3 قانون پرستاری که اجرا نمی‌شود

محمد شریفی مقدم: اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ۱۴ سال روی زمین مانده است/ ۶۰ هزار پرستار به کرونا مبتلا شده‌اند/ کرونا جان بیش از ۱۰۰ پرستار را گرفت

تهران (پانا) - حدود ۳۰۰ روز از ورود ویروس کرونا به ایران می‌گذرد و پرستاران بیش از 10 ماه است که علی رغم‌های تمام سختی‌هایی که دارند و قوانین مربوط به آنها به درستی اجرا نمی‌شود، همچنان به امید گذر از این روزهای سخت در لباس سفید پرستاری به جنگ با ویروس کرونا مشغول خدمت رسانی هستند.

کد مطلب: ۱۱۴۸۰۳۷
لینک کوتاه کپی شد
3 قانون پرستاری که اجرا نمی‌شود

گرچه سال‌هاست که به مطالبات جامعه پرستاری آنگونه که باید توجه نمی‌شود اما این روزها با شیوع کرونا، دلهره کادر درمان به ویژه پرستاران بیشتر از همیشه است به این امید که با همراهی مردم و مسئولان، ویروس کرونا مهار شود. محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار در آستانه یکسالگی کرونا و به مناسبت روز پرستار ضمن تبریک این روز و قدردانی از زحمات جامعه پرستاری در ایام شیوع بیماری کرونا با اشاره به روند درمان پرستارانی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند، به پانا گفت: «کرونا هنوز درمان مشخصی ندارد اما درمان و بستری پرستاری که به این بیماری مبتلا می‌شود به شدت ابتلا وابسته است. در واقع اگر پرستاری به صورت خفیف به این بیماری مبتلا شود دو هفته در قرنطینه خواهد بود و هزینه‌ای ندارد اما اگر شدت بیماری بیشتر بود و نیاز به بستری شدن بود، هزینه درمان پرستاران مبتلا به کرونا بر عهده بیمارستان است.»

جان‌باختن 100 پرستار در ایام کرونا

دبیرکل خانه پرستار با بیان اینکه از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر از پرستاران جان خود را بر اثر بیماری کرونا از دست داده‌اند و حدود 60 هزار پرستار نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند، گفت: «پرستاران جزو کادر بیمارستان محسوب می‌شوند و هزینه‌ای بابت درمان کرونا از آنها اخذ نمی‌شود و این تنها حمایتی است که از پرستاران می‌شود و سایر حمایت‌هایی که باید از جامعه پرستاری صورت بگیرد، انجام نمی‌شود.»

وی با اشاره به مطالبات پرستاران گفت: «یکی از اصلی‌ترین مطالبات پرستاران اجرای قوانین بر زمین مانده آنها است. قوانینی که تصویب شده است اما اجرا نمی‌شود. قوانینی همچون قانون مشاغل سخت و زیان آور که طبق آن پرستاری هم جزو این مشاغل محسوب می‌شود اما علی‌رغم این موضوع که قانونگذار اعلام کرده است پرستاران نیز از مزایای آن استفاده کنند، این قانون عملا اجرا نمی‌شود.»

شریفی مقدم در ادامه تصریح کرد: «دومین قانونی که در حوزه پرستاری اجرا نمی‌شود، قانون ارتقای بهره‌وری است. این قانون در بخش خصوصی اجرا نمی‌شود و در بخش دولتی نیز با اضافه کارهای اجباری، خنثی و بی‌اثر شده است. همچنین سومین قانونی که در حوزه پرستاری اجرا نمی‌شود، قانون تعرفه گذاری است که مطالبه اصلی جامعه پرستاری کشور محسوب می‌شود و علی رغم اینکه در برنامه ششم توسعه نیز آمده است، ۱۴ سال است که همچنان بر روی زمین مانده است.»

پرستاران منتظر اجرای قانون تعرفه‌گذاری نباشند

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: «همچنین با توجه به اینکه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در بودجه سال ۱۴۰۰ هم نیامده است، پرستاران سال آینده هم نباید انتظار داشته باشند که این قانون اجرا شود. علاوه بر این، چهارمین موضوعی که مطالبه اصلی پرستاران است، رفع کمبود پرستار است که با شیوع ویروس کرونا شدت پیدا کرد.»

وی اضافه کرد: «پرستاران در صف اول مقابله با ویروس کرونا هستند و نیاز به حمایت دارند. مردم حمایت‌های معنوی خود را از پرستاران انجام می‌دهند اما مسئولان نیز باید به این نکته توجه کنند که پرستاران خسته شدند، اضافه کار اجباری دارند و مرخصی نمی‌روند اما حمایتی از آنها نمی‌شود. گفته شده است که یازده هزار و 500 میلیارد تومان برای تسویه مطالبات کادر درمان داده شده است اما حتی ۵ درصد از آن هم به پرستاران نرسیده است.»

شریفی مقدم در پایان با بیان اینکه باید به دنبال حل ریشه‌ای مشکلات جامعه پرستاری بود، گفت: «پرستاران به حمایت نیاز دارند و این مساله باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد و بخش مهمی از بی‌توجهی‌ها ناشی از تعارض منافع است که باعث شده تا گروهی از افراد در جایگاه قانونگذاری و سیاست‌های مربوط به نظام سلامت قرار بگیرند اما تصمیماتی نادرست اتخاذ کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار