در گفت‌وگو با پانا:

تسلیمی: برنامه‌های سلامت محور، از عوامل مهم توسعه فرهنگی مثبت مدارس است

فرهنگ سازمانی از مهمترین بسترهای سلامت آفرین یک مدرسه است که در عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان و عملکرد حرفه ای کارکنان و معلمان، نقش بسزایی دارد

تهران (پانا) - مشاور مدیر کل دفتر سلامت و متخصص آموزش سلامت مدارس بیان کرد تا معلمان، مدیران، مربیان مدرسه و کادر برنامه ریز آموزش و پرورش، نتوانند شناخت کافی از فرهنگ سازمانی کسب کنند، انتظار هیچ تغییر و یا ارتقای بهره وری و نتایج درخشان از اجرای برنامه‌های مختلف در مدرسه را نباید داشته باشند.

کد مطلب: ۱۱۴۷۳۴۸
لینک کوتاه کپی شد
تسلیمی:  برنامه‌های سلامت محور، از عوامل مهم توسعه فرهنگی مثبت مدارس است

مهناز تسلیمی در گفت‌وگو با پانا ضمن تبریک هفته پژوهش به همکاران پژوهشگر حوزه سلامت و تربیت بدنی با بیان اینکه در پژوهشگران برتر وزارت آموزش و پرورش در هفته پژوهش ۱۳۹۹، رتبه اول رساله دکترای برتر در کشور را کسب کرده ام اظهار کرد: «در رساله خود با عنوان عوامل و زمینه‌های شکل گیری فرهنگ سازمانی مدارس دولتی ضمن انجام تحقیق آمیخته با هدایت اساتید معزز، به ژرفای زیست بوم مدرسه پرداختم. با توجه به نبود فرایند بومی در شناخت و طبقه بندی فرهنگ سازمانی مدرسه، ضمن مطالعات تطبیقی این متغیر، رصد تحقیقات موجود داخلی و مطالعات اسنادکاوی در فرهنگ سازمانی مدارس ماندگار، به طراحی مدل بومی، خرده فرهنگ‌ها و بسته اجرایی در شناخت فرهنگ مدرسه دولتی نائل شدم.»

وی افزود: «فرهنگ سازمانی از مهمترین بسترهای سلامت آفرین یک مدرسه است که در صورت مثبت بودن، در عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان و عملکرد حرفه ای کارکنان و معلمان، نقش بسزایی خواهد داشت و دانش‌آموزان با کوله باری از آموزه‌های ارزشی، فرهنگ سالم جامعه را کسب و به نسل بعد انتقال خواهند داد تا معلمان، مدیران، مربیان مدرسه و کادر برنامه ریز آموزش و پرورش، نتوانند شناخت کافی از فرهنگ سازمانی کسب کنند، انتظار هیچ تغییر و یا ارتقای بهره وری و نتایج درخشان از اجرای برنامه‌های مختلف در مدرسه را نباید داشته باشند.»

تسلیمی 3 مولفه، افراد فرهیخته و متعهد در مدرسه، سبک رهبری مدیر مدرسه و فضا و تجهیزات آموزشی مناسب را از بالاترین و والاترین گزینه‌های اثرگذار در فرهنگ سازمانی مدرسه از نظر مخاطبان دانست و گفت: «یکی از بخش‌های مورد بحث رساله، مولفه نقش تاثیرگذار برنامه‌های سلامت محور در مدرسه و تاثیر متقابل با فرهنگ سازمانی مثبت است. به معنای دیگر، مدارس مروج سلامت که پیشرو در اجرای برنامه‌های سلامت محور هستند، با فرهنگ سازمانی مثبتی همراه هستند و برعکس. دلیل شاخص آن ریشه در باور و نگرش و مناسک مخاطبان است که برای بهبود و تعالی خود و جامعه، به آنها اعتقاد دارند، لذا برنامه‌ها با اثربخشی بالاتری پذیرش می‌شوند.»

مشاور مدیر کل دفتر سلامت و متخصص آموزش سلامت مدارس عنوان کرد: «شخصا به دلایل تجربه و سوابق پژوهشی و تالیفات در حوزه سلامت و تربیت بدنی مدارس، این پژوهش را با رویکرد بین رشته ای انجام دادم تا این مستند دانشی برای تمام فرهنگیان و برنامه ریزان قابلیت بهره برداری داشته باشد و به عنوان نماینده این حوزه امیدوارم توانسته باشم، گام اثربخشی برداشته و ادای دین خود به اشاعه اثر عملکرد مجموعه کرده باشم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار