وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد

تشکیل کارگروهی در راستای برنامه ریزی برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان

تهران (پانا) - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در چهاردهمین برنامه گفت‌وگوی هفته وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد  برای تقویت و توانمندسازی نیروی انسانی متخصص و دانش‌آموخته که سرمایه‌های اصلی نظام اسلامی هستند، باید آموزش و پرورش و نظامی آموزش عالی کشور هماهنگ‌تر بوده و ارتباط و پیوستگی مستمر داشته باشند.

کد مطلب: ۱۱۴۸۲۳۰
لینک کوتاه کپی شد
تشکیل کارگروهی در راستای برنامه ریزی برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، منصور غلامی در چهاردهمین نشست از سلسله نشست‌های گفت‌وگوی هفته که با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش و پرورش و دستگاه‌های مختلف کشور و با موضوع "گفت‌وگو بر محور تحول" با حضور وزیر آموزش و پرورش، مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها و روسای ۷۶۰منطقه آموزش و پرورش کشور و یک میهمان ویژه از اعضای هیئت دولت و به صورت ویدئو کنفرانس و از طریق شبکه دانش‌آموز (شاد) برگزار شد، گفت: قبل از انقلاب اسلامی نیاز کشور به کارشناسان و متخصصان به ویژه در صنایع نفت و نظامی از خارج از کشور تامین می‌شد اما پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، نیاز کشور به نیروی انسانی متخصص حیات جدیدی به خود گرفت و از اوایل دهه هفتاد تاکنون، بیش از ۹۰درصد کارشناسان ارشد و مدیران کشور همه تحصیلات عالی خود را در داخل کشور به سرانجام رسانده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در هر جا که صحبت از استاد برتر یا متخصص قوی می‌شود، نتیجه پرورش آنان در بستر آموزش و پرورش و سپس آموزش عالی است، ضمن قدردانی از زحمات معلمان و اساتید دانشگاهی، افزود‌: نظام آموزش عالی کشور علاوه بر آموزش، وظیفه پژوهش را هم برعهده دارد که این موضوع با قوت در دانشگاه‌ها پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از نظر تولیدات علمی همواره رتبه زیر ۲۰را در دنیا کسب کرده‌ایم، افزود: طی سه سال اخیر، رتبه پانزدهم جهانی را از نظر تولید علم و جایگاه دوم جهانی را نیز از منظر سرعت رشد تولید علم با توجه به شتابی که داشتیم، کسب کرده ایم.

غلامی با اشاره به اینکه از اوایل دهه ۸۰دستاوردهای علمی به سطح جامعه منتقل می‌شود و عملاً در رفع نیاز کشور موثر واقع شده است، اظهار کرد: مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان هسته‌های اولیه انتقال دانش به سمت کاربردی شدن و اشتغال و تولید ثروت هستند که در این زمینه ۱۹۷مرکز رشد ذیل مجموعه وزارت علوم در استان‌های مختلف کشور مستقر هستند و فعالیت می‌کنند.

وی تعداد پارک‌های علم و فناوری کشور را ۴۴مورد اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۳۷پارک زیرنظر وزارت علوم فعالیت می‌کنند که در مجموع هزار و ۸۰۰شرکت دانش‌بنیان در آنها مستقر هستند و بسیاری از آنها در دوره شیوع بیماری کرونا، با توجه به نیاز مبرم کشور به تجهیزات پزشکی، اقدام به تامین نیازهای اساسی کشور کردند.

وزیر علوم تصریح کرد: اگر به مجموعه آموزش و پرورش و آموزش عالی به عنوان یک خانواده بنگریم، پس از پرورش نیروی انسانی در مدارس، این دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور هستند که در تبدیل دانش به فناوری قدم بر‌می‌دارند و اگر این حرکت در آینده نیز ادامه‌دار باشد، جریان پربار و آینده‌داری در کشور خواهیم داشت.

غلامی با ابراز خرسندی از افزایش تولید دانش به فناوری طی سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: بیش از ۲هزار نخبه ایرانی طی سال‌های اخیر به کشور برگشته‌اند و در شرکت‌های دانش‌بنیان و یا مراکز پژوهشی مشغول شده و در حال صدور دانش به خارج از کشور هستند.

وزیر علوم با تاکید بر ضرورت هماهنگی و ارتباط و پیوستگی مستمر بین آموزش و پرورش و محیط‌های دانشگاهی تصریح کرد: در سایه این هماهنگی و پیوستگی است که افق‌های پیشرفت و تولید علم در کشور روشن‌تر خواهد بود.

غلامی همچنین پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترکی میان وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش را مطرح کرد و گفت: زیر نظر این کارگروه می‌توان هدایت تحصیلی خوبی برای دانش‌آموزان انجام داد و این مشکلی که امروز وجود دارد و عموم خانواده‌ها تمایل دارند فرزندانشان به سمت رشته‌های به اصطلاح درآمدزا سوق داده شوند را تا حدودی مرتفع کرد و همچنین برنامه‌ریزی تحصیلی خوبی را پیش برد.

وی با اعلام آمادگی برای ارائه خدمات مشاوره‌ای در این زمینه گفت: با توجه به تحولی که در حوزه فناوری کشور اتفاق افتاده است و در این مسیر شتاب فراوان وجود دارد، وظیفه معلمان و همچنین اساتید دانشگاه‌ها سنگین‌تر و سخت‌تر می‌شود و ضرورت دارد همگام با این تحول دانش و مهارت آنان نیز بازآموزی شود.

وزیر علوم در ادامه با اشاره به منویات مقام معظم رهبری درخصوص اهمیت آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور اذعان داشت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و با توجه به اهمیت ماموریتی که این دو دستگاه دارند، باید با دیدگاه هزینه کردن به عنوان سرمایه‌گذاری نگریست و در برنامه‌های کلان دولت این موضوع پررنگ دیده شود.

غلامی در این نشست آمادگی نظام آموزش عالی کشور آمادگی در برگزاری دوره‌های تکمیلی برای معلمان را ارائه کرد.

وزیر علوم همچنین در ادامه سخنان خود به اهمیت رشته‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای نیز اشاره کرد و گفت: امکانات و تجهیزات در حوزه فنی و حرفه‌ای تقویت شده و زمینه خوبی برای همکاری در این حوزه با آموزش و پرورش وجود دارد. از ۱۲۰هزار ظرفیت دانشجو در این حوزه، تنها حدود ۴۰هزار نفر آن تکمیل شده است و می‌توان از مابقی آن برای پرورش معلمان مهارتی در حوزه آموزش و پرورش استفاده کرد.

وی به موضوع تربیت نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی نیز اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه تربیت معلمان وارسته، توانمند و عالم باید در چهارچوب استاندارد‌های آموزشی صورت گیرد، ابتدا باید عوامل توانمندسازی این نوع دانشگاه‌ها را فراهم کرد. باید معلمانی که از این دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند نهایت توانمندی و تخصص آموزش دادن را داشته باشند.

وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: هر دو مجموعه وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم باید به طور کامل در اختیار تربیت نیروی انسانی متخصص، ماهر و توانمند در خدمت نظام اسلامی باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار