ادامه پیدا می‌کرد. مأموریت نفسگیر میان خشت‌ خشت آن ساختمان غول‌پیکر خیابان کیانپارس. چشمان گریان مادر از دیدِ نجاتگران محو نمی‌شد. مادر سوخته مجروح طبقه دوم ساختمان. امدادگران با نجات هر مصدومی تلاش بیشتری برای ادامه عملیات می‌کردند تا ثانیه‌ها از دست نرود. اتاق خواب طبقه اول هم جایی بود که مأموران آخرین نجات‌یافته ساختمان را پیدا کردند. او ستایش بود، دختر 12ساله خانواده عبدللهی. خواهر سام. معجزه انفجار یکی پس از دیگری رخ می‌داد. ستایش هم زنده بود. صدای کمک‌خواهی دخترک از میان خاک و سنگ و خشت نجاتگران را به تکاپو انداخت. بار دیگر آواربرداری در محل دفن ستایش آغاز شد. دخترک هم همانند برادر و مادرش نجات یافت. نفس‌هایش امیدبخش بود.

گور پدر در طبقه منفی یک

آخرین ساکن این مجتمع اما عملیات طولانی‌تری به خود اختصاص داد. قبر آقای عبداللهی پدر خانواده در طبقه منفی یک بود. او به دلیل موج انفجار و آوار از طبقه دوم به منفی یک پرتاب شده بود و سقوط کرده بود. امدادگران وجب به وجب ساختمان 15 طبقه را به دنبال پدر گشتند. 12ساعت گذشت تا اینکه با گور مرد 45ساله در طبقه منفی یک مواجه شدند. اما سرنوشت پدر خانواده تلخ بود. او در این انفجار زندگی‌اش را داد. تاب نیاورده بود. ساعت 24 و30 دقیقه بامداد شنبه بود که عملیات به پایان رسید.

آواری وحشتناک و فجیع

قنبرزاده، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز درباره این حادثه تلخ می‌گوید: «انفجار وحشتناکی بود، حتی وحشتناک‌تر از حادثه عامری. انفجار عامری در منطقه ویلایی رخ داده بود که ساختمان‌ها با تراکم کمی کنار هم قرار داشتند. اما در این حادثه یک مجتمع دچار تخریب شده بود، مجتمعی با وسعت بالا. تخلیه گاز هم در طبقه دوم رخ داده بود، موج این انفجار حتی ساختمان‌های کناری را هم نشانه گرفته بود. ساختمان کاملا مهندسی‌ساز بود. ساختمان استاندارد‌های لازم را داشت. 4 طبقه در این حادثه کاملا تخریب و به طبقات پایینی آوار شده بود. اما اسکلت ساختمان کاملا سالم بود. حوادث زیادی را در ساختمان‌ها شاهد هستیم که با یک آتش ساده کل ساختمان ویران می‌شود. اما ناگفته نماند که ساختمان دیگر جای سکونت نبود. ما با پایان عملیات محل حادثه را به عوامل انتظامی تحویل دادیم.

هلال احمر در کنار آتش نشانان

شاپور باقری هم رئیس هلال‌احمر شعبه اهواز که از ابتدای حادثه در صحنه حضور داشت، به «شهروند» گفت: «این حادثه ساعت ۱۱ و ۳۳دقیقه روزجمعه واقع در خیابان ۱۵ غربی فاز دوم کیانپارس رخ داد. در پی انفجار یک مجتمع مسکونی در اهواز بر اثر نشست گاز، 10نفر کشته و مصدوم شدند.»

در پی وقوع این حادثه، یک تیم واکنش سریع و دو تیم امدادونجات از جمعیت هلال‌احمر به منطقه اعزام شدند. همچنین با توجه به حجم آوار تیم آنست (سگ‌های زنده‌یاب) وارد منطقه شدند. عملیات جست‌وجو از ظهر جمعه تا حدود ساعت ۲۳و ۳۵دقیقه ادامه داشت. وقتی پس از ساعت‌ها جست‌وجو پیکر بی‌جان محمدامین عبداله‌زاده ۴۵ساله از زیر آوار خارج شد، عملیات امدادونجات هم پایان یافت.

اهواز روی خط انفجار

حوادث آتشین پرسروصدا به همین‌جا ختم نمی‌شود. در 8ماهه امسال، 17 انفجار در اهواز رخ داده است. 53نفر مصدوم شدند و 7 اهوازی جان‌شان را از دست داده‌اند. بیشترین علل وقوع آن نشت گاز شهری، نشت گاز از اجاق، نشت گاز آبگرمکن و کپسول گاز اعلام شده است. این در حالی است که سال گذشته در اهواز، ۹ مورد انفجار رخ داده بود انجارها کشته نداشت اما ۱۱ نفر مصدوم شدند. کارشناسان بیشترین علت این حوادث را انفجار گاز شهری، سیلندر و پیک نیک اعلام کردند؛

نکات ایمنی را رعایت کنید

قنبری در ادامه به لزوم رعایت نکات ایمنی در خصوص وسایل گازسوز اشاره می‌کند و می‌گوید: «هوای کافی باید برای سوختن کامل به بخاری گازسوز برسد. وجود روزنه‌های زیر درب‌ها برای این منظور مفید است. همچنین بخاری، آبگرمکن و شومینه باید به دودکش دارای کلاهک H در پشت‌بام متصل باشد.»

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با اشاره به اینکه قرار گرفتن پرده، لباس، رختخواب، ظروف پلاستیکی و سایر اشیا قابل اشتعال در مجاورت بخاری می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود، ادامه داد: «در صورتی که برای مدت طولانی از منزل خارج شویم باید شیر اصلی گاز را ببندیم. هرگز از شیلنگ‌های بلند و تبدیل‌های غیر استاندارد برای رساندن گاز به نقاط مختلف ساختمان استفاده نکنیم.»

گام‌های حیات بخش

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز در خصوص چهار اقدام اولیه در زمان استشمام بوی گاز هم گفت: «ابتدا باید ساکنان را مطلع کرده تا به طور سریع محل نشت گاز را ترک کنند. در مرحله دوم فیوز برق را دور از محل نشت گاز و از قسمت کنتور قطع کنند. همچنین نسبت به بستن شیر اصلی گاز اقدام کنند. در نهایت با شماره‌های اضطراری ۱۹۴ و ۱۲۵ تماس بگیرند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار