ارزیابی دیپلمات سابق کشورمان از صحبت‌های رئیس‌جمهوری با اصحاب رسانه؛

استحکام صحبت‌های رئیس‌جمهوری نشان از دریافت علائمی مثبت از طرف مقابل است

فرجی‌راد: تحریم‌ها زودتر از نوروز لغو خواهد شد/ مطمئنم در شورای عالی امنیت ملی نظرات دریافت شده است / بعید است در یک ماه اخیر هیچگونه تماسی با طرف ایرانی گرفته نشده باشد/ به نفع همه است که بدون پیش‌شرط به برجام برگردند

تهران (پانا) - فرجی‌راد، استاد ژئوپلیتیک و سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان، صحبت‌های روز گذشته رئیس‌جمهوری با اصحاب رساانه را در دو بعد داخلی و بین‎‌المللی ارزیابی کرد.

کد مطلب: ۱۱۴۶۷۴۸
لینک کوتاه کپی شد
استحکام صحبت‌های رئیس‌جمهوری نشان از دریافت علائمی مثبت از طرف مقابل است

رضا فرجی‌راد صحبت‌های روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جهوری در شانزدهمین نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه را به دو بخش داخلی و بین‌المللی تقسیم کرد و به پانا گفت: «صحبت‌های رئیس‌جمهوری در روز گذشته بسیار خوب بود و خیلی از مسائل توضیح داده شد به ویژه در رابطه با برجام و مسائل اقتصادی. آنچه که آقای رئیس‌جمهور گفت با توجه به شناختی است که ایشان از وضعیت مملکت به ویژه از نظر اقتصادی دارند. بخشی از فعالیت‌های که طی گزارش آقای روحانی توضیح داده شد ارزشمند است، کسی که نزدیک به چهار سال در فشار اقتصادی شدید، بیشترین و بزرگترین تحریم‌ها بر وی تحمیل شده است، بتواند در این ایام، خط آهن راه‌اندازی کند، میادین گازی و نفتی را توسعه دهد، اتوبان و ... این‌ها خیلی ارزشمند است. به ویژه اینکه در کشور تورم هم بسیار بالاست اما هیچ کمبود خاصی را ما شاهد نیستیم.»

قوت و استحکام صحبت‌های رئیس‌جمهور نشان از دریافت علائمی مثبت از طرف مقابل است/ بعید است در یک ماه اخیر هیچگونه تماسی با طرف ایرانی گرفته نشده باشد

این دیپلمات سابق کشورمان ادامه داد: «اما در رابطه با برجام؛ بالاخره اینطور نیست در این یک ماه که آقای بایدن، پیروز انتخابات آمریکا شده است، هیچگونه تماسی با طرف ایرانی گرفته نشده باشد. نمی‌خواهم بگویم تماس رسمی یا تماس رئیس‌جمهور با رئیس‌جمهور منتخب، یا وزیر ایرانی با وزیر منتخب؛ اما طبیعتا در دوره آقای اوباما، افرادی بودند که کارهای برجام را پیگیری می‌کردند و ممکن است با افرادی در تیم مقابل ارتباط داشته باشند و این ارتباطات یک پیام‌هایی را رد و بدل کرده باشد که این پیام‌ها خود نشان از حالت مثبتی می‌دهد که این حالت مثبت را ما در صحبت‌های رئیس‌جمهور شاهد بودیم. این نشان می‌دهد که در طرف مقابل هم اراده‌ای وجود دارد برای برداشتن موانع تا به برجام برگردد و ایران هم به تعهدات خود عمل کند. صحبت‌های آقای رئیس‌جمهور با این قوت و استحکامی که صحبت می‌کردند، این نشان می‌دهد که علائم مثبتی دریافت شده است.»

به نفع همه است که بدون پیش‌شرط به برجام برگردند

سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان تاکید کرد: «البته ما از طرف مقابل یعنی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا هم صحبت منفی را شاهد نبوده‌ایم که به برجام برنخواهد گشت یا شرط جدی را تعیین کرده باشد. بعضی‌ها ممکن مصاحبه‌هایی در کنار و حاشیه ایشان انجام داده باشند و کلمه "موشکی" یا "منطقه‌ای" را مطرح کرده باشند. منطقه‌ای را روس‌ها و چینی‌ها هم به نحو دیگری می‌گویند اما به نفع همه است که بدون پیش‌شرط به برجام برگردند. اگر هر کدام از طرف‌ها بخواهد پیش‌شرطی تعیین کند، حال طرف ایرانی بخواهد خسارت بگیرد، این یک پیش‌شرط است، طرف آمریکا یا اروپایی هم همینطور؛ این پیش‌شرط‌ها مسائل را زمانبر خواهد کرد و این، هم به ضرر ایران است که اقتصادش باز نخواهد شد و هم به ضرر آنها؛ چون این سمت میزان ذخیره‌سازی اورانیوم در حال افزایش است.»

چطور ممکن است یک دولت منتخب در آمریکا روی کار بیاید و ما 12 روز به او فرصت دهیم با اروپایی‌ها، چین و روسیه هماهنگ کند و بعد از 12 روز اگر به برجام بازنگشت، ما هم از عمل به پروتکل الحاقی صرف‌نظر کنیم! این نشان می‌دهد که این مصوبه با عجله تهیه شده است

این تحلیلگر ارشد روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: «چقدر خوب است در این مدت تقریبا چهل روزی که قرار است دولت جدید آمریکا مستقر شود، مذاکرات آمادگی شروع شده باشد و بعدا در قالب 1+5 مذاکرات رسمی را انجام دهند تا هرچه سریعتر این کار انجام شود. یعنی طرف مقابل اعلام کند ما از این تاریخ به برجام بازمی‌گردیم و تحریم‌های ایران به طور کامل برداشته می‌شود و طرف ایرانی هم همینطور اعلام کند من هم به تعهدات خود از این تاریخ عمل خواهم کرد.»

فرجی‌راد به بخش دیگر صحبت‌های رئیس‌جمهوری درباره مسائل داخلی اشاره کرد و گفت: «اما درباره مسائل داخلی که در این نشست مطرح شد، مهمترین موضوع مصوبه راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها بود. مجلس و نمایندگان نظری داشتند و این نظر را اعلام کردند، مصوبه شد و نظرشان قابل احترام است، اما به نظر می‌رسد مقداری نیاز بود کار عمقی‌تری روی این موضوع صورت بگیرد. چطور ممکن است یک دولت منتخب در آمریکا روی کار بیاید و ما 12 روز به او فرصت دهیم با اروپایی‌ها، چین و روسیه هماهنگ کند و بعد از 12 روز اگر به برجام بازنگشت، ما هم از عمل به پروتکل الحاقی صرف‌نظر کنیم! این نشان می‌دهد که با عجله این کار انجام شده است. آقای رئیس‌جمهوری هم به این موضوع اشاره کردند و ضمن احترام به مصوبه مجلس می‌خواهند پروتکل‌هایی برای خود در دولت تعیین کند که هم به نظر نمایندگان احترام بگذارند و هم براساس روابط خود، مذاکرات را پیش ببرند.»

وی پیشنهاد داد: «پیش شرط مربوط به خسارت را هم اینگونه می‌توان حل کرد که در لابه‌لای مذاکرات ما تعهداتی را، دوستانه به دست بیاوریم که سرمایه‌گذاری بیشتری در ایران و در بخش‌های زیربنایی صورت بگیرد تا بخشی از آن خسارات وارده به ایران، جبران شود.»

به اعتقاد من تحریم‌ها زودتر از نوروز لغو خواهد شد

تصور من این است لغو تحریم‌ها به نوروز نمی‌رسد. فردی آمده است، مزاحمت ایجاد کرده است و باید این مزاحمت برداشته شود، دست رئیس‌جمهور آمریکا است. حتما وقتی رئیس‌جمهور ایران اسلامی هم اعلام کرده است، موافقت‌هایی گرفته است

این دیپلمات کشورمان درباره زمان لغو تحریم‌ها نیز گفت: «من فکر می‌کنم خیلی زودتر از نوروز امسال تحریم‌ها لغو خواهد شد. برخلاف نظر و تحلیل برخی از دوستان که در سایت‌ها و روزنامه‌ها می‌بینم، به اعتقاد من، این مساله، چیز مشکلی نیست. تعدادی از تحریم‌ها که اکثریت تحریم را شکل می‌دهند دست خود آقای بایدن است، برخی از تحریم‌ها هم ممکن است به مجلس نمایندگان و سنا کشیده شود که نیاز به رایزنی بایدن دارد. در این قضیه ریش دو طرف گیر است.»

سفیر سابق ایران در نروژ و مجارستان ادامه داد: «برجام آبروی دولت بایدن است، خودشان آن را امضا کرده‌اند و در طول سال‌های گذشته با رویکرد ترامپ نسبت به برجام مخالفت کردند. مصاحبه‌های مختلفی از حزب دموکرات و تیم منتخب فعلی در این ایام دیدیم. من در خبرهایی که دنبال می‌کنم می بینم که اکثریت اروپا مثل جنوب و شرق اروپا و اروپای مرکزی به شدت دنبال این هستند که برجام بدون هیچ تغییری و بدون پیش شرط سریعا اجرا شود. لذا تصور من این است لغو تحریم‌ها به نوروز نمی‌رسد. فردی آمده است، مزاحمت ایجاد کرده است و باید این مزاحمت برداشته شود، دست رئیس‌جمهور آمریکا است. حتما وقتی رئیس‌جمهور ایران اسلامی هم اعلام کرده است، موافقت‌هایی گرفته است.»

این استاد ژئوپلیتیک تاکید کرد: «کسی در داخل کشور مخالف این نیست که مردم از سختی خارج شوند، معیشت مردم بهبود پیدا کند. واکسنی که این روزها در همه کشورها مردم در صف تزریق آن ایستاده‌اند، ما صحبت از بهار و تابستان و 1400 درباره آن می‌کنیم. اینها همه بهانه پول است. همین مردم وقتی یک ماه دو ماه دیگر اعلام شود که مرگ و میر در کشورهایی که واکسن تزریق شده، کاهش یافته است، تحمل نخواهند کرد و مردم از دولت میخواهند که شما چکار کرده‌اید؟ چرا ما باید بمیریم؟ باید جواب 85 میلیون انسانی که در این مملکت زندگی می‌کنند را داد. اکثر این مردم تحصیلکرده هستند، می‌فهمند، اخبار را پیگیری می‌کنند. هیچ کشوری به مانند ایرانی‌ها، اخبار جهانی و اخبار سیاسی را پیگیری نمی‌کنند.»

مطمئنم در شورای عالی امنیت ملی نظرات دریافت شده است

رضا فرجی‌راد تاکید کرد: «اینکه آقای روحانی می‌گوید هیچ چیز مانع بازگشت ما به تعهدات نخواهد شد، من مطمانم که در شورای عالی امنیت ملی نظرات اخذ شده است.»

مقامات و دستگاه‌های امنیتی کشور تعیین می‌کنند چه کسی در مذاکرات باشد

این دیپلمات سابق کشورمان در پایان دباره درخواست برخی از نمایندگان که باید در مذاکرات حضور داشتند، گفت: « من خاطرم هست که در دوره قبلی در برخی از مذاکرات، نماینده مجلس بوده است یا در جریان مذاکرات قرار گرفته است. برجام و مذاکرات یک موضوع ملی است و مقامات ارشد کشور تصمیم خواهند گرفت. در دوره اول هم آقای ظریف در جلسات محرمانه و غیرعلنی مجلس موضوعاتی می‌گفتند که محرمانه بود ولی سریع در جامعه پخش می‌شد. یک نماینده نمی‌تواند تصمیم بگیرد. همین رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات به دنبال این هستند بدانند امروز، این جلسه و ... نتیجه مذاکرات چه بود. بنابراین باید کار به پایان برسد. اگر مقامات ارشد کشور و رهبری تصمیم گرفتند نماینده‌ای هم در این مذاکرات باشد، ایرادی ندارد که باشد. حتما توجیه خواهد شد که این مذاکرات پنهان بماند تا به نتیجه برسد بعد اعلام خواهیم کرد. ممکن است به این نتیجه برسند که فعلا لازم نیست نماینده‌ای باشد. بالاخره وقتی دستگاه‌های امنیتی هستند و از شورای امنیت باشند شاید تشخیصشان چیز دیگری باشد. در هر صورت این را مقامات ارشد کشور تعیین می‌کنند که چه کسی باشد چه کسی نباشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار