عظمتی: بهترین شیوه آموختن توانایی آموزش به دیگران است

چگونگی ارزشیابی دروس عملی و کارگاهی دانشگاه شهید رجایی در نیمسال نخست سال تشریح شد

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه شهید رجایی درباره نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم این دانشگاه در دروس عملی و نظری توضیح داد.

کد مطلب: ۱۱۴۸۲۲۶
لینک کوتاه کپی شد
عظمتی: بهترین شیوه آموختن توانایی آموزش به دیگران است

حمیدرضا عظمتی در گفت‌وگو با پانا درباره نحوه ارزشیابی دروس دانشگاهی در پایان نیمسال سال درسی این دانشگاه گفت: «دروس دانشگاهی شامل دروس نظری و عملی می‌شوند که در ارزشیابی دروس نظری مبنای ارزیابی را بر نمره مستمر گذاشتیم و همچنین علاوه بر ارزشیابی مستمر آزمونی در پایان ترم از دانشجو گرفته می‌شود که نمره آن تنها ۱۵ درصد از کل ارزشیابی را در بر می‌گیرد. ما بر حسب تجربه به این شیوه ارزشیابی در دانشگاه رسیده‌ایم.»

وی در ادامه درباره سامانه آموزش از راه دور دانشگاه گفت: «سامانه آموزش از راه دور که امروز در بسیاری از دانشگاه‌های کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند امکان ارتباط چندجانبه بین استاد و دانشحویان را برقرار کند. همچنین در بخشی از این سامانه استاد می‌تواند ازطریق تابلو تدریس کند، علاوه بر اینها امکان بارگذاری محتواهای مختلف اعم از متن، تصاویر و فیلم‌های ویدیویی در سامانه وجود دارد. استفاده کنندگان از سامانه آموزش از راه دور می‌توانند ارتباط زنده تصویری و صوتی با هم داشته باشند.»

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در ادامه به اهمیت شیوه‌های ارزیابی در دروس عملی اشاره کرد و گفت: «با توجه به رسالت دانشگاه شهید رجایی که تربیت دبیران فنی در رشته‌های مختلف است بسیاری از آموزش‌های ما ماهیت عملی و کارگاهی دارند. در دوره محدودیت‌های کرونا از چند شیوه برای ارائه این آموزش‌ها استفاده کردیم که یکی از آنها استفاده از شبیه‌سازهاست. با استفاده از این نرم‌افزارها آزمایشگاه‌های مختلف اعم از آزمایشگاه فیزیک، شیمی و ... شبیه‌سازی می‌شوند. البته در زیست بوم جدید که بسیاری از کلاس‌های حضوری تبدیل به آموزش‌های آنلاین شده است، نرم افزارهای شبیه ساز بیش از گذشته تقویت شده اند.»

وی در ادامه به شکل دیگری از تدریس دروس عملی اشاره کرد و گفت: «تدریس در بعضی دروس از طریق ارائه عملی استاد طی فیلمی که خود استاد تهیه می‌کند انجام می‌شود و ارزشیابی به شکل تکالیفی است که اساتید به دانشجویان خود واگذار می‌کنند به این صورت که ابتدا مدرس مورد نظر قطعی را تعمیر می‌کند یا می‌بندد یا می‌سازد و این فیلم را دانشجویان هر یک در شهرهای خود می‌بینند و سپس دانشحومعلمان به دانشگاه‌ها یا هنرستان‌ها برای پیاده کردن آن می‌روند و در حین انجام کار از خودشان فیلم تهیه می‌کنند و این فیلم را به استاد خود می‌فرستند.»

عظمتی ادامه داد: «در این فیلم دانشجو معلمان در واقع درس مورد نظر را آموزش می‌دهند و همانطور که می‌دانید بهترین یادگیری زمانی اتفاق می‌افتد که شخص بتواند اطلاعات موردنظر را به دیگری آموزش دهند. البته این شیوه یکی از ابتکارات دانشگاه شهید رجایی محسوب می‌شود.»

وی با اشاره به نوع سوم مهارت‌آموزی گفت: «برای ارزشیابی این مهارت‌ها نیاز به دستگاه‌ها و تجهیزات خاصی داریم که باید به صورت عملی در اختیار افراد قرار گیرد. در دانشگاه شهید رجایی با همکاری معاونت دانشجویی و معاونت آموزشی این دوره‌ها به صورت حضوری و با دسته‌بندی دانشحویان در گروه‌های مختلف برگزار خواهد شد.»

رئیس دانشگاه شهید رجایی در پایان اظهار کرد: «اکنون منتظر شرایط بهتری هستیم و با توجه به بهبود اوضاع، می‌توانیم طی روزهای آینده پذیرای اولین گروه از دانشجو معلمان برای ارزیابی دروس عملی آنها باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار