سهم کرونا از بودجه 1400

تهران (پانا) - در سال آینده دولت برای بودجه عمومی کشور در لایحه خود 841 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است. در واقع از طریق منابعی که برای سال 1400 درنظر گرفته شده است، این مبلغ در بخش مصارف صرف هزینه‌های عمومی دولت می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۴۶۷۶۶
لینک کوتاه کپی شد
سهم کرونا از بودجه 1400

به‌گزارش ایران، نگاهی به سهم و مبلغ بخش‌های مختلفی که از 841 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی سال آینده سهم می‌برند، اولویت‌های دولت را مشخص می‌کند. در لایحه بودجه سال آینده از میان 13 بخشی که از بودجه سهم می‌برند، بالاترین سهم با 20 درصد از کل بودجه عمومی به رفاه اجتماعی اختصاص دارد که بیش از 168 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد. پس‌ از آن بخش آموزش و پژوهش (شامل آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها) با 152 هزار میلیارد تومان، 18.2 درصد از بودجه را به خود اختصاص می‌دهد. جایگاه سوم اعتبارات نیز به امور دفاعی و امنیتی با 111 هزار میلیارد تومان و سهم 13.3 درصدی اختصاص دارد. همچنین ردیف‌های متفرقه جدول 9 لایحه که طیف وسیعی از تکالیف مانند مصوبات سفرهای رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری، تأمین مسکن مهر و ملی و... را دربرمی‌گیرد با سهم 11.9 درصدی 100 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد. تملک دارایی‌های مالی که به خرید اصل و پرداخت سود اوراق سال‌های گذشته مربوط می‌شود نیز سهم 11.9 درصدی دارد. پس‌ از آن بخش سلامت با 59 هزار میلیارد تومان، 7.1 درصد از بودجه سهم دارد. در ادامه بخش اقتصادی با 5.1 درصد، دستگاه‌های اجرایی استانی با 4.8 درصد، قضایی با 3.1 درصد، خدمات عمومی با 1.9 درصد، فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری با 1.6 درصد، مسکن و عمران با 0.9 درصد و محیط زیست با 0.2 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

سهم کرونا از بودجه
همان‌گونه که اشاره شد، بخش سلامت با 59 هزار میلیارد تومان، 7.1 درصد از کل بودجه عمومی را در اختیار دارد. این در حالی است که اعتبارات تخصیص یافته به این بخش افزایش قابل توجهی نسبت به بودجه امسال داشته است چرا که شیوع کرونا هم از نظر افزایش حقوق کادر درمان و استخدام نیروی جدید و هم برای خرید و تولید واکسن اعتبارات ویژه‌ای نیاز داشته است. برای جبران خدمات کادر درمان و اعمال افزایش‌های قانونی حقوق و مزایا، اعتبارات مورد نیاز برای تولید یا واردات واکسن کرونا و تجهیز مراکز درمانی و افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی، اعتبارات و تمهیداتی در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است.

برهمین اساس، بخش سلامت در بودجه سال آینده، با رشد ۱۳۸ درصدی اعتبارات وزارت بهداشت روبه‌رو شده و براین اساس اعتبار این وزارتخانه از ۳۲ هزار میلیارد تومان به ۷۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. همچنین پیش‌بینی یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای خرید واکسن کرونا شده است. طی ردیف «یارانه دارو و شیرخشک»، مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای خرید و تولید واکسن کرونا، به منظور واکسیناسیون رایگان جمعیت پرخطر، زیرمجموعه سازمان غذا و دارو در لایحه بودجه۱۴۰۰ لحاظ شده است.
همچنین برای مدیریت و مقابله با بیماری کرونا در سال ۱۴۰۰، همانند سال‌ جاری تأمین اعتبار بسته‌های مختلفی از جمله بسته خرید و تولید واکسن کرونا و نیز واکسن آنفلوانزا در قالب منابع استقراضی از صندوق توسعه ملی در دستور کار قرار دارد.

با احتساب افزایش اعمال شده در اسفندماه سال گذشته (افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشور) و پیش‌بینی بار مالی استخدام‌های جدید مورد نیاز و تقویت کادر درمان وزارتخانه، پیش‌بینی شده حقوق کادر درمان ۱۵۰ درصد رشد داشته باشد.
همچنین در لایحه پیشنهادی دولت سهم بخش سلامت از اعتبارات حاصل از مالیات بر ارزش افزوده نیز ۲۲ درصد افزایش یافته و از هفت هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به ۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.
اعتبارات مورد نیاز برای تأمین دارو، واکسن و شیرخشک از ۲ هزار و ۲۸۲ میلیارد تومان به سه هزار و ۶۸۵ میلیارد تومان افزایش یافته است (رشد ۶۱ درصدی). همچنین به‌ دلیل اهمیت و ضرورت تأمین واکسن کرونا، مبلغ یک هزار میلیارد تومان برای این موضوع پیش‌بینی شده است.

علاوه براین، دولت در لایحه بودجه سال آینده رشد ۴۶ درصدی برای تأمین یارانه وزارت بهداشت پیش‌بینی کرده و رقم پیشنهادی از سه هزار و ۷۹۲ میلیارد تومان در قانون امسال به پنج هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. اعتبارات طرح تحول سلامت در بودجه سال آینده نیز ادامه داشته و بدون تغییر نسبت به امسال معادل پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مانده است.
رشد اعتبارات دانشگاه‌های علوم پزشکی ناشی از افزایش حقوق و مزایای کارکنان به میزان ۱۵۲ درصد اعمال شده است، در سال‌های قبل، بخشی از کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی از محل درآمد اختصاصی حقوق دریافت می‌کردند که با کاهش درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها با شرایط فعلی اعتبار مورد نیاز پرداخت حقوق حدود ۴۵ هزار نفر از افراد مزبور به بودجه عمومی منتقل شد که به‌همراه اعتبارات مورد نیاز جهت جبران کمبود کادر پرستاری در سال‌جاری (حدود ۲۲ هزار نفر) و تکمیل مابقی کسری کادر درمان مورد نیاز در سال ۱۴۰۰، در مجموع اعمال افزایش یادشده اجتناب‌ناپذیر بود.
به‌دلیل شیوع کرونا، افزایش ۱۰ هزار تخت بیمارستانی و تکمیل واحدهای بیمارستانی جدید، اعتبارات این بخش از حدود چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با ۲۰ درصد رشد منظور شده است.

ترمیم حقوق و مزایای کادر درمان
در سال‌جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت توجه به کادر بهداشتی و درمانی، نسبت به ترمیم حقوق و مزایا و جبران تلاش‌ها و خدمات کادر بهداشت و درمان در چارچوب قوانین و مقررات موجود اقدام شد. در این راستا حقوق و مزایای کادر درمان ترمیم شده است. در این بخش افزایش تا ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری، افزایش ۵۰ درصدی فوق‌العاده ویژه، افزایش ۲۵ درصدی سنواتی برای سال ۱۴۰۰ و افزایش ۲۰ درصدی حق جذب اعضای هیأت علمی درنظر گرفته شد.به‌علاوه برنامه استخدام ۵۳ هزار نفر پرسنل غیر هیأت علمی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است.

رشد ۵۹ درصدی اعتبار برنامه‌های پژوهشی
اگرچه اعتبارات دانشگاه در لایحه بودجه ۱۳۹۹ نسبت به بودجه مصوب ۱۳۹۸، تنها 9.5درصد رشد یافته بود اما در سال‌جاری و در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به بودجه مصوب ۱۳۹۹، اعتبارات دانشگاه‌ها 43.2 رشد یافته است.
همچنین اعتبارات برنامه‌های پژوهشی در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ برای دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معادل ۱۲۲۱میلیارد تومان است که این اعتبار در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۱۹۴۳ میلیارد تومان با رشدی معادل ۵۹ درصد برآورد شده است.
اعتبارات لایحه ۱۴۰۰ دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت تأثیر عواملی مانند لزوم نگاه ویژه جهت مهار بیماری کرونا، استخدام ۵۳ هزار نفر پرسنل غیر هیأت علمی در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، اجرای فوق‌العاده ویژه، عملکرد حقوق پرسنلی در شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ (پوشش ۴۵ هزار نفر حقوق پرسنل وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در سنوات گذشته از محل درآمد اختصاصی حقوق دریافت کرده‌اند و به‌دلیل عدم تحقق درآمد اختصاصی در سال‌جاری می‌باید از محل اعتبارات عمومی پرداخت می‌شد) بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار