دبیر آموزش و پرورش رودهن و کارشناس رسانه:

آشنایی با دنیای امروز، با داشتن سواد رسانه‌ای امکان‌پذیر است

رودهن (پانا) - منظوراز سواد رسانه‌ای استفاده از رسانه به اشکال گوناگون است که مهم‌ترین آنها سواد اطلاعاتی، بصری، متنی و رسانه‌های جدید و جمعی است.

کد مطلب: ۱۱۴۹۶۷۷
لینک کوتاه کپی شد
آشنایی با دنیای امروز، با داشتن سواد رسانه‌ای امکان‌پذیر است

یکی از کتاب‌هایی که دانش‌آموزان در مدرسه و سال دهم با آن سر و کار دارند، کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای است و آن‌گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است، زیرا شناخت کافی از این کتاب وجود ندارد، ولی مفاهیمی که در این کتاب هست برای شناخت جهان پیرامون و ساختن آینده‌ای درخشان لازم است.

در همین راستا رحیمی دبیر آموزشگاه ابن سینا در آموزش و پرورش رودهن و کارشناس امور رسانه در گفت و گو با پانا به تشریح کتاب تفکر و سواد رسانه و نقش مهم آن برای آینده جوانان پرداخت.

او در رابطه با تاریخچه کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای اظهار کرد: باید بدانید این کتاب در کشورهایی مانند کانادا، آمریکا، فنلاند، دانمارک، استرالیا و چندین کشور دیگر که جزء کشورهای پیشرفته از لحاظ فناوری محسوب می‌شوند تدریس می‌شود و همین حرکت باعث شد انجمنی با نام انجمن سواد رسانه که 19 کشور عضو آن هستند شروع به کار کند و بیانیه‌ای را امضاء کنند که به بیانیه گرانوالد معروف است و پس از آن یونسکو جلسات بین‌المللی زیادی در زمینه آموزش سواد رسانه‌ای برگزار کرد.

دبیر آموزش و پرورش رودهن تصریح کرد: منظور ما از سواد رسانه‌ای استفاده از رسانه به اشکال گوناگون است که مهم‌ترین آنها سواد اطلاعاتی، بصری، متنی و رسانه‌های جدید و جمعی است.

رحیمی افزود: دانش‌آموزان با خواندن این کتاب می‌توانند تکنیک‌هایی مانند تفسیر پیام‌های آشکار و پنهان در تولیدات رسانه‌ای، تشخیص شیوه‌های اقناع که به نظر من بحث خیلی مهمی است، اهداف ارسال کنندگان پیام و در زبان ساده‌تر اینکه، تمام تکنیک و فنون اقناعی که در فیلم، اخبار و حتی تبلیغات بکار رفته را شناسایی کنند و اینکه به راحتی تحت تاثیر رسانه‌ها قرار نخواهند گرفت.

او در ادامه گفت: همچنین تحقیقات زیادی در مورد تاثیرات یادگیری سواد رسانه انجام شده است. مانند تحقیق دانشگاه آکسفورد بر دو گروه از نوجوانان در مورد تاثیرپذیری از تبلیغات که یک گروه با فنون اقناع آشنا بودند و یک گروه برعکس و نتیجه هم که معلوم است گروهی که با فنون آشنایی داشتند توانستد شکل تاثیرگذاری تکنیک‌های اقناع کلامی به کار رفته در تبلیغ مخاطب هدف و نقطه نظر و تکنیک‌های ساختار خلاق به کار رفته در تبلیغات را تشخیص دهند.

این کارشناس رسانه اذعان کرد: در واقع خواص یادگیری این فنون به همین جا محدود نمی‌شود بلکه در زمینه آگاه کردن افراد به کلیشه‌های تبلیغات یعنی ترویج نظریه‌های خاص سیاسی هم مفید است و در نهایت دانش‌آموزان و همگان بدانیم به سادگی از کنار مفاهیم کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای رد نشویم، زیرا دانش‌آموز ما با آشنایی با دنیا و اطراف خود می‌تواند آینده خود را بسازد. عصر رسانه‌ای یعنی آشنایی با تمام دنیا و آشنایی با دنیای امروز با داشتن سواد رسانه‌ای امکان‌پذیر است.

خبرنگار دانش‌آموز: محمد یاسین تاج‌آباد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار