رشت، شهر سرسبز و همیشه بیدار ایران است

رشت ( پانا) - شهررشت از طرف سازمان آموزشی علمی و فرهنگی یونسکو در سال ۱۳۹۴ به عنوان تنها شهر خلاق خوراک شناسی ایران انتخاب شد.

کد مطلب: ۱۱۵۱۴۲۹
لینک کوتاه کپی شد
رشت، شهر سرسبز و همیشه بیدار ایران است

۱۲ دی ماه را روز رشت نامیده‌اند. این روز به دلیل پاسداشت و ارج نهادن به شهر تاریخی رشت انتخاب شده است. در سال ۱۳۹۴ هجری شمسی کارگروه تخصصی روز رشت تشکیل شد و نشست‌ها و هم‌اندیشی‌های مختلفی با متخصصین مختلف برگزار کرد و پس از بررسی‌های لازم، دریافت نظرات شهروندان و بررسی تقویم و مناسبت‌های تقویم ایران، نهایتاً ۱۲ دی ماه را به عنوان روز ملی رشت انتخاب کردند؛ اما روز رشت چه روزی است و چرا ۱۲ دی ماه برایش انتخاب شد؟ از آنجایی که ۱۲ دی ماه ۴۵۷ سال پیش، روزی است که رشت از سوی شاه تهماسب صفوی به عنوان مرکز سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی گیلان برگزیده شد، این روز انتخاب شد تا بر قدمت و اهمیت تاریخی شهر رشت صحه گذاشته شود. هرساله به بهانه روز نکوداشت رشت مردم شهر و بسیاری از گردشگران گرد هم می‌آیند تا این روز را جشن بگیرند. ‌هر ساله برنامه‌های متعدد فرهنگی هنری در دستور کار ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه قرار می‌گیرد تا جشن روز رشت به بهترین نحو برگزار شود و مردم و شهروندان مشارکت بیشتری در این روز داشته باشند.

کمی از رشت و تاریخش در قرن اخیر بدانیم!
شهر رشت تاریخی پر فراز و نشیب دارد و خیلی از مورخان در برهه‌ای از تاریخ آن را دروازه اروپا می‌نامیدند. از این رو می‌توان شهر رشت را نیز شهر اولین‌ها دانست چرا که بسیاری از مظاهر مدرنیته و امکانات بین‌المللی، قرن اخیر در رشت ظهور یافت. برخی از اولین‌های رشت به این شرح است.
- نخستین شعبه بانکی کشور که متعلق به بانک سپه بود در شهر رشت در سال ۱۳۰۴ افتتاح شد.
- اولین کتابخانه ملی ایران در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی در رشت افتتاح شد و بنای شاخص آن با معماری‌ای به سبک اروپای شرقی، هم اکنون در مجاورت میدان شهرداری رشت قابل بازدید است. در کتابخانه ملی رشت ۱۵۰ هزار جلد کتاب چاپی و ۱۷۵۰ جلد کتاب خطی نگهداری می‌شود و تعداد ۲۰۰۰۰ نفر به عضویت آن درآمده‌اند و روزانه به صورت میانگین، ۱۵۰۰ نفر از فضای آن استفاده می‌کنند.
- اولین اتوبوس در ایران توسط یک بازرگان بلژیکی در رشت به کار گرفته شد و سپس فردی به نام معین التجار (از بازرگانان سرشناس آن زمان) آن را خریداری کد و به تهران آورد.
- تاریخ راه‌اندازی موفق اولین راه آهن در ایران به شهر رشت می‌رسد که در سال ۱۸۴۸ میلادی مسیرش از این شهر به بندر پیربازار و بندر انزلی می‌رسید که ۱۲ کیلومتر از این مسیر تا اواسط دوره رضاشاه همچنان مورد استفاده بوده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که بقایای این مسیر هنوز در مسیر رشت به پیربازار وجود دارد و یک لوکوموتیو بخار در محوطه اداره کل بنادر استان گیلان نیز نگهداری می‌شود.
- همچنین نخستین خانه سالمندان و نخستین داروخانه شبانه‌روزی نیز در رشت افتتاح شده است.

شهر رشت به دلیل داشتن فرهنگ غذایی غنی و تنوع مواد غذایی‌اش، از سال ۱۳۹۴ از طرف سازمان آموزشی علمی و فرهنگی یونسکو به عنوان تنها شهر خلاق خوراک شناسی ایران انتخاب شد و در فهرست شهرهای خلاق دنیا جای گرفت. وجود ۲۲۰ نوع خوراک محلی، تنوع فراورده‌های غذایی خاص رشت و فرایند سالم تولید غذا از مزرعه تا سفره غذایی مردم را می‌توان از عمده دلایل ثبت رشت به عنوان شهر خلاق غذا دانست. معرفی رشت به عنوان شهر خلاق غذا به گسترش فرهنگ گیلان و شناخته شدن هنرمندان کمک می‌کند و باعث رشد کارآفرینی در کشور می‌شود. رونق گردشگری خوراک نیز در این شهر موجب شده تا رستوران های رشت بیش از پیش خدماتی عالی ارائه دهند و رستوران های بومی با غذاهای محلی، در بین گردشگران و مسافران، طرفداران زیادی پیدا کند.

شهر همیشه بیدار ایران
رشت را خیلی‌ها به شب‌زنده‌دار بودن اهالی‌اش می‌شناسند. محال است ساعت ۱ بامداد به میدان شهرداری رشت بروید و پیر و جوان را که در حال گپ و گفت و خوش‌و ‌بش نبینید. برخلاف بسیاری از شهرهای ایران که با فرا رسیدن شب مغازه‌ها تعطیل می‌شوند، در این شهر مغازه‌ها اغلب تا پاسی از شب باز و پذیرای مردم هستند.
علاوه بر سر زدن به جاهای دیدنی رشت، یکی از تفریحاتی که در شب‌های رشت می‌توانید داشته باشید، شکم گردی است؛ آن هم در حوالی مرکز شهر و میدان شهرداری. در این میدان معروف، غذا فروشی‌ها، چای‌فروشی‌ها و کبابی‌های سیار زیادی می‌بینید که در بین مردم شهر و همه اقشار طرفداران زیادی دارد و قدمت برخی از این کبابی‌ها حتی به چند ده سال پیش نیز می‌رسد. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به رشت لذت امتحان کردن کباب و جگرهای میدان شهرداری را در شب‌های خنک و پرنشاط این میدان از دست ندهید. نمای زیبای میدان و بنای شهرداری و نورپردازی در شب حال و هوایی سرشار از آرامش و نشاط به همراه دارد. پیاده راه علم الهدی در ضلع غربی این میدان که به سبزه میدان می‌رسد نیز با داشتن بستنی‌فروشی‌ها و آبمیوه فروشی‌های متنوع، می‌تواند لذت قدم زدن در آن را دوچندان کند. خرید کردن نیز از دیگر تفریحاتی است که می‌توانید قسمتی از وقتتان را به آن اختصاص دهید.

اگر بخواهیم از معروف‌ترین جاهای دیدنی رشت به شما بگوییم، می‌توانیم از موزه میراث روستایی گیلان که اولین اکو موزه روباز کشور به شمار می‌رود، اشاره کنیم که پیشنهاد می‌کنیم یک روز کامل را به دیدن آن اختصاص دهید و با بازدید از این موزه پهناور با فرهنگ معیشت مردم گیلان از گذشته تاکنون آشنا شوید. موزه رشت نیز در خیابان بیستون فرصتی فراهم می‌کند تا نگاه خوبی به تاریخ گیلان داشته باشید. میدان شهرداری، سبزه میدان، بوستان ملت و بوستان محتشم با عمارت کلاه فرنگی، از دیگر جاذبه‌های محبوب رشت محسوب می‌شود که چنانچه به مناسبت روز نکوداشت رشت به این شهر سفر کردید، بازدید از آن‌ها می‌تواند سفرتان را به یاد ماندنی‌تر کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار