عدم تخصیص ارز مهمترین عامل رسوب کالاهای اساسی در گمرک است

تهران (پانا) - سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد ، عدم تخصیص ارز مهمترین عامل رسوب کالاهای اساسی وارداتی در بنادر و اماکن گمرکی است.

کد مطلب: ۱۱۴۹۱۰۶
لینک کوتاه کپی شد
عدم تخصیص ارز مهمترین عامل رسوب کالاهای اساسی در گمرک است

به گزارش اتحادیه واردکنندگان ایران، روح اله لطیفی اظهار کرد: فعالان اقتصادی و تاجران ایرانی در شرایط سخت تحریمی با استفاده از اعتبار خود در عرصه تجارت بین‌المللی کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور را به اماکن گمرکی می‌رسانند.

وی افزود: تبعات تحریم‌های کشور در عرصه اقتصادی بر کسی پوشیده نیست اما در چنین شرایطی واردکنندگان و تجار خوشنام با استفاده از اعتبار خود در بازارهای بین‌المللی تلاش می‌کنند تا مایحتاج مورد نیاز کشور را تأمین کنند.

لطیفی ادامه داد: گمرک جمهوری اسلامی ایران با درک این شرایط و سختی‌های فعالیت در دوران تحریم‌های سخت همواره تلاش داشته تا با تسهیل فرآیند واردات و ترخیص کالا امکان تأمین کالا و تداوم فعالیت تجاری را مهیا کند.

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: کالاهایی که به اماکن گمرکی رسیده است تا زمانی که تخصیص ارز آنها صورت نگیرد امکان ترخیص ندارند اما از آنجایی که قصد ما تسهیل فرآیند تجاری و تأمین کالای اساسی مورد نیاز کشور است سعی کرده‌ایم با همراهی بیشتر مدت زمانی که برای واردکنندگان کالاهای اساسی جهت ترخیص کالا لحاظ می‌کنیم بیشتر از مدت زمان تعیین شده باشد تا بدین ترتیب کالاهای مورد نیاز وارد کشور شود.

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: متأسفانه عدم تخصیص به موقع ارز جهت ترخیص کالاهایی که به صورت قانونی ثبت سفارش شده‌اند مهمترین عاملی است که می‌تواند کالاهای اساسی مورد نیاز تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را متروکه کند.

لطیفی اظهار کرد: اگر تخصیص ارز مورد نیاز جهت ترخیص کالاهای اساسی در اسرع وقت صورت نگیرد تمامی هزینه‌هایی که برای رساندن کالاها به اماکن گمرکی صرف شده است از بین می‌رود و کالاهای مورد نیاز کشور به دلیل مدت زمان طولانی ماندگاری در کشتی یا کیفیت خود را از دست داده و یا فاسد شده و از بین می‌روند.

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: با توجه به افت کیفیت و قابلیت فسادپذیری کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های دامی در صورتی که مدت زمان فرآیند تخصیص ارز آنها طولانی شده و این اقلام طولانی مدت در اماکن بندری و گمرکی باقی بمانند بخاطر افت کیفیت در گروه اموال متروکه قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: اگر نتایج آزمایشگاهی استاندارد نشان بدهد که کالاهای اساسی رسوبی شده در گمرک افت کیفیت داشته باشند در صنایع تبدیلی مورد استفاده قرار خواهند ولی اگر فرآیند فسادپذیری آنها زیاد باشد این اقلام امحاء می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار