دبیر جبهه تربیتی انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با پانا:

بسیاری از مدارس پایگاه‌های خدمات اجتماعی هستند

تهران (پانا) _ دبیر جبهه تربیتی انقلاب اسلامی شخصیت حاج قاسم سلیمانی را الگویی در مکتب تربیتی انقلاب اسلامی دانست که رشد و تعالی او در این مکتب انجام شده است.

کد مطلب: ۱۱۵۱۷۲۰
لینک کوتاه کپی شد
بسیاری از مدارس پایگاه‌های خدمات اجتماعی هستند

یکی از مهم‌ترین اقدامات نظام تعلیم و تربیت ایران برای پرورش نسل آینده‌سازِ جامعه معرفی الگوهایی به عنوان نمونه تربیت تمام‌ساحتیِ مورد نظرِ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است تا از این طریق مثال‌هایی عینی و ملموس و واقعی برای تربیت انسانِ موردنظر این نظام تربیتی برای ارائه داشته باشد. شهدای انقلاب و دفاع مقدس نیز همواره جز الگوهای موردنظر دستگاه آموزش و پرورش کشور بوده‌اند و شهید حاج قاسم سلیمانی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نمونه نسل تراز انقلاب اسلامی است که طی یک سالی که از شهادتش می‌گذرد به عنوان الگو و اسوه انسان برتر در نظام تعلیم و تربیت ایران به نسل جوان کشور خصوصا دانش‌آموزان کشور معرفی شده است.

حجت الاسلام حامد تقدیری مسئول مدارس اسلامی صدرا و دبیر جبهه تربیتی کودک و نوجوان انقلاب اسلامی متشکل از مجموعه‌های دانش‌آموزی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به نقش تربیتی شخصیت و مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در نظام تعلیم و تربیت کشور اظهار کرد: «سوالی که مطرح است این است که شهید سلیمانی، که یک نظامی میانسال بودند، چگونه می‌توانند الگوی کودکان و نوجوان جامعه باشند و سوال دوم این است که شهید سلیمانی چگونه می‌تواند الگوی مناسبی برای دختران جامعه باشند. همانطور که حضرت مقام معظم رهبری فرمودند ما در اینجا با مکتب شهید سلیمانی و مدرسه شهید سلیمانی مواجهیم؛ حال باید ببینیم این مکتب در مواجهه با دانش‌آموزان و دختران چگونه عمل می‌کند.»

وی ادامه داد: «مدرسه تنها با یک کلاس درس شکل نمی‌گیرد؛ یعنی حداقل باید سه کلاس درس برای تشکیل یک مدرسه وجود داشته باشد. بنابراین زمانی که از مدرسه شهید سلیمانی حرف می‌زنیم یعنی کلاس درس‌های متعدد باید در این مدرسه وجود داشته باشد.»

شخصیت شهید سلیمانی نشان می‌دهد چگونه یک فرد عادی می‌تواند در جاده انقلاب اسلامی رشد و تعالی پیدا کند

تقدیری در مورد ویژگی‌های شخصیتی شهید سلیمانی که در مکتب تربیتی او الگوی دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت گفت: «شهید سلیمانی یک فرد عادی بود که در یک خانواده عادی رشد پیدا کرد؛ اما مسیری را در جاده انقلاب طی کرد تا به این حد از رشد و تعالی رسید که این گونه همگان حاضرند در راه او جان بدهند و راه او را دنبال کنند. بنابراین شخصیت ایشان نشان می‌دهد چگونه یک فرد عادی می‌تواند در جاده انقلاب اسلامی رشد و تعالی پیدا کند تا جایی که تبدیل به یک فرمانده شود و دشمن برای مقابله با او مستقیماً دست به عمل بزند.»

آشنایی با ابعاد شخصیتی حاج قاسم سلیمانی

وی در ادامه خطاب به تمام دانش‌آموزان درباره الگوهای شخصیتی شهید سلیمانی گفت: «دانش‌آموزان ما، دختران و پسران ما باید بدانند که شهید سلیمانی انسانی مهربان بود. باید بدانند که او انسانی پر امید بود؛ انسانی در اوج جنگ و سختی‌ها هرگز امید خود را به مقاومت از دست نمی‌داد. شهید سلیمانی در موقعیت‌هایی از جبهه و جنگ قرار گرفته است که شاید جبهه مغلوبه بوده است، اما ایشان با امیدی که داشتند توانستند مقاومت کنند. بچه‌های ما باید بدانند که شهید سلیمانی دغدغه مردم را در وجود خود داشت به همین دلیل در میان اتفاقاتی همچون سیل خود شخصاً به کمک مردم می‌رفت. همچنین بچه‌های ما باید بدانند که شهید سلیمانی یک انسان نمونه در خانواده خود بود و با والدین و فرزندان و اعضای خانواده خود ارتباط بسیار خوبی داشت. بچه‌های ما بدانند که او یک فرمانده خوب بود و درباره زیردستان خود همیشه با دقت عمل می‌کرد؛ او فرماندهی نبود که تنها به زیردست خود امر و نهی کند، بلکه ارتباطی مبتنی بر رشد و تعالی با آنها برقرار می‌کرد.»

دبیر جبهه تربیتی انقلاب اسلامی در مورد ویژگی‌های تربیتی شهید سلیمانی گفت: «اگر همه ویژگی‌های تربیتی شهید سلیمانی را درون یک سبد بگذاریم و آن را سر کلاس درس شهید سلیمانی ببریم، این ویژگی‌ها دیگر دخترانه یا پسرانه نیستند. یعنی دختران هم با الگو قرار دادن شهید سلیمانی می‌توانند به فعالیت‌های اجتماعی بپردازند.»

وی افزود: «مثلاً دانش‌آموزان دختر ما در ایام کرونا ماسک تولید کردند همچنین با کمک هایی همچون تولید اقلام غذایی به رفع بحران کمک کردند و این اختصاص به یک مدرسه یا یک شهر یا روستا ندارد و در کل کشور شاهد این حرکت هستیم. این ویژگی‌ها همگی ازجمله ویژگی‌های مکتب تربیتی انقلاب است. به نظر من جبهه خدمات اجتماعی دختران ما در آموزش و پرورش یک جبهه قوی است.»

رشد و تعالی تربیتی در سایه جبهه تربیتی انقلاب اسلامی

مسئول مدارس اسلامی صدرا با اشاره به اهمیت جبهه تربیتی انقلاب در حوزه تعلیم و تربیت کشور گفت: «خدمات و فعالیت‌های جهادی دانش‌آموزان انقلاب اسلامی در مدارس ما یک جبهه قدرتمند است. امروز تلاش می‌کنیم این جبهه‌ را بهتر به جامعه معرفی کنیم ما می‌خواهیم از طریق رسانه ها نشان دهیم که بسیاری از مدارس ما پایگاه‌های خدمات اجتماعی هستند.»

حجت الاسلام تقدیری در ادامه به شرح اجزای تشکیل دهنده جبهه تربیت انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: «این جبهه از ارکان مختلفی در نظام آموزش و پرورش از جمله مجموعه مدارس «صدرا» شامل ۹۰ مدرسه وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، مجموعه مدارس «راهیان کوثر» وابسته به سپاه با ۵۳۵ مدرسه، مجموعه‌های آموزشی «رزمندگان»، مجموعه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، بسیج دانش‌آموزی، مجموعه بنیاد خاتم، مجتمع امام صادق، کانون امام رضایی‌ها و حوزه‌های علمیه خواهران و برادران تشکیل شده است که همگی با دغدغه‌های تربیتی به کمک آموزش و پرورش آمده‌اند و ما امیدواریم که نقش تربیتی خوبی ایفا کنند.»

وی درباره رسالت جبهه تربیتی انقلاب اسلامی گفت: «جبهه تربیتی کودکان و نوجوانان انقلاب اسلامی در کنار وزارت آموزش و پرورش نقش تربیتی بزرگی را بر عهده گرفته و این نقش تربیت نسل آینده انقلاب اسلامی است. البته در این راه نیازمند کمک‌هایی از جانب همه اجزای جبهه هستیم. یعنی مجموعه‌های تربیتی به کمک آموزش و پرورش آمده اند تا تحت فرماندهی آموزش و پرورش - به عنوان محور اصلی نظام تعلیم و تربیت انقلاب اسلامی - کمک کنند تا دانش‌آموزان و مدارس و معلمان و خانواده‌هایی که عضو این شبکه هستند رشد و تعالی پیدا کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار