انتقاد یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب از طرح انتخاباتی مجلس در گفت‌وگو با پانا؛

نباید هر جناحی دیدگاه‌های سیاسی خود را به قانون تبدیل کند

تهران (پانا) - دبیرکل انجمن اسلامی معلمان کشور با اشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در مجلس یازدهم تاکید کرد با فرآیندی که متاسفانه مجلس در این باره تاکنون طی کرده‌ است، مشخص است قانون خوبی نخواهد بود.

کد مطلب: ۱۱۵۰۹۱۵
لینک کوتاه کپی شد
نباید هر جناحی دیدگاه‌های سیاسی خود را به قانون تبدیل کند

داود محمدی در گفت‌وگو با پانا درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی نمایندگان، گفت: «به ضرورت اینکه قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مورد مطالعه قرار بگیرد، ارزیابی و اصلاح شود، در این شکی نبود، بنابراین با کلیت اصلاح قانون انتخابات موافقم اما در این ارتباط که اگر هر جناح و گروهی بدون توجه به منافع ملی بخواهد دیدگاه‌های سیاسی خود را با سطحی‌نگری در یک مقطع زمانی به قانون تبدیل کند، آن قانون، قانون خوبی نخواهد بود و قطعا برای جامعه مشکل ایجاد می‌شود.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: «ما به عنوان کشوری که اصولی را پذیرفته‌ایم، سه قوه داریم و به مردم سالاری احترام می‌گذاریم، به دموکراسی احترام می‌گذاریم و آرای عمومی قابل احترام است، اینها مبناهایی است که از ابتدای انقلاب به آنها پایبند بوده‌ایم. حضرت امام و رهبر انقلاب همواره بر توجه به نظر مردم تاکید کرده‌اند. با توجه به اینکه ما باید به آرای عمومی توجه کنیم و احترام بگذاریم، قانونی هم که می‌نویسیم نباید چیزی جز این باشد.»

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: «هر حرکتی که بخواهد اصل دموکراسی را زیر سوال ببرد و آن را دچار مشکل کند، اصلا قانون خوبی نیست. فرآیندی که متاسفانه مجلس طی کرده‌ است تا این لحظه، چیز خوبی نخواهد شد.»

دبیرکل انجمن اسلامی معلمان کشور گفت: «هیچ قانونی نمی‌تواند قانون اساسی را نقض کند، قانون اساسی محور است، هر قانونی هم که در مجلس نوشته می‌شود باید در چارچوب قانون اساسی باشد. قوانین مجلس نمی‌تواند اصول قانون اساسی را زیر پا بگذارد. قانونگذار در قانون اساسی تمام شرایط یک رئیس‌جمهور را لحاظ کرده است. اینکه بخواهید در امور اجرایی انتخابات تغییراتی را اعمال کنید ایرادی ندارد اما زیرپاگذاشتن اصول قانون اساسی و اصولی که شرایط رئیس‌جمهور را تعیین کرده است، بخواهید تغییر دهید، غیرقابل قبول است.»

وی با اشاره به ادعای نمایندگان مجلس که عنوان کرده‌اند هدف ما از اصلاح قانون انتخابات جلوگیری از حضور هر کسی در صف انتخابات است تا آبروی نظام حفظ شود، تاکید کرد: «اینکه شما قانونی بنویسید که هر کسی توانست بیاید و در انتخابات ثبت‌نام کند، با این کار آبروی نظام نمی‌ورد. این خود دموکراسی است. اینکه یک شخص خود را واجد شرایط بداند و وارد شود ولی از دید دو نفر دیگر وی واجد شرایط نیست، با این اقدام که آبروی نظام نمی‌رود. باید به گونه‌ای عمل شود که مانع حضور مردم نشوند. اگر شما قیودی را گذاشتید که حضور آزادانه مردم را دچار مشکل کرد، اصل قضیه را زیر سوال برده‌اید.»

محمدی گفت: «این قانونی که مجلس می‌نویسد اگر نادرست باشد و قیودی را ایجاد کند که اصل مردم سالاری و دموکراسی زیر سوال برود و ده‌ها مشکل دیگر هم ایجاد کند، باید احساس خطر کرد. چنین قانونی نگرانی شدید ایجاد می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار